بررسی ویروس HPV و چگونگی انتقال آن

ویروس HPV چیست؟

این ویروس عفونتی است که اغلب به صورت زگیل هایی روی پوست و یا غشای مخاطی رشد می کند. بیشتر از 100 ویروس hpv وجود دارد که برخی از انواع آن باعث ایجاد زگیل می شوند و برخی دیگر نیز سبب ایجاد انواع مختلفی از سرطان می شوند. ولی بیشتر عفونت‌های اچ پی وی منجر به ایجاد سرطان نمی شوند. این عفونت از طریق تماس پوست به پوست و یا رابطه جنسی منتقل می شود و راه پیشگیری آن واکسن هایی است که به محافظت در برابر گونه های hpv که یا منجر به سرطان و یا منجر به ایجاد زگیل تناسلی می شوند، کمک می کنند. همچنین برای پیشگیری و مطلع شدن از بودن یا نبودن این ویروس در بدنتان می توانید آزمایش مربوط به تشخیص hpv را در آزمایشگاه هایی که به صورت دقیق و تخصصی این آزمایش را انجام می دهند، انجام دهید.

علائم ظاهری ویروس hpv

هنگامی که زگیل ها در بدنتان ایجاد می شوند با توجه به نوع hpv از نظر ظاهری متفاوت هستند که انواع علائم آن را در ذیل به آن می پردازیم:

  • در مردان، زگیل های تناسلی برروی آلت تناسلی و کیسه بیضه یا اطراف مقعد ظاهر می شوند. زگیل های تناسلی به ندرت باعث درد یا ناراحتی می شوند اگرچه امکان دارد که حس خارش یا حساسیت داشته باشید.
  • زگیل های تناسلی عموما به شکل های زخم های صاف، برجستگی های کوچک و یا برآمدگی کوچک ظاهر می شوند.
  • در خانم ها، زگیل های تناسلی عمدتا برروی فرج دیده می شوند اما ممکن است در نزدیکی مقعد، واژن یا گردن رحم ایجاد شوند.
  • زگیل های رایج به صورت برآمده و برجستگی های زمخت ظاهر می شوند و برروی انگشتان دست و روی دست ها ایجاد می شوند. این نوع زگیل ها ناخوشایند هستند و می توانند دردناک و مستعد خونریزی و جراحت باشند.
  • اگر باردار باشید و به این عفونت مبتلا شوید ممکن است کودک هم مبتلا به این ویروس شود و حتی ممکن است باعث ایجاد توده غیر سرطانی در حنجره کودک بشود.

آزمایش hpv

علت بروز hpv

بروز اچ پی وی در بدن افراد به عوامل متعددی بستگی دارد که در این مقاله به انواع علل بروز این ویروس می پردازیم:

  • این عفونت ممکن است از طریق بریدگی، پارگی کوچک و یا سایش در پوست وارد بدن شود.
  • به طور کلی این ویروس از طریق تماس پوست به پوست منتقل می شود. عفونت اچ پی وی تناسلی از طریق رابطه جنسی ، سایر تماس های پوستی و رابطه جنسی مقعدی در دستگاه تناسلی ایجاد می شود.

 

چه کسانی احتمال مبتلا شدن به ویروس hpv را دارند؟

  • کودکانی که سن پایینی دارند احتمال ابتلا به ویروس اچ پی وی را دارند و زگیل تناسلی های تناسلی اکثرا در نوجوانان و جوانان رخ می دهند.
  • کسانی که تعداد شرکای جنسی زیادی دارند احتمال ابتلا به عفونت hpv دستگاه تناسلی را دارند. همچنین اگر کسی رابطه جنسی با فردی داشته باشد که دارای چندین شریک جنسی است خطر ابتلا را افزایش می دهند.
  • کسانی که سیستم ایمنی بدنشان ضعیف شده در معرض ابتلا به عفونت hpv هستند.
  • کسانی که پوست های آسیب دیده دارند مثلا نواحی از پوست که سوراخ یا باز شده اند بیشتر احتمال ابتلا به زگیل تناسلی هستند.
  • لمس کردن فردی که زگیل های تناسلی دارد یا تماس با سطح هایی که در معرض خطر ابتلا به ویروس hpv قرار گرفته اند مثل استخر یا حمام عمومی (البته در این خصوص هنوز اختلاف نظر وجود دارد).

هزینه انجام آزمایش hpv در آزمایشگاه مندل:

هر ساله توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعرفه کلیه خدمات پزشکی از جمله بررسی ویروس HPV اعلام می شود و آزمایشگاه مندل نیز خود را موظف به رعایت این تعرفه ها می داند. شما در صورتی که در سایت آزمایشگاه ثبت نام نمایید و وارد سایت شوید می توانید در صفحه هر خدمت آخرین تعرفه اعلامی مربوط به همان خدمت را مشاهده نمایید. برای اطلاع از چیستی و تفاوت آزمایش hpv با پاپ اسمیر می توانید برروی لینک آزمایش پاپ اسمیر کلیک کنید.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}