برای تعیین جنسیت جنین چه روش هایی وجود دارد؟

روش های مختلفی برای تشخیص جنسیت جنین وجود دارد. تشخيص زودرس جنسیت جنین در دوران بارداري براي بهينه سازي مديريت بارداري در خانواده هاي شناخته شده در معرض خطر بيماري هاي ارثي ضروري می باشد. تشخیص DNA جنینی خارج سلول (cffDNA) در خون مادر باعث شده است که توالی های کروموزومی Y در خون مادر شناسایی شود و تعیین جنسیت جنین غیر تهاجمی ، در سه ماهه اول انجام شود. برای تعیین جنسیت جنین کلیک کنید.

روش های مختلف تعیین جنسیت جنین :

  • سونوگرافی
  • آزمایش تعیین جنسیت از خون مادر
  • CVS و آمنیوسنتز

روش سونوگرافی برای تعیین جنسیت :

یک آزمایش روتین (حداقل هر فرد یکبار تجربه میکند) غیر تهاجمی است که معمولا بین هفته های 18 تا 22 بارداری انجام می شود (اگرچه اغلب در زمان های دیگری نیز انجام می شود). سونوگرافی های بارداری به اندازه CVS یا آمنیوسنتز دقیق نیستند. اما در حین بررسی آناتومی کودک (و اطمینان از اینکه تمام بخش ها همانطور که باید رشد می کنند) ، پزشک ممکن است بین پاهای کودک دید خوبی پیدا کند تا تعیین کند که کودک دختر یا پسر است.

این بدان معنی است که شما می توانید انتخاب کنید که جنسیت نوزادتان به شما گفته شود یا خیر. هشداری که در مورد سونوگرافی وجود دارد : پزشکان انسان هستند ، بنابراین گاهی اوقات اشتباه می کنند ، به خصوص اگر قسمت های مربوط به جنسیت در مشخص ترین حالتشان نباشند.

آزمایش تعیین جنسیت با DNA آزاد :

آزمایش تعیین جنسیت جنین از طریق بررسی خون مادر یک روش بسیار جدید بوده که در طی آن بر پایه شناسایی توالی های DNA آزاد جنینی در خون مادر می توان جنسیت جنین را با دقت قابل قبولی شناسایی کرد. اولین بار در سال 1997 دانشمندان وجود توالی های DNA جنین به صورت قطعات کوتاه در خون مادر را شناسایی کردند و از همان زمان حجم انبوهی از تحقیقات برای یافتن کاربرد های بالینی از این DNA آغاز شد. در این راستا آزمایشات بسیار مفیدی همانند (NIPT (Non invasive prenatal test برای شناسایی ناهنجاری های کروموزومی در جنین نیز بر پایه DNA آزاد جنینی ابداع گردید. برای انجام آزمایش تعیین جنسیت جنین می توانید برروی لینک کلیک کنید. این آزمایش هم اکنون با دقت حدود 98 درصد در آزمایشگاه مندل قابل انجام است و شما می توانید برای انجام آن در منزل خودتان اینجا کلیک کنید

روش CVS و آمنیوسنتز برای تعیین جنسیت:

هم CVS ( نمونه برداری از پرز جفتی ) و هم آمنیوسنتز ، تست های تشخیصی تهاجمی هستند که ساختار ژنتیکی  نوزاد را بررسی کرده و برای وجود ناهنجاریهای کروموزومی غربال می کنند (CVS بین هفته 10 تا 13 بارداری و آمنیوسنتز معمولا بین هفته 16 تا 18 بارداری انجام میشود ، اگرچه ممکن است متغیر باشد). این آزمایشات معمولاً برای مادرانی که دارای خطر بالاتری هستند توصیه می شود ، به خصوص که تهاجمی هستند (خطر سقط را کمی افزایش میدهند).

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}