آزمایش خون برای تشخیص سندروم داون در بارداری و شرایط انجام آن

آزمایش nipt همان تست خون برای تشخیص سندروم داون در بارداری می باشد که در آزمایشگاه مندل با گرفتن خون از مادر برروی جنین انجام می شود. این آزمایش یک روش جدید و متد غربالگری سندروم داون در جنین می باشد که می تواند اختلالات کروموزومی جنین را با دقت بالایی شناسایی کند.

درواقع این آزمایش از دیگر تست های غربالگری بسیار دقیق تر عمل می کند، سایر آزمایش های غربالگری سندروم داون (شامل آزمایش Double Marker و Quad Marker) میزان مثبت کاذب بسیار زیادی دارند (حدود 5% جمعیت مورد بررسی) که همین موضوع در مادرانی که نتیجه غربالگری پرخطر دریافت می کنند باعث بروز نگرانی های عمیق و استرس بسیار زیاد می شود، همچنین آزمایشات غربالگری معمول از ارزش پیش بینی کننده مثبت و منفی مناسبی برخوردار نیست.

 این آزمایش غربالگری برای تشخیص سندروم داون و برخی دیگر از ناهنجاری های جنینی بسیار حساس است. در دوران بارداری، مقدار کمی از DNA جنین از طریق جفت و دیواره رحم عبور کرده و وارد جریان خون مادر می شود و می توان از طریق خون مادر آن را جداسازی نموده و مورد بررسی قرار داد. درواقع آزمایش NIPT جدید ترین متد غربالگری سندروم داون و سایر ناهنجاری های کروموزومی در جنین می باشد که می تواند با دقتی بیشتر از 99 درصد جنین های مبتلا را شناسایی نماید.

توجه : درصورتی که مایل هستید آزمایش nipt یا همان آزمایش خون برای تشخیص سندروم داون را انجام دهید، کافیست برروی لینک کلیک کنید.

آزمایش خون برای تشخیص سندروم داون در بارداری

وقتی که آزمایش خون تشخیص سندروم داون مثبت شود :

در صورت مثبت شدن آزمایش غربالگری خانم های باردار باید تحت آزمایش معروف به آمنیوسنتز یا نمونه گیری از مایع اطراف جنین قرار گیرند و به دنبال آن آزمایش ژنتیک انجام شود تا به صورت قطعی وضعیت جنین مشخص شود. آزمایش آمنیوسنتز در گروه مداخلات پزشکی تهاجمی و پرخطر قرار می گیرد و در طی این روش مطابق با آمار های موجود حدود 0/5 تا 1% موارد منجر به سقط جنین می شود.

شرایط انجام تست خون برای تشخیص سندروم در آزمایشگاه مندل :

تست NIPT از هفته 10 بارداری به بعد قابل انجام می باشد

حجم خونی که برای انجام این تست گرفته می شود 10 میلی لیتر می باشد

خانم های باردار که این تست را انجام می دهند نیازی نیست ناشتا باشند

قبل از انجام آزمایش باید مایعات زیاد نوشیده باشید

نتیجه این تست بعد از 5 تا 10 روز برای شما مشخص می شود

نتایج آزمایش خون برای تشخیص سندروم داون در بارداری چه اطلاعاتی به ما میدهد؟

نتایج تست غربالگری نمی‌ توانند به طور قطعی مشخص کنند که جنین به سندروم داون مبتلا است یا نه. این تست تنها یک غربالگری اولیه است تا جنین‌هایی که احتمال ابتلای آن‌ها به سندروم داون کم ‌تر است را از آن‌هایی که احتمال ابتلا به این سندروم در آن‌ها بالاتر است جدا کنند. نمی‌توان 100 درصد به نتایج تست غربالگری اعتماد کرد. گاهی ممکن است نتایج به غلط نشانگر آن باشد که احتمال ابتلای یک جنین به سندروم داون پایین است و در نهایت همان جنین مبتلا به سندروم داون متولد ‌شود.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}