پیش بینی خطرات تهدید کننده سلامت با اندازه گیری جدید سن بیولوژیکی

سن بیولوژیک

افراد با سرعت متفاوتی پیر میشوند. سن بیولوژیکی معیاری است که دانشمندان از آن برای پیش بینی خطرات مربوط به سلامت استفاده می کنند ، که این ارتباط با در نظر گرفتن نشانگرهای مختلف قابل افزایش است. محققان مؤسسه Karolinska در مطالعه ای که در eLife منتشر شد ، می نویسند : نشانگرهای مهم ویژه ، ضعف و ساعت اپی ژنتیکی میباشند.

سن بیولوژیکی می تواند از سن تقویمی متفاوت باشد ، و ایده اندازه گیری سن بیولوژیکی به این منظور است که می تواند خطرات سلامت یا مرگ زودرس را نشان دهد - و خوشبختانه فرصتهای جدیدی را برای خدمات پیشگیرانه فراهم میکند.

اما کدام یک از نشانگرها بیشترین ارتباط را با اندازه سن بیولوژیکی نشان میدهد؟ یک بخش از معما را می توان در مطالعه ای به رهبری Sara Hagg ، محقق مؤسسه Karolinska ، که نشانگرهای مختلفی را با هم ترکیب کرده است ، حل کرد.

راه های مختلف اندازه گیری سن بیولوژیکی

Hägg می گوید: "روش های مختلفی برای اندازه گیری سن بیولوژیکی وجود دارند." "ما باید بدانیم که کدام نشانگرها مهمترین هستند. نهایتا این امر ممکن است به ایجاد روشهای جدیدی برای جلوگیری از بیماری های مرتبط با سن منجر شود."

اندازه گیری سن بیولوژیک اخیراً در چندین مطالعه مورد بررسی قرار گرفته است. نکته ای که این مطالعه جدید را از بقیه جدا می کند این است که تلفیقی از نشانگرهای مختلف را مورد مطالعه قرار داده است.

نتایج این مطالعه نشان می دهد که برخی از نشانگرها برای پیش بینی خطر مرگ زودهنگام از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند. میزان ضعف بر اساس گزارشات خود شرکت کنندگان درمورد علائم مختلف ، یکی از آنها میباشد ؛ دیگری ساعت اپی ژنتیکی (تخمینگر سن متیلاسیون DNA)  ، که به نحوه بیان ژن های مختلف مرتبط است ، میباشد.

ابزاری موثر برای پیش بینی خطرات تهدید کننده سلامت

سایر نشانگرهای مورد مطالعه ، شامل طول تلومر ، نشانگرهای زیستی خون و تواناییهای شناختی و جسمی میباشند. این نشانگرها نیز با افزایش خطر مرگ زودرس همراه بودند.

این مطالعه یک مطالعه جمعیتی بود که در طی یک دوره 20 ساله ، 845 شرکت کننده میانسال و سالمند را مورد پیگیری قرار داد.

Hagg می گوید : "توجه زیادی به این تحقیق وجود دارد و سن بیولوژیکی ابزار مؤثری برای پیش بینی خطرات تهدید کننده سلامت میباشد." "با این وجود ، تأکید بر این نکته مهم است که نتایج ما مبتنی بر جمعیت است و باید در سطح فردی نیز تأیید شود."

منبع: Medical Xpress
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}