تاثیرات سریع رژیم غذایی بر کیفیت اسپرم

تغذیه و اسپرم

اسپرم ها تحت تأثیر رژیم غذایی قرار می گیرند و این اثرات به سرعت بروز میکنند. این نتیجه گیری از مطالعه محققان دانشگاه Linköping میباشد که در آن ، مردان جوان سالم با رژیم غذایی سرشار از قند تغذیه شدند. این مطالعه که در مجله PLOS Biology منتشر شده است ، بینش جدیدی در مورد عملکرد اسپرم می دهد و ممکن است در دراز مدت به روشهای جدید تشخیصی برای سنجش کیفیت اسپرم کمک کند.

Anita Öst ، سخنران ارشد بخش پزشکی بالینی و آزمایشگاهی در دانشگاه Linköping و رئیس این مطالعه  میگوید : "ما مشاهده کردیم که رژیم بر تحرک اسپرم تأثیر می گذارد و می توانیم تغییرات را به مولکولهای خاصی در آنها نسبت دهیم. مطالعه ما اثرات سریعی را نشان داده است که بعد از یک تا دو هفته قابل توجه میباشند."

کیفیت اسپرم میتواند تحت تاثیر عوامل مختلف محیطی و روش زندگی آسیب ببیند. میتوان به چاقی و بیماریهای مرتبط با آن ، مانند دیابت نوع 2  به عنوان عوامل خطر شناخته شده برای کیفیت نامناسب اسپرم اشاره کرد. گروه تحقیقاتی که مطالعه جدیدی را انجام داده اند ، به پدیده های اپی ژنتیکی علاقمند میباشند. پدیده های اپی ژنتیکی ، تغییرات خصوصیات فیزیکی یا سطح بیان ژن میباشند که در صورت عدم تغییر ماده ژنتیکی ، توالی DNA ، رخ میدهند. در موارد خاص ، چنین تغییرات اپی ژنتیکی می توانند منجر به انتقال خواص از والدین به فرزندان از طریق اسپرم یا تخمک شوند.

در مطالعه پیشین ، دانشمندان نشان دادند كه مگسهای میوه نر كه اندكی قبل از جفت گیری قند اضافی مصرف كرده بودند ، بیشتر مواقع فرزندانی تولید میکنند که دچار اضافه وزن میشوند. مطالعات مشابه بر روی موش ها نشان می دهد كه قطعات كوچك RNA معروف به tsRNA در این پدیده های اپی ژنتیكی كه در نسل بعدی ظاهر می شوند نقش دارند. این قطعات RNA به مقادیر غیرطبیعی زیادی در اسپرم بسیاری از گونه ها ، از جمله انسان ، مگس میوه و موش وجود دارند.

تاکنون عملکرد آنها به تفصیل مورد بررسی قرار نگرفته است. دانشمندان حدس میزنند که قطعات RNA در اسپرم ممکن است در پدیده های اپی ژنتیکی نقش داشته باشند ، اما خیلی زود است که بگوییم آیا این مورد در انسان وجود دارد یا خیر. این مطالعه جدید توسط محققان آغاز شده است تا بررسی شود که آیا مصرف زیاد قند بر قطعات RNA در اسپرم انسان تأثیر می گذارد یا خیر.

در این مطالعه 15 مرد عادی و غیر سیگاری که رژیم غذایی محققان را به مدت دو هفته رعایت کرده بودند مورد بررسی قرار گرفتند. این رژیم مبتنی بر توصیه ‌های تغذیه ای نوردیک برای تغذیه سالم با یک استثنا بود : طی هفته دوم محققان روزانه به این رژیم قند اضافه کردند و این قند به صورت حدود 3.5 لیتر نوشیدنی گازدار یا 450 گرم شیرینی مصرف میشد. كيفيت اسپرم و ساير شاخص هاي سلامت شركت كنندگان در شروع مطالعه ، بعد از هفته اول (كه در طول آن رژيم غذايي سالم داشتند) و بعد از هفته دوم (زماني كه شركت كنندگان مقدار زيادي قند مصرف كرده بودند) مورد بررسي قرار گرفت.

در آغاز مطالعه ، یک سوم از شرکت کنندگان تحرک کم اسپرم داشتند. تحرک یکی از چندین عامل مؤثر بر کیفیت اسپرم است و کسر افراد با تحرک کم اسپرم در این مطالعه مطابق با همین کسر در جمعیت عمومی بودند. محققان با تعجب متوجه شدند که تحرک اسپرم تمام شرکت کنندگان در طول مطالعه طبیعی شده است.

"این مطالعه نشان می دهد که تحرک اسپرم در یک دوره کوتاه قابل تغییر است و به نظر می رسد به شدت به رژیم غذایی مرتبط است. این مطالعه پیامدهای بالینی مهمی دارد. اما ما نمی توانیم بگوییم که قطعا قند باعث ایجاد این اثر شده است ، زیرا ممکن است یک جزء از رژیم غذایی سالم  باشد که تأثیر مثبتی بر تحرک اسپرم گذاشته است. "

محققان همچنین دریافتند که قطعات کوچک RNA که به تحرک اسپرم مرتبط هستند نیز تغییر کرده اند. آنها اکنون در حال برنامه ریزی برای ادامه کار و بررسی این موضوع هستند که آیا بین باروری مرد و قطعات RNA در اسپرم ارتباط وجود دارد یا خیر. آنها همچنین تعیین می کنند که آیا میتوان از کد RNA برای روشهای جدید تشخیصی اندازه گیری کیفیت اسپرم طی لقاح آزمایشگاهی استفاده کرد یا خیر.

منبع: ScienceDaily
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}