از آزمایش هورمون بارداری hCG بیشتر بدانیم

هورمون بارداری hCG

آزمایش خون گنادوتروپین جفتی انسان (hCG) چیست؟

آزمایش خون گنادوتروپین جفتی انسان (hCG) ، میزان هورمون hCG موجود در یک نمونه خون شما را اندازه گیری می کند.

hCG در دوران بارداری تولید می شود. پزشک شما ممکن است از نام های دیگری مانند آزمایشات زیر استفاده کند :

  • آزمایش خون بتا-hCG
  • آزمایش خون کمی بارداری
  • آزمایش خون کمی hCG
  • آزمایش سریال کمی بتا-hCG
  • آزمایش تکرار کمی بتا-hCG

تفاوت های مهمی بین آزمایش های خون hCG و آزمایش های ادرار hCG وجود دارند.

آزمایش ادرار می تواند تحت تأثیر عواملی مانند کمبود آب بدن و زمان روز آزمایش قرار گیرد ، در حالی که آزمایش خون hCG می تواند حتی در مواردی که سطح hCG بسیار پایین است ، نتایج قطعی ارائه دهد.

گنادوتروپین جفتی انسان (hCG) چیست؟

حین بارداری ، سلولهای موجود در جفت در حال توسعه ،  hCG تولید می کنند. جفت کیسه ای است که تخم را بعد از لقاح تغذیه می کند و به دیواره رحم می چسبد.

hCG برای اولین بار می تواند حدود 11 روز پس از بارداری در یک نمونه خون تشخیص داده شود. میزان hCG هر 48 تا 72 ساعت دو برابر می شود. این میزان حدود 8 تا 11 هفته پس از بارداری به اوج خود می رسد. سطح hCG پس از آن کاهش می یابد و در ادامه دوران بارداری ثابت می ماند.

چرا آزمایش خون hCG انجام می شود؟

آزمایش خون hCG به دلایل زیر انجام میشود :

  • تایید بارداری
  • تعیین سن تقریبی جنین
  • تشخیص بارداری غیرطبیعی مثل بارداری خارج از رحمی
  • تشخیص یک سقط احتمالی
  • غربالگری سندرم داون

آزمایش خون hCG گاهی قبل از انجام درمان های پزشکی خاص که ممکن است به کودک در حال توسعه آسیب برسانند ، برای غربالگری بارداری مورد استفاده قرار می گیرد. نمونه هایی از این درمان ها شامل اشعه X میباشند.اگر آزمایش hCG نشان دهد که فردی باردار است ، متخصصان مراقبت سلامت می توانند مطمئن شوند که جنین توسط آن درمان ها آسیب نمیبیند.

آیا دلایلی به جز بارداری برای انجام آزمایش hCG وجود دارد؟

Beta hCG به عنوان یک تومور مارکر در نظر گرفته می شود ، به این معنی که ماده ای است که توسط برخی از انواع تومورها ترشح می شود. به همین دلیل ، در برخی موارد ، آزمایش خون hCG ممکن است برای ارزیابی و مدیریت انواع خاصی از سرطان نیز استفاده شود.

سرطان هایی که میتوانند باعث افزایش میزان hCG بیشتر از حالت طبیعی شوند شامل موارد زیر میباشند :

  • سرطان رحم یا کوریوکارسینوما
  • سرطان ریه
  • سرطان پستان
  • سرطان تخمدان

بیماری های غیر سرطانی مانند سیروز ، زخمها و بیماری التهابی روده (IBD) نیز می توانند منجر به بالا رفتن سطح hCG شوند.پزشک شما ممکن است این آزمایش را به عنوان بخشی از یک سری آزمایشات آزمایشگاهی برای شناسایی علت وجود برخی علائم ویژه تجویز کند.

هورمون hCG در مردان

اگرچه hCG با زنان باردار ارتباط نزدیکی دارد ، این هورمون  می تواند در مردان نیز وجود داشته باشد. انجام آزمایش خون hCG می تواند نشان دهد که یک مرد دارای سرطان بیضه میباشد یا خیر.

اگر یک مرد توده ای را در یکی از بیضه های خود تشخیص دهد ، یا اگر پزشک مشکوک باشد که در معرض خطر سرطان بیضه است ، از این تست می توان برای بررسی اینکه hCG وجود دارد یا خیر استفاده کرد.اگر hCG در خون یک مرد وجود داشته باشد ، برای تعیین علت به آزمایش های بیشتری نیاز است.

آزمایش خون hCG چگونه انجام می شود؟

آزمایش کمی ، میزان هورمون hCG را در یک نمونه خون اندازه گیری می کند.

یک متخصص بهداشت و درمان با انجام مراحل زیر یک نمونه خون می گیرد :

  1. یک باند الاستیک را دور بازوی شما میبندد تا جریان خون متوقف شود و رگ ها در بازوی شما نمایان تر شوند. بدین ترتیب سوزن راحت تر وارد میشود.
  2. یک ورید انتخاب شده و پوست اطراف ورید با الکل تمیز می شود.
  3. سوزن به داخل رگ وارد شده و یک لوله به انتهای سوزن وصل می شود تا خون جمع شود.
  4. بعد از جمع آوری خون کافی ، باند الاستیک از بازوی شما خارج می شود.
  5. با برداشتن سوزن ، پنبه یا گاز را روی محل سوراخ قرار می دهد.
  6. فشار روی پنبه یا گاز اعمال می شود و با چسب زخم ایمن می شود.

در حالی که سوزن وارد می شود ، ممکن است نیش مختصری احساس کنید ، یا ممکن است اصلاً چیزی احساس نکنید.هنگامی که سوزن در رگ باشد ، ممکن است احساس ناراحتی خفیف یا نیش زده شدن داشته باشید. پس از آن ، ممکن است در محل سوراخ درد خفیفی را تجربه کنید.

پس از اندازه گیری میزان hCG در نمونه خون ، نتایج به پزشک شما ارسال می شود. آنها ممکن است برای گفتگو در مورد نتایج آزمایش از شما درخواست ملاقات کنند.برای انجام آزمایش خون hCG ، آماده سازی خاصی لازم نیست.

چه خطراتی با آزمایش خون hCG همراه است؟

خطرات مرتبط با گرفتن نمونه خون حداقل است.

در ناحیه ای که سوزن در آن وارد شده بود ممکن است مقدار کمی کبودی وجود داشته باشد. با اعمال فشار بر روی ناحیه چند دقیقه بعد از برداشتن سوزن می توان این اتفاق را به حداقل رساند.

در موارد بسیار نادری ، موارد زیر ممکن است رخ دهند :

  • خونریزی بیش از حد
  • سرگیجه
  • هماتوم ، زمانی اتفاق می افتد که خون در زیر پوست شما تجمع یابد
  • غش
  • عفونت در ناحیه ای که سوزن وارد شده است
  • تورم رگ ها  

تفسیر نتایج آزمایش خون hCG 

زمانی که جواب آزمایش شما  آماده میشود ، پزشک به شما می گوید میزان hCG شما چقدر است. این میزان در واحد بین المللی میلیون هورمون hCG در میلی لیتر خون (mIU/mL) اندازه گیری می شود.

در این جدول میزان طبیعی هورمون hCG خون در دوران بارداری برای هر هفته از آخرین دوره قاعدگی شما نشان داده شده است.

 

جدول میزان طبیعی هورمون hCG خون در دوران بارداری 

هفته های بارداری از زمان آخرین قاعدگی 
میزان طبیعی هورمون (hCG  (mIU/mL
4 0-750
5 200-7.000
6 200-32.000
7 3.000-160.000
8-12
32.000-210.000
13-16 9000-21.0000
16-29 1.400-53.000
29-41 940-60.000

 

سطح hCG طبیعی در زنانی که باردار نیستند کمتر از 10.0 mIU/mL است.اگر میزان hCG شما خارج از حد طبیعی باشد ، می تواند معانی مختلفی داشته باشد. پزشک شما در تفسیر نتایج به شما کمک می کند.

میزان hCG کمتر از حالت طبیعی میتواند معانی زیر را داشته باشد :

  • اشتباه در محاسبه تاریخ بارداری
  • امکان سقط یا جنین پوچ
  • حاملگی خارج رحمی

میزان hCG بیشتر از حالت طبیعی میتواند به معانی زیر باشد :

  • اشتباه در محاسبه تاریخ بارداری
  • بارداری مولی ، هنگامی که یک توده غیر طبیعی به جای جنین طبیعی پس از لقاح در رحم تشکیل می شود به آن بارداری مولی میگویند
  • چندقلو زایی مثل دوقلویی یا سه قلویی
     

آیا آزمایش خون hCG همیشه دقیق است؟

هیچ آزمایشی همیشه 100 درصد دقیق نیست.

آزمایش hCG می تواند هم نتایج منفی کاذب و هم نتایج مثبت کاذب برای بارداری داشته باشد. در صورت شک و تردید ، پزشک به شما در تشخیص نتایج یا انجام آزمایش های پیگیری کننده کمک می کند.

برخی از داروهای خاص ، از جمله داروهای حاوی hCG ، می توانند در نتایج آزمایش خون hCG اختلال ایجاد کنند. این داروها شامل داروهای باروری مانند پروفاسی ، پرگنیل و پرگنال میباشند.استعمال ماری جوانا نیز می تواند باعث افزایش میزان hCG شود.

نتایج آزمایش همچنین می توانند تحت تأثیر تومورهای رده زایا باشند. تومورهای سلول زایا میتوانند سرطانی یا خوش خیم باشند و معمولاً در اندام های تولید مثلی مشاهده می شوند. این تومورها در سلولهایی همچون تخمک یا اسپرم شما رشد می کنند.

سطح بالای hCG در غیاب بارداری می تواند نشانگر این باشد که پزشک شما باید آزمایش های بیشتری را انجام دهد تا متوجه شود که آیا سرطان یک عامل است یا خیر.

نتایج منفی کاذب آزمایش hCG

اگر تست hCG منفی باشد ، عموما بدان معنی است که شما باردار نیستید.اما اگر آزمایش خیلی زود در دوران بارداری انجام شود ، قبل از آنکه بدن شما وقت کافی برای تولید hCG کافی داشته باشد ، می توانید یک جواب منفی کاذب را دریافت کنید.

اگر نتیجه آزمایش منفی کاذب باشد ، آزمایش نشان می دهد که یک زن باردار نیست با اینکه در حقیقت وی باردار است.از آنجا که سطح hCG در اوایل بارداری خیلی سریع تغییر می کند ، آزمایش خون hCG باید طی 48 تا 72 ساعت تکرار شود تا نحوه تغییر میزان هورمون بررسی شود.

نتایج مثبت کاذب

از طرف دیگر ، hCG  می تواند در بعضی شرایط غیر از بارداری وجود داشته باشد که به طور بالقوه می توانند باعث مثبت کاذب شدن آزمایش بارداری شوند.

اگر نتیجه تست مثبت کاذب باشد ، آزمایش نشان می دهد که یک زن باردار است ، در حالی که در واقع او باردار نیست.

همچنین اگر بدن شما انواع خاصی از آنتی بادی هایی که دارای قطعات مولکول hCG هستند تولید کند یا در آزمایشگاه خطاهایی رخ داده باشد ، نتیجه مثبت کاذب حاصل میشود.

اگر در مورد نتایج تردید وجود داشته باشد ، می توان از یک روش آزمایش متفاوت برای تأیید نتایج استفاده کرد.

با پزشک خود صحبت کنید

اگر اعداد میزان hCG شما دقیقاً با میزان طبیعی مطابقت ندارند ، نترسید. این ارقام تخمینی هستند و شما می توانید سطح hCG داشته باشید که پایین تر از حد معمول باشد و هنوز یک نوزاد سالم داشته باشید.شما حدود هفته ششم باید سونوگرافی انجام دهید که بسیار دقیق تر از اعداد hCG شما میباشند.

اگر دلیلی برای نگرانی در مورد بارداری شما وجود داشته باشد ، خوانش متعدد hCG  در چند روز جداگانه برای ارزیابی وضعیت شما مورد استفاده قرار میگیرد.

اعداد می توانند متنوع باشند ، بنابراین گوش دادن به توصیه های پزشک در مورد سلامت بارداری شما مهم است. در صورت تشخیص یک مشکل ، پزشک سطح hCG شما را بررسی می کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید به مطلب آزمایش های بارداری مراجعه و یا برای انجام آزمایش می توانید از طریق این لینک با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

منبع: Healthline
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}