احساس گیجی از علائم کرونا در افراد مسن

عوارض کرونا در افراد مسنمطالعات نشان می دهد از هر بیمار بالای 65 سال یک نفر دچار هذیان گویی می شود، محققان دریافته اند که احساس گیجی و هذیان گویی در بیماران کووید می تواند جز علائم اصلی این بیماری به حساب می آید حال آنکه متخصصان در بریتانیا علائمی به جز سرفه تب احساس کوفتگی و از دست دادن حس بویایی و چشایی را تشخیص نمی دهند و در غالب بیمار کرونا آن را بررسی نمی کنند اما موارد دیگری مانند همین احساس گیجی می تواند جز دسته بندی علائم کرونا قرار بگیرد.

هذیان حالتی است که ناگهان اتفاق می افتد درآن افراد گیج می شوند و برای تفکر واضح  تلاش می کنند و ممکن است دچار توهم آشفتگی یا تغییرات کلی شوند.

این بیماری به دلیل مشکلات ذهنی ایجاد می شود و باعث می شود افراد بیشتر بیمار شوند و یا حتی دربیمارستان بمیرند زیرا بدن آنها به طور کلی ضعیف است و توانایی بهبود کمتری دارد و اثرات آن می تواند بر مغز طولانی مدت و یا حتی دائمی باشد.

محققان از بین 850 نفر که سیستم ایمنی ضعیف تر داشته افراد بالای 65 سال را مستعد هذیان گویی قرار دادند.از افراد بالای 65 سال که به دلیل بیماری کرونا در بیمارستان بستری شده اند از هر 5 نفر یک نفر نیز دچار هذیان شده اند.

محققان گفتند که ویروس کرونا می تواند به مغز وارد شود و مغز را نیز آلوده کند و این امر در وضعیت روانی بیماران تاثیر گزار است.

همچنین هذیان می تواند به دلیل افزایش گلبول سفید خون در مغز ایجاد شود و افزایش دمای بدن را به عهده داشته باشد که یک علامت جداگانه از کووید 19 است.

دکتر رز پنفولد متخصص اپیدمولوژیک گفت:افراد مسن و ضعیف در معرض خطر بیشتری قرار دارند و هذیان یکی از علائم گزارش شده بین آنها می باشد در حالی که در افراد با سیستم ایمنی قوی تر اینگونه نیست .

پزشکان باید مراقب هرگونه تغییر در وضعیت روانی افراد مسن باشند مانند گیجی چرا که می تواند نشانه ی اولیه ویروس کرونا باشد.

اگرچه هذیان می تواند علائم مشابه زوال عقل در افراد مسن را داشته باشد اما در بیماران کووید معمولا به سرعت بروز کرده و در مدت زمان اوج گیری نسبت به زوال عقل افراد مست تمایز دارد.

این تیم تحقیقاتی داده ها ی 322 فرد مسن را و همچنین 535 نفر از کالج لندن از مارس تا مه را بررسی کرده اند کاربران می توانند علائم یک دوست یا علائم یکی از خانواده خود را گزارش دهند و در این تحقیق شرکت کنند این قضیه به اطلاع رسانی دقیق تر نیز کمک می کند.

تمامی این داده ها از پزشکان پرستاران و اطرافیان این بیماران جمع آوری شده است.این تحقیق با استفاده از یک پرسشنامه برای کاربران برنامه کالج لندن و یک رتبه بندی استاندارد ساخته شده است .

افراد ضعیف در این دسته بندی افرادی با معلولیت ذهنی جسمی آسیب های مغزی و نخاعی می باشند.بیشتر افرادی که در مراکز بهزیستی زندگی می کنند جز افراد ضعیف محسوب می شوند و همچنین افرادی که به کرونا مبتلا می شوند تعداد معدودی در معرض مرگ قرار می گیرند بنابراین دست یابی به اطلاعات درست بسیار مهم است.

این مطالعه نشان داد که افراد ضعیف مبتلا به کرونا نسبت به افراد هم سن که قوی تر هستند بیشتر مبتلا به هذیان و تنگی نفس می شوند و  در این آمار بیشتر قابل پیگیری هستند.

یک سوم افرادی که در این گزارش شرکت کردند علائم روتین از جمله سرفه و تنگی را گزارش نداده اند در میان بیماران ضعیف 38 درصد دچار هذیان بودند در حاای که فقط 12 درصد از بیماران غیر ضعیف در همان گروه سنی قرار دارند یعنی سه برابر بیشتر.

این مطالعه نشان داد که تفاوت قابل توجهی در میزان علائم در افراد ضعیف مشاهده می شود. دکتر کلر استیوز،متخصص اطفال در در لندن گفت در شش ماه گذشته تعداد بسیار زیادی از مبتلایان از خانه سالمندان و مراکز بهزیستی گزارش شده اند.

با توجه به این که هذیان از علائم بیماران ضعیف و مسن است همراهان بیماران و پزشکان به شناسایی علامت بیشتر کمک خواهند کرد تا اقدامات پیشگیرانه مانند قرنطینه و رعایت بهداشت فردی نیز بسیار مهم است .

این مطالعه که در ژونال AGE and AGINE منتشر شده است شواهد جدیدی را نشان می دهد که علائم افراد با توجه به سن افراد قابل تغییر است.در حالی که افراد میانسال و مسن گروهی هستند که به احتمال  زیاد در بیمارستان بستری می شوند غالبا سرفه یا تب می باشد تعداد بسیاری نیز هذیان را به عنوان علائم گزارش داده اند.

به نظر می رسد بزرگسالان جوان اغلب هیچ علامتی ندارند یا فقط مانند آنفلونزا علائم از خود نشان می دهند و مطالعه ای که در ایرلند شمالی انجام شد نشان داد که اغلب کودکان هیچ علامتی نخواهند داشت  اما بین کسانی که این عارضه را دارند استفراغ اسهال درد معده نیز مشهود است حال آنکه سرفه در این بیماران کمتر دیده شده است.

دکتر تام واترفیلد از دانشگاه کوئینز بلفاست بی بی سی گفت : ما در حال کشف هستیم که اسهال و استفراغ علامتی برای کودکان است.دکتر واترفیلد و همکارانش 992 کودک را مطالعه کردند که 68 نفر آنها کرونا داشتند و میانگین سنی آنها 10 سال بوده است.

بنابراین علائم هذیان نیز می تواند مانند علائم که گوارشی که اختصاص کودکان است اختصاص سالمندان قرار بگیرد.

برای انجام تست کرونا در منزل و دریافت جواب بصورت آنلاین کافیست بر روی لینک زیر کلیک کنید

آزمایش کرونا در منزل

منبع: Daily Mail
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}