نشانه های کم خونی و علت آن چیست ؟ راه های درمان کم خونی

در یک آزمایش خون معمول ، کم خونی به عنوان یک هموگلوبین کم یا هماتوکریت گزارش می شود. هموگلوبین پروتئین اصلی در گلبول های قرمز خون شما است. اکسیژن را حمل می کند و آن را در سراسر بدن تحویل می دهد. اگر کم خونی داشته باشید ، سطح هموگلوبین شما نیز پایین خواهد آمد. اگر به اندازه کافی کم باشد ، ممکن است بافت ها یا اعضای بدن شما اکسیژن کافی دریافت نکنند. علائم کم خونی - مانند خستگی یا تنگی نفس - به این دلیل اتفاق می افتد که اندام شما آن چیزی را که لازم است را دریافت نمی کند.

کم خونی شایعترین بیماری خونی در ایالات متحده است و تقریبا 6٪ از جمعیت را درگیر می کند. زنان ، کودکان خردسال و افراد مبتلا به بیماری های طولانی مدت بیشتر به کم خونی مبتلا می شوند. موارد مهمی که باید به خاطر بسپارید:

  • اشکال خاصی از کم خونی از طریق ژن های شما منتقل می شود و نوزادان ممکن است از بدو تولد به آن مبتلا شوند.
  • زنان به دلیل از دست دادن خون از دوران قاعدگی خود و خون رسانی بیشتر در دوران بارداری در معرض کم خونی فقر آهن قرار دارند.
  • بزرگسالان مسن بیشتر در معرض خطر کم خونی هستند زیرا به احتمال زیاد به بیماری کلیوی یا سایر بیماری های مزمن پزشکی مبتلا هستند.

نشانه های کم خونی

نشانه های کم خونی :

علائم کم خونی می تواند آنقدر خفیف باشد که حتی ممکن است متوجه آن نشوید. در یک زمان خاص ، با کاهش سلول های خونی ، علائم اغلب ایجاد می شوند. بسته به علت کم خونی ، علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • سرگیجه ، سبکی سر 
  • ضربان قلب سریع یا غیرمعمول
  • سردرد
  • درد در استخوان ها ، سینه ، شکم و مفاصل
  • مشکلات مربوط به رشد ، برای کودکان و نوجوانان
  • تنگی نفس
  • داشتن پوستی رنگ پریده یا زرد 
  • دست و پای سرد
  • خستگی یا ضعف

علت های اصلی ایجاد کم خونی :

تخریب RBC ها :
طول عمر این سلول ها به طور معمول 120 روز در جریان خون وجود دارد ، اما بدن ممکن است آنها را نابود یا حذف کند قبل از اینکه چرخه طبیعی زندگی خود را کامل کنند.

یک نوع کم خونی که در نتیجه تخریب RBC ایجاد می شود ، کم خونی همولیتیک خودایمن است. این اتفاق زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن RBC ها را به عنوان ماده خارجی اشتباه گرفته و به آنها حمله می کند.

بسیاری از عوامل می توانند باعث تجزیه بیش از حد RBC شوند ، از جمله:

  • عفونت ها
  • مصرف داروهای خاص ، از جمله برخی از آنتی بیوتیک ها
  • فشار خون شدید

کاهش یا اختلال در RBC :

مغز استخوان یک بافت نرم و اسفنجی در مرکز استخوان ها است و در ایجاد RBC نقش اساسی دارد. مغز سلول های بنیادی تولید می کند که به RBC ، گلبول های سفید و پلاکت تبدیل می شوند. تعدادی از بیماری ها می توانند بر مغز استخوان تأثیر بگذارند ، از جمله سرطان خون. این نوعی سرطان است که باعث تولید سلول های سفید خون بیش از حد و غیر طبیعی می شود و تولید RBC را مختل می کند. مشکلات مغز استخوان می تواند باعث کم خونی شود.

از دست دادن خون :

کم خونی فقر آهن متداول ترین نوع کم خونی است و از دست دادن خون اغلب علت آن است. کمبود آهن در خون به این شکل از بیماری منجر می شود و سطح پایین آهن غالبا در نتیجه از دست دادن خون اتفاق می افتد. هنگامی که بدن خون از دست می دهد ، آب را از بافت های فراتر از جریان خون می گیرد تا رگ های خونی را پر نگه دارد. این آب اضافی خون را رقیق کرده و باعث کاهش تعداد RBC می شود. برخی از دلایل از دست دادن سریع خون شامل جراحی ، زایمان، خونریزی شدید در قاعدگی و ضربه می باشد.

راه های درمان کم خونی :

مصرف غذاهای حاوی آهن زیاد از جمله گوشت قرمز، ماهی، مرغ، تخم‌مرغ، میوه‌های خشک شده، عدس و لوبیا، سبزیجات سبز برگ پهن مانند اسفناج

مصرف قرص آهن

معمولا از قرص آهن برای درمان کم‌ خونی ناشی از کمبود ویتامین استفاده می‌شود. بهتر است آهن را همراه با غذا استفاده کنید به خصوص آب پرتقال و غذاهای سرشار از ویتامین C. مواظب باشید که قرص آهن خود را همراه با کلسیم، چای یا قهوه مصرف نکنید زیرا مانع جذب آن می‌شود. به هیچ عنوان قرص آهن را بدون تجویز پزشک استفاده نکنید. همچنین این قرص را از دسترس کودکان دور نگه دارید. مصرف بیش از حد آهن می‌تواند خطرناک باشد. بعضی افراد علاوه بر قرص آهن، به فولیک اسید و ویتامین B12 نیز نیاز دارند.

خودداری از نوشیدن قهوه و چای همراه با وعده ‌های غذایی چرا که این نوشیدنی‌ها جذب آهن در بدن را دشوار می‌کند.

مصرف ویتامین C جذب آهن را افزایش می‌دهد. به همین دلیل معمولا مصرف ویتامین C به همراه آهن پیشنهاد می‌شود. علاوه بر درمان دارویی باید به میزان آهن قابل جذب در غذا نیز توجه كرد. 

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}