تست بارداری در خانه

تست بارداری در خانه یک روش ساده و موثر برای تشخیص بارداری در زنان است. این تست ها بر اساس تشخیص هورمون بارداری hCG در ادرار یا خون از طریق نمونه گیری در آزمایشگاه انجام می‌شوند که در ابتدای بارداری تولید می‌شود. اگر به دنبال روشی سریع و مطمئن برای تشخیص بارداری خود هستید، تست بارداری در خانه می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای شما باشد.

 

زمان انجام تست بارداری

هنگام انجام تست بارداری، بهتر است تا یک روز پس از قاعدگی عقب افتاده صبر کنید تا نتیجه دقیقی به دست آید. با این حال، برخی از تست‌های اولیه بارداری بدون نسخه (OTC) به اندازه‌ای حساس هستند که حاملگی را چند روز قبل از عقب افتادن قاعدگی تشخیص دهند. در ادامه به بررسی انواع تست‌های بارداری و عواملی که می‌توانند نتایج را تحت تاثیر قرار دهند، می‌پردازیم. همچنین نحوه تصمیم گیری برای انجام تست بارداری و زمان آزمایش مجدد پس از انجام آزمایش را پوشش می دهد.در تست بارداری، زمان بندی بسیار مهم است زیرا با پیشرفت بارداری، مقدار هورمون بارداری hCG در ادرار شما افزایش می یابد. سطح hCG باید تقریباً هر 48 ساعت در ابتدای بارداری دو برابر شود. اگر باردار هستید و برای انجام آزمایش چند روز صبر می کنید، احتمال مثبت بودن آن بیشتر است.

بهترین زمان برای انجام تست بارداری

 پس از باردار شدن، مدتی طول می کشد تا هورمون بارداری hCG به سطح قابل تشخیص افزایش یابد. بهترین زمان برای انجام تست بارداری بعد از دیر شدن پریود است. اگر نمی خواهید صبر کنید تا پریودتان از بین برود، حداقل یک تا دو هفته بعد از رابطه جنسی منتظر بمانید تا آزمایش بدهید. بسته به زمان تخمک گذاری، زمان باروری هر فرد (زمانی که می تواند باردار شود) متفاوت است.

خونریزی قاعدگی معمولا 14 روز پس از تخمک گذاری شروع می شود. افرادی که در روز 14 تخمک گذاری می کنند معمولاً انتظار پریود خود را در روز 28 یا 29 دارند. افرادی که در اواخر ماه تخمک گذاری می کنند ممکن است تا روز 31 یا بعد از آن انتظار پریود خود را نداشته باشند. بهتر است منتظر بمانید تا زمانی که مطمئن شوید پریودتان را از دست داده اید، آزمایش بارداری بدهید. اگر از زمان تخمک گذاری مطمئن نیستید، می توانید کیت های تست تخمک گذاری را امتحان کنید یا دمای پایه بدن خود را ردیابی کنید.

تست بارداری در خانه

تست بارداری چه زمانی جواب می دهد؟

 انجام تست بارداری اول صبح به شما شانس بیشتری برای گرفتن نتیجه دقیق می دهد. با فرض اینکه در طول شب از خواب بیدار نشده اید تا آب زیادی بنوشید، ادرار شما درست زمانی که از خواب بیدار می شوید متمرکزتر می شود. ادرار غلیظ تر به این معنی است که اگر باردار هستید، hCG در آن انباشته یا بالاتر خواهد بود. به خصوص اگر قبل از شروع دوره قاعدگی یا فقط یک یا دو روز تاخیر در حال آزمایش هستید. هنگامی که در دوران بارداری دورتر هستید، احتمال بیشتری وجود دارد که آزمایش hCG را در هر زمانی از روز تشخیص دهد.

انواع تست های بارداری

در دهه 1970، قبل از انجام تست بارداری مجبور بودید قاعدگی خود را از دست بدهید و نتایج ممکن بود تا دو ساعت طول بکشد. امروز خیلی زودتر، سریع‌تر و با دقت بهتری می‌توانید متوجه شویدکه باردار شده‌اید با استفاده از تست بارداری در خانه. استفاده از تست‌های بارداری خانگی آسان است. با این حال، هنگام تصمیم گیری در مورد اینکه چه نوع تست بارداری برای شما مناسب است، مواردی وجود دارد که باید در نظر بگیرید.

تست بارداری در خانه چگونه انجام می شود؟

تست های بارداری خانگی وجود هورمونی به نام گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG) را در ادرار شما بررسی می کند. این هورمون به عنوان "هورمون بارداری" شناخته می شود، زیرا فقط در زمان بارداری تولید می شود. اگر سیکل قاعدگی 28 روزه دارید، معمولا 12 تا 15 روز پس از تخمک گذاری می توانید hCG را در ادرار خود تشخیص دهید.

تست بارداری فوری یا آزمایش بارداری ادرار

 آزمایش ادرار را می توان در خانه با کیت بدون نسخه یا در مطب پزشک انجام داد. برای استفاده از تست بارداری فوری در منزل، طبق راهنمای کیت در قسمت مشخص شده مقداری اردار ریخته می شود که ادرار شما را از نظر hCG بررسی می کند. اگر آزمایش بارداری ادرار را در مطب ارائه دهید، در یک ظرف مخصوص ادرار می کنید و پزشک یک چوب آزمایش را در نمونه ادرار شما قرار می دهد. مقدار کمی hCG گاهی اوقات حدود 10 روز پس از لقاح یا باردار شدن در ادرار قابل تشخیص است. اگر زودتر از 10 روز پس از لقاح آزمایش بارداری ادرار را انجام دهید، ممکن است این آزمایش‌ها نتیجه منفی کاذب بدهد. اگر آزمایش زودهنگام دادید و منفی بود، در صورت عدم قاعدگی باید به آزمایش ادامه دهید. برای قابل اطمینان ترین نتایج، تا اولین روز قاعدگی عقب افتاده صبر کنید سپس آزمایش بارداری انجام دهید.

آزمایش ادرار گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG) یک تست بارداری است. جفت زن باردار hCG تولید می کند که هورمون بارداری نیز نامیده می شود. اگر باردار هستید، آزمایش معمولاً می تواند این هورمون را در ادرار شما حدود یک روز پس از اولین قاعدگی شما تشخیص دهد. در طول 8 تا 10 هفته اول بارداری، سطح hCG به طور معمول بسیار سریع افزایش می یابد. این سطوح در حدود هفته دهم بارداری به اوج خود می رسد و سپس تا زمان زایمان به تدریج کاهش می یابد. این نوع آزمایش ادرار معمولاً در کیت هایی فروخته می شود که می توانید در خانه از آنها استفاده کنید. اغلب از آن به عنوان تست بارداری خانگی یاد می شود.

تست بارداری خانگی

تست بارداری منفی

 گرفتن جواب منفی تست بارداری لزوماً به این معنی نیست که ادرار شما حاوی hCG نیست به خصوص اگر قبل از پریود نشدن مصرف شود. این فقط به این معنی است که ادرار شما hCG کافی برای ایجاد یک نتیجه مثبت ندارد.

کاربردهای آزمایش ادرار hCG چیست؟

 آزمایش ادرار hCG یک آزمایش کیفی است، به این معنی که به شما می گوید که آیا هورمون hCG را در ادرار شما تشخیص می دهد یا خیر. در نظر گرفته شده است که سطوح خاصی از هورمون را نشان دهد. وجود hCG در ادرار نشانه مثبت بارداری در نظر گرفته می شود.

آیا این آزمایش خطراتی دارد؟

 تنها خطرات مرتبط با آزمایش ادرار hCG شامل گرفتن نتیجه مثبت یا منفی کاذب است. یک نتیجه مثبت کاذب نشان دهنده بارداری است حتی اگر بارداری وجود نداشته باشد. به ندرت، این آزمایش ممکن است بافت غیر طبیعی و غیر بارداری را تشخیص دهد که نیاز به پیگیری توسط پزشک دارد. این نتایج نادر هستند زیرا معمولا فقط زنان باردار هورمون hCG را تولید می کنند.

خطر بیشتری برای گرفتن نتیجه منفی کاذب وجود دارد. اگر نتیجه منفی کاذب دریافت کردید، در این صورت آزمایش نشان می‌دهد که باردار نیستید اما در واقع هستید، ممکن است اقدامات احتیاطی لازم را برای بهترین شروع ممکن برای نوزاد متولد نشده خود انجام ندهید. چنین نتایجی ممکن است بیشتر در اوایل بارداری رخ دهد یا  زمانی که ادرار آنقدر رقیق شده باشد که نتواند hCG را تشخیص دهد.

آزمایش بارداری چگونه است

هیچ آمادگی خاصی برای انجام آزمایش بارداری ادرار hCG لازم نیست. با برنامه ریزی ساده می توانید دقیق ترین نتایج را تضمین کنید. اگر تست بارداری خانگی انجام می دهید، موارد زیر را انجام دهید:

  • قبل از جمع آوری نمونه ادرار، دستورالعمل های موجود در کیت آزمایش خود را به دقت بخوانید.
  • مطمئن شوید که تاریخ انقضای آزمون تمام نشده است.
  • شماره تلفن رایگان سازنده را روی بسته جستجو کنید و اگر در مورد استفاده از تست سؤالی دارید با آن تماس بگیرید.
  • اولین ادرار صبح خود را پس از اولین قاعدگی از دست رفته استفاده کنید.
  • قبل از جمع‌آوری نمونه ادرار مقدار زیادی مایع ننوشید زیرا ممکن است سطح hCG را رقیق کرده و تشخیص آن را دشوار کند.
  • هر دارویی را که مصرف می کنید با داروساز یا پزشک خود در میان بگذارید تا ببینید آیا می تواند بر نتایج آزمایش ادرار hCG تأثیر بگذارد یا خیر.

آزمایش ادرار hCG چگونه انجام می شود؟

شما می توانید آزمایش ادرار hCG را در مطب پزشک یا در خانه با آزمایش بارداری خانگی انجام دهید. هر دو به جمع آوری نمونه ادرار نیاز دارند. آزمایش ادرار hCG که در خانه انجام می شود مشابه آزمایشی است که پزشک شما انجام می دهد. هر دو توانایی یکسانی برای تشخیص hCG در ادرار شما دارند. اکثر آزمایش‌های ادرار hCG که برای آزمایش خانگی فروخته می‌شوند، از یک روش مشابه برای آزمایش دقیق پیروی می‌کنند. در حالی که باید دستورالعمل های همراه کیت خود را به دقت دنبال کنید، روند معمولاً به این صورت است:

تا 2 هفته پس از اولین قاعدگی از دست رفته خود صبر کنید. ما می دانیم که صبور بودن سخت است اما اگر بتوانید مقاومت کنید، دقیق ترین نتایج را دریافت خواهید کرد. پریودهای نامنظم یا محاسبات اشتباه در زمان سررسید می تواند بر تست شما تأثیر بگذارد. برنامه ریزی کنید که اولین بار بعد از بیدار شدن از خواب از این آزمایش استفاده کنید. این ادرار غلیظ ترین و حاوی بالاترین سطح هورمون بارداری hCG در روز است. با نوشیدن مایعات، ادرار شما رقیق می‌شود، بنابراین اندازه‌گیری سطح hCG ممکن است بعداً در روز سخت‌تر شود.  برای برخی از تست های بارداری خانگی، یک کیت نشانگر را مستقیماً در جریان ادرار خود نگه می دارید تا زمانی که خیس شود، که باید حدود 5 ثانیه طول بکشد. کیت های دیگر نیاز دارند که ادرار را در یک ظرف جمع آوری کنید و سپس کیت نشانگر را در ظرف فرو کنید تا سطح هورمون hCG را اندازه گیری کنید.

تست بارداری خانگی معمولاً نشان‌دهنده ی این هستند آیا آزمایش به درستی انجام می‌شود یا خیر. به عنوان مثال، نشان می دهد که آیا ادرار کافی روی کیت وجود دارد تا نتیجه دقیقی به دست آید. اگر نشانگر کنترل در طول آزمایش شما فعال نشود، ممکن است نتایج نادرست باشند. برای اکثر آزمایشات، فقط حدود 5 تا 10 دقیقه طول می کشد تا نتیجه مشخص شود. به طور معمول، یک خط رنگی یا علامت مثبت روی کیت تست ظاهر می شود تا نتیجه مثبت را نشان دهد. عدم وجود خط رنگی یا علامت منفی معمولاً نشان دهنده نتیجه منفی است.

نتایج آزمایش ادرار هورمون hCG به چه معناست؟

دقت نتایج آزمایش ادرار hCG به توانایی شما در پیروی دقیق از دستورالعمل های کیت تست بستگی دارد. اگر نتیجه منفی دارید، باید این نتایج را نامطمئن بدانید، زیرا ممکن است نشان دهنده منفی کاذب باشد. تا زمانی که مطمئن شوید باردار نیستید، باید محتاط باشید و از انجام هر کاری که می تواند به جنین در حال رشد آسیب برساند اجتناب کنید. سیگار کشیدن، مصرف الکل و مصرف برخی داروها می تواند به کودک شما در اوایل بارداری آسیب برساند. یک نتیجه منفی کاذب ممکن است پس از هر یک از موارد زیر رخ دهد:

با استفاده از نمونه ادراری که پس از اولین ادرار صبحگاهی شما جمع آوری شده است قبل از اینکه hCG کافی برای ایجاد یک نتیجه مثبت وجود داشته باشد، آزمایش را انجام دهید اشتباه در محاسبه زمان قاعدگی از دست رفته اگر نتیجه منفی داشتید، آزمایش را در حدود یک هفته برای تایید عدم بارداری تکرار کنید.

اگر فکر می کنید که آزمایش ها منفی کاذب را نشان می دهد و باردار هستید، باید با پزشک خود مشورت کنید. آنها می توانند آزمایش خون hCG را انجام دهند، که نسبت به آزمایش ادرار hCG به سطوح پایین تر هورمون hCG حساس تر است. اگر نتیجه مثبت داشتید، به این معنی است که آزمایش hCG را در ادرار شما تشخیص داده است. قدم بعدی شما باید مشورت با پزشک باشد. آنها می توانند بارداری را با معاینه و آزمایشات تکمیلی در صورت لزوم تایید کنند. دریافت مراقبت های دوران بارداری در اوایل بارداری به کودک شما بهترین شانس را برای رشد و تکامل سالم قبل و بعد از تولد می دهد.

آزمایش بارداری خون

آزمایش بارداری با استفاده از خون یک روش موثر برای تشخیص بارداری در زنان است. آزمایش خون گنادوتروپین جفتی انسان (hCG) ، میزان هورمون بارداری hCG موجود در یک نمونه خون شما را اندازه گیری می کند.اگر حاملگی پرخطر دارید، یا در حال انجام درمان های باروری هستید، یا نگران این هستید که ممکن است چندقلو سقط جنین از دست دادن بارداری قبل از هفته 20 یا عوارضی مانند حاملگی خارج رحمی داشته باشید، ممکن است پزشک شما آزمایش خون را تجویز کند. بارداری زمانی که تخمک بارور شده در خارج از رحم، مانند لوله فالوپ، لانه گزینی می کند رخ می دهد. نتایج آزمایش خون بارداری بیشتر از آزمایش ادرار طول می کشد، اما می تواند مقادیر کمتری از هورمون hCG را تشخیص دهد. پزشک شما ممکن است از یک یا هر دو نوع آزمایش خون استفاده کند:

آزمایش خون کیفی hCG

آزمایش خون کیفی بارداری یک تصویر کلی ارائه می دهد. این به پزشک شما می گوید که آیا hCG در خون شما وجوددارد یا وجود ندارد. دقت این آزمایشها کمی بیشتر از آزمایش ادرار است.

آزمایش خون کمی hCG

کمی به تعداد یا کمیت اشاره دارد. نتایج این آزمون به صورت عدد دقیق آورده شده است. این به پزشک شما اطلاعات دقیق‌تری در مورد محل بارداری خود و نحوه پیشرفت آن می‌دهد.

آزمایش بارداری خون یا ادار

آزمایش بارداری با ادرار می تواند تحت تأثیر عواملی مانند کمبود آب بدن و زمان روز آزمایش قرار گیرد، در حالی که آزمایش بارداری خون hCG می تواند حتی در مواردی که سطح هورمون hCG بسیار پایین است، نتایج قطعی تری را ارائه دهد.

چند روز تاخیر در پریود نشانه بارداری است؟

بسیاری از افراد سیکل های قاعدگی نامنظم دارند، یا طولانی تر یا کوتاه تر از دیگران. گاهی اوقات به خاطر سپردن تاریخ دقیق آخرین قاعدگی و زمان انتظار پریود بعدی سخت است. بین 10 تا 20 درصد از افراد باردار به دلیل اینکه خیلی زود آزمایش می کنند، آزمایش بارداری منفی می شود. ردیابی چرخه می تواند به شما کمک کند چند چیز را بدانید: زمان تخمک گذاری، اولین روز آخرین قاعدگی، زمان انتظار قاعدگی بعدی و یک ایده کلی از طول چرخه خود.

چه زمانی تست های بارداری با نتیجه اولیه انجام شود

تست های بارداری اولیه را می توان چند روز قبل از عقب افتادن قاعدگی استفاده کرد. این آزمایش ها برای افرادی که زودتر باردار شده اند دقیق تر است. اگر کمی دیر تخمک گذاری کردید، ممکن است بعداً در چرخه خود باردار شده باشید. در این مورد، ممکن است hCG کافی برای تشخیص این آزمایشات تا نزدیک یا بعد از قاعدگی از دست رفته وجود نداشته باشد. اگر برای کمک به باروری واکسن محرک hCG دریافت کرده اید، بهتر است دو هفته بعد از تزریق واکسن صبر کنید تا آزمایش بارداری انجام دهید. اگر آزمایش بارداری قبل از خروج دارو از سیستم شما انجام شود، واکسن می تواند باعث مثبت کاذب شود.

تست بارداری قبل از پریود

اگر وسوسه می‌شوید که قبل از دیر پریود شدن آزمایشی انجام دهید، قبل از انجام آزمایش، مزایا و معایب آن را در نظر بگیرید.

دقت تست بارداری

اکثر تست ها در روز از دست دادن قاعدگی شما 99 درصد دقت را می دهند. با این حال، این در واقع برای نتایج اولیه صدق نمی کند. در یک مطالعه انجام شده در اروپا، هفت تست بارداری برای دقت مورد آزمایش قرار گرفتند. سه مورد از این هفت تست در 97.6٪ تا 100٪ مواقع دقیق بودند. چهار تست دیگر از 81.6% تا 95.9% دقت کمتری داشتند. این مطالعه خاطرنشان کرد که مقررات این آزمایش‌ها در اروپا با ایالات متحده متفاوت است و ممکن است نتایج نیز بر اساس کاربر متفاوت باشد.

خطای کاربر نیز عاملی است که باید در نظر گرفته شود. طبق گفته سازمان غذا و دارو (FDA)، دقت تست های بارداری به شدت به نحوه پیروی از دستورالعمل ها و تفسیر نتایج توسط فرد بستگی دارد FDA همچنین خاطرنشان می کند که در حالی که این آزمایش ها می توانند hCG را تشخیص دهند، اگر کسی خیلی زود آزمایش کند ممکن است hCG کافی برای تشخیص آزمایش وجود نداشته باشد. این می تواند به آنها یک منفی کاذب بدهد.

می توانید آزمایش های بارداری را 10 روز پس از لقاح شروع کنید، اما انجام تست بارداری خیلی زود ممکن است به شما نتیجه منفی بدهد، حتی اگر باردار باشید. هورمون های بارداری به سرعت افزایش می یابد. هر چه مدت بیشتری برای انجام تست بارداری صبر کنید، شانس شما برای گرفتن نتیجه دقیق بیشتر می شود. بهترین زمان برای انجام تست بارداری روز بعد از قاعدگی مورد انتظار شما، در ساعات صبح، با اولین دفع ادرار در روز است. هنگامی که برای دریافت نتایج آزمایش بارداری مضطرب هستید، اگر بخواهید در اسرع وقت آزمایش دهید، قابل درک است. آزمایش خیلی زود می تواند به شما نتیجه ای بدهد که دقیق نیست، که می تواند روند را بیش از پیش خسته کننده کند. به محض اینکه تست بارداری مثبت را در خانه دریافت کردید، به پزشک خود اطلاع دهید. آنها می توانند آن را با یک آزمایش دقیق تر تأیید کنند و به شما در تصمیم گیری در مورد مراحل بعدی کمک کنند.

چگونه جواب آزمایش بارداری را بخوانیم

کیت تست‌های بارداری معمولا با نمایش دو خط، نشان می‌دهند که شما باردار هستید. خط اول، خط کنترل است که نشان می‌دهد تست کار می‌کند. خط دوم، نشان‌دهنده حضور هورمون بارداری است. اگر فقط یک خط ظاهر شود و آن خط کنترل باشد، شما احتمالا باردار نیستید و در مورد آزمایش بارداری از طریق خون در زنانی که باردار نیستند یا کمتر از ۳ هفته از بارداری آنان می‌گذرد رنج نرمال هورمون بارداری کمتر از ۵ میلی‌گرم در میلی‌لیتر است.

در صورت نیاز به مشاوره می توانید از طریق نظرات همین مطلب سوالات خود را مطرح نمایید و یا در صورت نیاز به مشاوره ژنتیک هم می توانید برای هماهنگی با شماره 88198077 تماس بگیرید.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}