ژن درمانی یک میلیون دلاری برای جوانسازی!

جوانسازی

آیا یک میلیون دلار پرداخت می کنید و برای داشتن شانس زندگی طولانی تر به آمریکای جنوبی پرواز می کنید؟

Libella Gene Therapeutics ، یک شرکت ژن درمانی مستقر در کانزاس که اظهار میکند در حال توسعه نوعی ژن درمانی میباشد که می تواند فرآیند پیری را تا 20 سال معکوس کند. در مصاحبه با OneZero ، این شرکت می گوید آماده است یک درمان آزمایشی ضد پیری را به افراد مسن در یک کلینیک در شمال بوگوتا ، کلمبیا ، ارائه دهد. اما این همه چیز نیست - این شرکت همچنین هزینه 1 میلیون دلار برای مشارکت مردم در این آزمایش تعیین کرده است . دانشمندان و اخلاق شناسان می گویند که آزمایش این شرکت نه تنها مشکوک است بلکه باعث نگرانی های زیادی در مورد چگونگی آزمایش درمان های ضد پیری بر افراد می شود.

هدف از لیبلا درمانی ، طولانی کردن تلومرهای فرد میباشد که در نوک کروموزوم ها مانند کلاه  انتهای بند های کفش قرار گرفته اند. نخستین بار در دهه 1970 کشف شد که تلومرها با پیری ارتباط دارند زیرا به نظر می رسید با افزایش سن فرد ، کوتاه تر می شوند. این تیم اظهار دارد که با انتقال ژنی به نام TERT به سلولها ، که به نوبه خود باعث ساخت آنزیم ترمیم کننده تلومر به نام تلومراز میشود ، می تواند از پیری جلوگیری کرده ، آن را به تأخیر بیاندازد یا حتی معکوس کند.

Jeff Mathis ، مدیر عامل ژن درمانی Libella  ، به OneZero می گوید : "من می دانم آنچه که در تلاش برای انجام آن هستیم مانند داستان های علمی تخیلی به نظر میرسد ، اما من معتقدم که این یک واقعیت علمی میباشد."

موضوع ضد پیری انتقادهای زیادی را در مورد کلاهبرداری و محصولات فاقد مزایای سلامتی به دنبال داشته است. لیست آزمایشات بالینی لیبلا نیز پرچم های قرمز را بالا می برد. اولین مورد این اعتراضات این است که این شرکت و آزمایشات آن در کشورهای مختلف واقع شده اند. Mathis ، یک متخصص کاردرمانی که یک عمل توانبخشی را در منهتن ، کانزاس ، انجام می دهد ، می گوید که کلمبیا را برای آزمایش انتخاب کرده است زیرا این مسیر کمترین موانع را داشت. این شرکت هشت کشور مختلف را بررسی کرد و او  می گوید ، "ساده ترین ، سریعترین  و بهترین راه برای انجام رساندن کار ، بودن در کلمبیا بود. "

Leigh Turner ، یک زیست شناس در دانشگاه مینه سوتا که آزمایشات بالینی در مورد درمان های غیرقابل استفاده در بازار را انجام می دهد ، می گوید : " مشکوک است که این شرکت برای اجتناب از مواجه با اداره غذا و دارو ، که بر کارآزمایی های بالینی در ایالات متحده نظارت دارد ، تصمیم به رفتن به خارج از کشور گرفت. وی به OneZero می گوید : "حتی اگر این شرکت در ایالات متحده مستقر باشد ، آنها موفق شده اند با مراجعه به یک حوزه قضایی ، راهی برای فرار از قانون ایالات متحده پیدا کنند."

ترنر می گوید هزینه مشارکت یک میلیون دلاری نگران کننده است زیرا بیشتر آزمایشات بالینی رایگان است. در حقیقت ، بسیاری از افراد با پذیرش تعهد زمانی و خطرات احتمالی ناشی از انجام یک درمان آزمایشی ، در این آزمایش شرکت میکنند.Andrews justifies  این هزینه را توجیه می کند ، وی گفت که هزینه لیبلا "صدها هزار دلار برای تولید کافی ژن درمانی برای درمان یک فرد میباشد."

برخی از محققان در این مورد  نگران هستند که قرار دادن مقدار زیادی تلومراز در سلول ها میتواند باعث تقسیم شدن سریعتر سلول ها و افزایش رشد تومور شود. تحقیقات قبلی تلومرهای بلندتر را با افزایش خطر سرطان مرتبط دانسته اند و دانشمندان دریافتند که سلولهای سرطانی نسبت به سلولهای طبیعی تلومراز بیشتری دارند. اما طرفداران تلومر مانند Michael Fossel  معتقدند که تلومرهای کوتاه شده علت ایجاد بیماریهای مرتبط با سن مانند سرطان هستند و بنابراین طولانی شدن آنها می تواند به محافظت افراد در برابر این بیماری ها کمک کند.

اینکه چگونه یک کارآزمایی بالینی مشکوک در وهله اول در یک وب سایت دولتی ثبت میشود ، یک مشکل دیرینه برای مؤسسات ملی بهداشت میباشد. این وب سایت بزرگترین پایگاه اطلاعات در نوع خود است و مطالعات در بیش از 200 کشور جهان را فهرست میکند. این سایت منبع فوق العاده ای برای افراد مبتلا به بیماری های نادر ، سرطان  و افرادی که انتخاب های درمانی خود را از دست داده اند میباشد و پزشکان مرتباً بیماران خود را به این سایت ارجاع میدهند.

اما ترنر می گوید که این سایت به راحتی قابل استفاده و دستورزی میباشد زیرا فرایند ثبت نام به صورت خودکار است. NIH مطالعاتی را که به پایگاه داده ارائه می شوند ، غربال نمیکند ، که این امر به شرکت ها این امکان را می دهد که مطالعات یغماگری و پرداخت مشارکت را در سایت ارائه دهند. این مورد در بسیاری از بازاریابی های مشاغل سلولهای بنیادی درمانی تایید نشده انجام شده است. ترنر می گوید : " اساساً سایت ClinicalTrials.gov به عنوان بستر بازاریابی قابل استفاده است."

ثبت نام در سایت باعث ایجاد مشروعیت می شود و غالباً بیماران نمی توانند تفاوت بین یک کارآزمایی بالینی سالم و یک مورد مشکوک را بیان کنند. بعلاوه فهرست های ClinicalTrials.gov شامل اطلاعاتی راجع به هزینه های مشارکت نمیباشند ، بنابراین بیماران نمی توانند متوجه شوند که هزینه ای وجود دارد یا خیر.

این ژن درمانی تأیید نشده و با هدف طولانی تر کردن تلومرهای فرد انجام می شود.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}