محققان به درمان جادویی سرطان نزدیک تر شده اند

درمان سرطان

محقق دانشگاه آلبرتا ، Khaled Barakat ، به همراه یك ابر رایانه IBM كه تیمش از آن برای تولید یك مولكول كوچك که میتواند از طریق همکاری با سیستم ایمنی برای حمله به تومورها به بدن برای مقابله با سرطان کمک کند ، استفاده کردند.

طبق گفته های Khaled Barakat ، بیوفیزیکیدان دانشگاه آلبرتا که بر روی درمان های ایمنی خلاقانه که می توانند با قدرت بخشیدن به سیستم ایمنی بدن به از بین بردن انواع مختلف سرطان کمک کنند ، کار میکند ، این تحقیق چیزی شبیه به جادو میباشد.

باراکات گفت: " ما از کلمه" جادو "استفاده کرده ایم زیرا این مفهوم به نوع خاصی از سرطان مربوط نمی شود." "این روش تلاش خواهد کرد تا هرگونه مشکل در بدن که مربوط به هر نوع سرطان باشد را برطرف کند."

چهار سال پیش ، Barakat به لطف بودجه 5.4 میلیون دلاری بنیاد سرطان آلبرتا و موسسه ویروس شناسی کاربردی Li Ka Shing ، جستجوی "داروی جادویی" را اعلام کرد. تیم Barakat با کمک یک ابر رایانه و یک تیم رویایی از محققان سرطان ، مطالعه جدیدی را در گزارش های علمی منتشر کرده اند که نشان میدهد یک مولکول ریز دقیقاً همین کار ( جادو ) را انجام میدهد.

باراکات گفت : " این یک مولکول بسیار قدرتمند است و به لطف تلاش گسترده تیمی ، ما در حال پیشرفت بسیار خوبی در ایجاد مولکول دیگری برای هدفی متفاوت هستیم. "

مولکول های کوچک ، وعده های بزرگ

سرطان با بکارگیری نقاط  بازرسی ایمنی ، "ترمزهای" مولکولی که به طور معمول به بدن کمک می کنند تا از پاسخ ایمنی بیش فعال جلوگیری کند ، به بدن حمله میکند. با تولید فراوان این نقاط بازرسی ، سلولهای سرطانی T قادر به حمله به تومور در حال رشد نیستند.

باراکات گفت: "سیستم ایمنی را به عنوان پلیس در نظر بگیرید." "سرطان یعنی پلیسی وجود ندارد. در نهایت همه سلول ها از حالت طبیعی به حالت غیرطبیعی تغییر می کنند."

ایده استفاده از سیستم ایمنی برای مبارزه با سرطان ، وعده های زیادی را نشان داده است.

در سالهای اخیر ، محققان آنتی بادی هایی که بر این "ترمزها" غلبه دارند و سلول های T را دوباره فعال می کنند مورد بررسی قرار دادند. تحقیق در مورد دو مورد از این نقاط بازرسی ، با ارزش تخمینی درمانی میلیاردها دلار ، برنده یك جایزه نوبل در سال 2018 شد. اما اگرچه در این روش طول عمر افزایش میابد و شواهد آشکاری مبنی بر از بین رفتن بیماری در برخی افراد وجود دارند ، اما این روش بدون عوارض نبوده است.

از آنجا که آنتی بادی ها مولکول های بزرگی هستند ، می توانند ماه ها در بدن باقی بمانند و احتمال اینکه سیستم ایمنی بدن خودبخود روشن شده و اندام ها و بافت ها را مورد هدف قرار دهد ، افزایش میابد . درمان به این روش نیز بسیار گران و دشوار است.

آزمایشگاه باراکات چهار سال گذشته را به استفاده از یک ابر رایانه IBM Blue Gene / Q -  معادل 60،000 رایانه رومیزی - برای کمک به مهندسی مولکولهای کوچک که می توانند سیستم ایمنی بدن را بدون عوارض جانبی مضر تقویت کنند ، گذرانده است. سپس این مولکول ها توسط گروه متنوعی از محققان از جمله شیمی دان ها ، ایمونولوژیست ها ، ویروس شناسان و بیوشیمیست ها ساخته شده و در زندگی واقع ارزیابی می شوند.

مطالعه جدید یکی از امیدوارکننده ترین راه حلها را مشخص می کند ، ترکیبی که سیستم ایمنی بدن را مانند آنتی بادی که در درمان ملانوم نقطه بازرسی PD-1 را هدف قرار داد ، روشن می کند. باراکات گفت : یک ترکیب راهگشا ثانویه در دست توسعه است که می تواند یک نقطه بازرسی متفاوت با نام CTLA-4 را هدف قرار دهد.

باراکات خاطرنشان کرد : بر خلاف نیاز به هفته ها زمان در معالجه سنتی ، این مولکول ها طی تنها چند ساعت از بدن خارج می شوند. به دلیل اندازه آنها ، این مولکول ها می توانند به قسمت های عمیق تری از بافتها نفوذ کنند. به جای هزینه زیاد برای تولید و ذخیره ، می توانند به صورت قرص تولید و فروخته شوند.

بزرگترین مزیت ، کاربرد گسترده آن است. از آنجا که نقاط بازرسی ایمنی مشابهی در بسیاری از انواع سرطان ها یافت می شوند ، می توان از یک داروی واحد برای مقابله با ملانوم ، سرطان سینه ، سرطان ریه ، لنفوم و حتی سرطان مغز استفاده کرد.

"مانند حل یک مکعب روبیک"

در دنیای تحقیقات سرطان ، جادو هنوز زمان می برد.

باراکات و تیم وی برای کمک به انتقال مواد شیمیایی راهگشا از آزمایشگاه به آزمایشات حیوانی که یک گام ضروری در راه آزمایشات انسانی است ، یک شرکت اسپینوف تأسیس کردند. او در حال کار بر کسب کمک های مالی است و به امید یافتن شریک شرکت دارویی برای ایجاد "ارتشی از شیمیدان ها" برای کمک به همکارش ، یكی از شیمیدانان به نام فردریك وست ، میباشد که دو یا سه هزار آنالوگ و مشتقات آن ها را برای تنظیم دقیق مولكول ها خلق کنند.

این ترکیبات می توانند ضمن بهبود قابلیت انحلال پذیری ، قدرت و کاهش سمیت ، در تعیین ویژگیهای فعال موثر باشند ، که باعث می شود یک مولکول مسیری دیگر را مسدود کند.

باراکات گفت: "این مانند حل یک مکعب روبیک است. شما مفهوم را اثبات کرده اید ، اما باید تمام وجوه را به یک رنگ خاص در آورید." "شما باید 60 شیمیدان داشته باشید که به روش صحیحی روی آن کار کنند ، درحالیکه ما چهار یا پنج نفر داریم."در حالی که محققان تمایل دارند در مورد ادعاهای بزرگ آگاه باشند ، باراکات فکر می کند که پتانسیل زیادی برای جادو وجود دارد. به عنوان مدیرعامل شركت اسپینوف ، وی نامی جادویی را برای این شرکت از دوران مصریان گرفته است : درمان های HEKA

باراکات گفت: "Heka  ، خدای جادوگری در مصر باستان بود." "سحر و جادو چالش برانگیز اما امکان پذیر است."

منبع: Medicalxpress
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}