سه مرحله آسیب به مغز در کرونا

آسیب کرونا به مغز

مجله بیماری آلزایمر به تازگی مقاله ای با عنوان بررسی جامع اثر کرونا بر سیستم عصبی منتشر کرده است که آسیب مغزی ناشی از ویروس کرونا را به سه مرحله تقسیم بندی می کند. یکی از نویسندگان ، دکتر مجید فتوحی ، پزشک متخصص اعصاب ، که مدیر پزشکی مرکز آمادگی مغز در ویرجینیا شمالی و کارمند بیمارستان جان هاپکینز می باشد ، این طبقه بندی سه مرحله ای را تایید می کند و خواستار تحقیقات بیشتر در مورد اثرات طولانی مدت ویروس کرونا بر مغز است و بر لزوم بیماران برای انجام MRI مغزی قبل از ترک بیمارستان تأکید می کند.

برای ثبت درخواست آزمایش کرونا (در منزل و یا محل کارتان) بر روی لینک زیر کلیک کنید 

آزمایش کرونا در منزل

دکتر فتوحی توضیح داد : " ما متوجه شدیم که تعداد قابل توجهی از بیماران مبتلا به کرونا بستری در بیمارستان درجات مختلفی از اختلال مغزی را نشان میدهند. به عنوان یک جامعه پزشکی ، ما باید به مرور زمان این بیماران را تحت نظر قرار دهیم زیرا برخی از آنها ممکن است در آینده دچار کاهش شناختی ، نقص توجه ، مشکلات حافظه یا بیماری آلزایمر شوند. اقدامات زیادی برای ارتقاء سلامت مغز در بیماران مبتلا به کووید 19 وجود دارد ، اما ابتدا باید ماهیت و شدت مشکلات عصبی آنها را بفهمیم. برای بیمار ، انجام MRI پایه پیش از ترک بیمارستان ضروری است ، بنابراین ما یک نقطه شروع برای ارزیابی و درمان آنها داریم. "

در این مقاله تازه منتشر شده ، دکتر فتوحی و همکارانش در مورد مشکلات عصبی در بیمارانی که از کرونا رنج میبرند از جمله سکته مغزی ، تشنج ، سردرگمی ، سرگیجه ، فلج و/ یا کما هشدار می دهند. در حال حاضر ، دوازده مورد گزارش نشان دهنده تأثیر کرونا بر مغز بیماران است. در حقیقت ، یک مطالعه از ووهان چین نشان داد که 45٪ از بیماران مبتلا به نوع شدید بیماری کووید 19 نقایص عصبی قابل توجهی را تجربه میکنند. یک مطالعه دیگر در فرانسه نشان داد که 84٪ از بیماران ICU مبتلا به کووید 19 در معاینه عصبی خود ناهنجاری هایی دارند و 15٪ از بیمارانی که از ICU خارج می شوند دارای مشکلاتی شامل نقص توجه و مشکل در تصمیم گیری و کنترل رفتار می باشند."

این مقاله یک طرح طبقه بندی شده سه مرحله ای" نوروکووید " را ارائه می دهد تا مبنایی برای ایجاد فرضیه ها و تحقیقات آینده در مورد کرونا و سیستم عصبی باشد. این مراحل شامل موارد زیر می باشند :

مرحله اول نوروکووید : آسیب ویروس به سلول های اپیتلیال بینی و دهان محدود می باشد و علائم اصلی شامل از بین رفتن موقت حس بویایی و چشایی میباشند.

مرحله دوم نوروکووید : ویروس باعث ایجاد یک سیل التهاب به نام طوفان سایتوکاین می شود که در ریه ها شروع می شود و در رگ های خونی به سراسر اندامهای بدن سفر می کند. این طوفان سایتوکاین منجر به تشکیل لخته های خونی می شود که باعث ایجاد سکته های کوچک یا بزرگ در مغز می شوند.

مرحله سوم نوروکووید : سطح انفجاری طوفان سایتوکاین به سد خونی-مغزی ، لایه عایق محافظ در رگ های خونی مغز ، آسیب می رساند. در نتیجه ، محتویات خون ، نشانگرهای التهابی و ذرات ویروس به مغز حمله می کنند و بیماران دچار تشنج ، گیجی، کما یا انسفالوپاتی می شوند.

فتوحی خاطرنشان کرد : بسیاری از بیماران مبتلا به کرونا ممکن است در ابتدا علائم عصبی قابل توجهی نداشته باشند ؛ اما در بعضی موارد ، بیماران حتی قبل از تب ، سرفه یا تنگی نفس ممکن است علائم عصبی را نشان دهند. وی علاوه بر انجام MRI در بیمارستان ، تأکید می کند که بیماران باید چند ماه پس از بستری در بیمارستان نیز تحت نظر قرار بگیرند.

فتوحی گفت : "تجربه ما با انواع پیشین ویروس های کرونا حاکی از آن است که در درازمدت بیماران ممکن است دچار افسردگی ، بی خوابی ، بیماری پارکینسون ، از دست دادن حافظه یا افزایش سن مغز شوند." "من برای کسانی که از کووید 19 بهبود می یابند ، ورزش منظم ، داشتن یک رژیم غذایی سالم ، کاهش استرس و بهبود خواب را توصیه می کنم ؛ این موارد روش های مهم و حیاتی هستند که بیماران می توانند با استفاده از آنها مغز خود را دوباره جوان کرده و نتایج ضعیف آینده را به حداقل برسانند."

این مداخلات به همراه آموزش هدفمند مغز و درمان نورو فیدبک ، ویژگیهای اصلی برنامه 12 هفته ای آمادگی مغزی دکتر فتوحی می باشند. همانطور که در مجله پیشگیری از بیماری آلزایمر منتشر شده است ، 84٪ از سالمندان مبتلا به اختلالات شناختی که این برنامه توان بخشی مغز را تکمیل کردند در عملکرد مغز خود پیشرفت هایی کسب کردند و بسیاری از آنها در بخش هایی از مغز خود که مربوط به یادگیری و حافظه میباشد رشد را تجربه کردند. این یافته ها برای بیمارانی که از سندرم پس از ضربه مغزی بهبود یافتند نیز مشابه بود. این برنامه در حال حاضر برای بیمارانی که از مشکلات عصبی پس از کرونا رنج می برند نیز تنظیم شده است.

دکتر فتوحی ، متخصص و دانشمند مغز و اعصاب دانشگاه هاروارد و بیمارستان جانس هاپکینز ، یک متخصص برجسته در زمینه حافظه ، بیماری آلزایمر ، درمان ضربه مغزی ، اختلال کم توجهی-بیش فعالی (ADHD) و افزایش آمادگی مغز در هر سنی میباشد.

منبع: Medical Xpress
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}