از مصونیت و ابتلای دوباره به کرونا بیشتر بدانیم

مصونیت در برابر کرونا

مانند گزارشهای كشورهاي مختلف مبنی بر این که بيماران مبتلا به بیماری ویروس کرونا (COVID-19) پس از بهبودی ، مجددا حين ارزيابي های بعدی مثبت شدند ، مراكز كنترل و پيشگيري از بيماري هاي كره جنوبي (CDC)  نیز روندی مشابه در 51 بيمار را گزارش کرد.

این بیماری همه گیر جهانی ، ناشی از ویروس کرونا جدید میباشد که در چین ظاهر شد و مانند آتش سراسر جهان را فرا گرفت و در حال حاضر به غیر از قطب جنوب به همه قاره های سیاره ما رسیده است.

 از زمان شروع شیوع کرونا ، اهمیت ایجاد ایمنی در بیماران بهبود یافته بحث علمی مهمی را برانگیخت. حتی برخی از راهبردهای اولیه در چندین کشور ایجاد "ایمنی گله ای" در جمعیت به عنوان یک رویکرد اپیدمیولوژیک برجسته میباشد.

با این حال ، گزارش هایی از زبان بیمارانی که بار دوم برای وجود ویروس کرونا مثبت شده اند (به عنوان مثال ، بعد از اینکه آنها به این بیماری مبتلا شده و بهبود یافتند) داده میشود - خصوصا در چین ، ژاپن و کره جنوبی. سوال این است که آیا افراد پس از بهبودی و ایجاد پاسخ ایمنی در برابر ویروس ، ممکن است مجددا به این بیماری مبتلا شوند؟

یک روز منفی و روز دیگر مثبت

در كره جنوبي ، يكی از گزارشهای اخير نشان مي دهد كه بيش از 50 نفر که تصور ميشد از ویروس کرونا خلاص شده اند ، در آزمایشهای پیگیری کننده بعدی مجددا مثبت شدند. دبیرکل CDC کره جنوبی ، دکتر جئونگ یون-کیون ، امکان "فعال سازی مجدد" ویروسی را در افرادی که تصور میشد عاری از COVID-19 باشند ، اعلام کرد.

دکتر جئونگ توضیح می دهد : "موارد بسیاری وجود دارند که بیمار در طول درمان یک روز منفی و روز دیگر  مثبت باشد." وی می افزاید : "با اینکه ما فعال سازی مجدد ویروسی را عامل احتمالی این اتفاق میدانیم ، اما ، در حال انجام یک مطالعه جامع در این زمینه هستیم."

نمونه های دیگری از بیماران وجود دارند که پس از بهبودی ظاهری از COVID-19 مجددا مبتلا شده یا حتی جان خود را از دست داده اند. در چین گزارش شده است ،  افراد بیمارستان را ترك می كنند و بعداً با این بیماری برمیگردند. این اتفاق همچنین برای دو پزشک معالج بیماران آلوده در ووهان چین رخ داد و موارد مشابه در ژاپن نیز گزارش شده است.

مقابله با دوراهی : عفونت مجدد یا فعالسازی مجدد؟

تشخیص SARS-CoV-2 در افراد بهبود یافته می تواند یک مشکل تشخیصی باشد ، مثلا ممکن است به دلیل بقایای ویروسی باقی مانده از عفونت اولیه ، نتیجه آزمایش مثبت کاذب باشد ؛  با این حال ، این امر همچنین می تواند نشان دهد که افراد ممکن است نسبت به بیماری ایمنی پیدا نکنند.

بسیاری از متخصصان سلامت معتقدند ، آزمایشات مجدد مثبت احتمالاً نشان دهنده خطاهایی در آزمایش هستند تا اینکه نشان دهنده عفونت مجدد باشند. مسئله دیگر این است که ترخیص زودهنگام بیماران از بیمارستان باعث می شود هنگام انجام آزمایش کنترل مثبت باشند.

مدیر موسسه ملی آلرژی و بیماریهای عفونی ، دکتر آنتونی فاوسی ، اخیراً در مورد تحولات این بیماری همه گیر جهانی با سردبیر JAMA ، هاوارد باوچنر ، وارد بحث شده و همچنین این موضوع را نیز بررسی کردند.   

در گفتگوی زنده ، دکتر فاوسی توضیح داد ، بسیار بعید است كه افراد بیش از یك بار با ویروس کرونا آلوده شوند - حداقل در چنین بازه زمانی كوتاهی که برای تمام موارد گزارش شده است.

دکتر فاوسی توضیح داد : " اگر فردی به کروناویروس A آلوده شود و بعد از آن مجدداً  با ویروس کرونا آلوده شود ، ممکن است کروناویروس B باشد." " اما در حال حاضر ، ما فکر نمی کنیم که این جهش در این حد متفاوت باشد."

پیامدهای مربوط به تولید واکسن

کره جنوبی تشخیص داد ، مخزن حیاتی در واقع بیمارانی هستند که به ویروس مبتلا شده اند ، اما علائم غیر معمول نشان داده یا ندرتا علائمی نشان می دهند. آنها در ردیابی این موارد پیشرو بوده اند و چنین عملی منجر به کنترل این بیماری همه گیر در این کشور شده است.

بر همین اساس ، دکتر جئونگ گفت ، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های کره جنوبی ، تجزیه و تحلیل اپیدمیولوژیک مفصلی از مواردی را که مجددا مثبت شده اند ، انجام خواهد داد. حل این مسئله پیامدهای مهمی برای اقدامات اپیدمیولوژیک بیشتر و تحولات واکسن به همراه دارد.

دکتر جئونگ یون-کیون توضیح می دهد که اگر آزمایش در طی 24 ساعت دو بار منفی باشد ، بیماران درمان شده تلقی می شوند. وی در ادامه توضیح داد ، در این گروه بیماران ، تمام آزمایشات در یک بازه زمانی نسبتاً کوتاه پس از بهبودی افراد مبتلا انجام شد. بنابراین ، بعید است که آنها مجددا آلوده شده باشند.

این موضوع توسط نویسندگان یک مقاله آلمانی که اخیرا در سرور پیش چاپ medRxiv منتشر شده نیز ذکر شد. آنها نتیجه گرفتند : "رویکردهای واکسن که عمدتا القاء پاسخ آنتی بادی را هدف قرار میدهند باید با هدف القای پاسخ های بسیار قوی آنتی بادی باشند تا موثر واقع شوند."

از این رو ، حل سریع این مسئله در عرصه بالینی امری ضروری است و ممکن است اطلاعات نسل کنونی را نسبت به واکسن بیشتر کند ، زیرا برخی از کاندیدها پیش از این وارد آزمایشات بالینی مرحله اول شده اند.

منبع: News Medical
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}