یک دوز واکسن HPV می تواند به کاهش میزان بروز سرطان دهانه رحم کمک کند

واکسن hpv

به نظر می رسد یک دوز از واکسن ویروس پاپیلومای انسانی ( HPV ) تقریباً به اندازه دو یا سه تزریق برای جلوگیری از سرطان گردن رحم مفید باشد. این یافته ممکن است باعث شود سازمان بهداشت جهانی آسانتر از آنچه در ابتدا تصور میشد به هدف خود که از بین بردن سرطان گردن رحم میباشد برسد.

بسیاری از افراد از طریق فعالیت جنسی HPV را می گیرند ، اما سیستم ایمنی بدن معمولاً می تواند ویروس را طی یک یا دو سال از بین ببرد. با این حال ، هنگامی که عفونتهای HPV پایدار باشند ، در نهایت می توانند باعث سرطان شوند. این ویروس مسئول بیش از 99 درصد از سرطان های گردن رحم و همچنین ایجاد سرطانهای واژن ، آلت تناسلی زنانه ، مقعد ، آلت تناسلی مردانه و زگیل تناسلی میباشد.

در سال 2007 ، استرالیا اولین برنامه ملی HPV در جهان را به ثبت رساند و برای هر یک از دختران در مدرسه سه تزریق رایگان واکسن فراهم کرد. این تزریق اکنون به پسران نیز ارائه می شود  و واکسن - که برای محافظت در برابر نه گونه HPV ارتقا یافته است – در حال حاضر معمولاً در دو دوز تجویز می شود.

برای درک اینکه چگونه دوزهای مختلف واکسن بر خطر ابتلا به سرطان گردن رحم تأثیر می گذارند ، Julia Brotherton در بنیاد VCS در استرالیا و همکارانش ، داده های غربالگری گردن رحم از یک چهارم میلیون استرالیایی که واجد شرایط واکسیناسیون بودند را تجزیه و تحلیل کردند.

در طول این مطالعه ، زنانی که از نظر جنسی فعال بودند تشویق شدند كه هر دو سال یکبار آزمایش پاپ اسمیر انجام دهند تا تغییرات سلولی در گردن رحم كه ممکن است نشانه سرطان باشد ، بررسی شود.

با تجزیه و تحلیل عضویت های واکسیناسیون HPV و موارد سرطان گردن رحم ، این تیم دریافت که زنانی که سه دوز واکسن دریافت کرده بودند ، 41 درصد کمتر از زنانی که  واکسینه نشده بودند احتمال این تغییرات سلولی - معروف به ضایعات پیش سرطانی - را داشتند. زنانی که یک یا دو دوز واکسن به آنها زده شده بود ، به ترتیب ، 35 و 39 درصد کمتر از زنان واکسینه نشده احتمال وجود این ضایعات را داشتند.

این نشان می دهد که حتی یک دوز واکسن می تواند برای کمک به کاهش میزان بروز سرطان گردن رحم کافی باشد. اجرای یک برنامه واکسیناسیون یک دوزه ،  ارزانتر و آسان تر از اجرای یک برنامه چند دوزه خواهد بود.

این یافته می تواند به ویژه برای کشورهای در حال توسعه مفید باشد ، زیرا این کشورها دارای بیشترین میزان سرطان گردن رحم اما کمترین دسترسی به واکسن میباشند.

برای دریافت اطلاعات در مورد آزمایش HPV می توانید روی این لینک کلیک کنید.

منبع: Newscientist
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}