آزمایش خون می تواند آلزایمر را دو دهه قبل از ظهور علائم شناسایی کند

آزمایش خون

یک مطالعه جدید نشان میدهد که یک آزمایش خون میتواند پروتئینی که در مغز های افراد مبتلا به آلزایمر تجمع میابد نزدیک به بیست سال قبل از ظهور علائم ، شناسایی کند.این مطالعه نشان داد که این آزمایش خون در تشخیص تجمع پروتئین های بتا آمیلوئید در مغز حتی نسبت به استاندارد طلایی فعلی که یک اسکن مغزی PET میباشد ، حساس تر است.

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس ، MO ، این مطالعه که در مجله Neurology منتشر شد را انجام دادند.نویسنده اول این مطالعه ، دکتر Suzanne Schindler ، استادیار عصب شناسی ، محققانی که  سال های پیش برای اولین بار نسخه ای از این آزمایش را تهیه کرده بودند ، راهنمایی کرد.

یک آزمایش خون ساده میتواند فورا علائم بیماری آلزایمر را دهه ها قبل از ظهور شناسایی کند

این آزمایش از طیف سنجی جرمی بر روی نمونه های خون استفاده می کند تا وجود دو شکل از پروتئین بتا-آمیلوئید را تشخیص دهد : بتا-آمیلوئید 42 و بتا-آمیلوئید 40. هنگامی که رسوبات بتا آمیلوئید در مغز شروع به تجمع میکنند ، نسبت بین این دو نوع پروتئین کاهش می یابد. آزمایش خون می تواند این تغییر را تشخیص دهد.

این مطالعه شامل 158 فرد بالغ که حداقل 50 سال سن داشتند و همه آنها جز 10 نفر ، دارای عملکرد شناختی طبیعی بودند ، بود. برای انجام این مطالعه ، هر فرد آزمایش خون و اسکن مغزی PET را انجام داد. این تیم هر تست را به عنوان آمیلوئید مثبت یا آمیلوئید منفی طبقه بندی کردند و در 88% موارد ، نتایج به دست آمده با یکدیگر تطابق داشتند.نویسندگان این مطالعه می خواستند ببینند که آیا می توانند این نتایج را تصحیح کنند و یا دقت آزمایش خون را ارتقا دهند.

آنها به عوامل عمده خطر آلزایمر ، از جمله سن ، یک واریانت ژنتیکی خاص و جنس بیولوژیک افراد پرداختند. در حالی که عامل آخر بر صحت نتایج تأثیری نداشت ، دو عامل دیگر به طور قابل توجهی آن را بهبود بخشیدند.

هنگامی که این تیم سن و متغیر ژنتیکی را در کنار نتایج آزمایش خون در نظر گرفتند ، دقت آزمایش تا 94 درصد صعود کرد.

تشخیص زودهنگام در بیماری آلزایمر حیاتی است

نکته مهم این است که محققان در ابتدا نتایج آزمایش خون برخی از شرکت کنندگان را مثبت کاذب ارزیابی کردند زیرا اسکنهای PET آنها منفی بود ، بنابراین نتایج مطابقت نداشتند. با این حال ، هنگامی که محققان چند سال بعد این کار را پیگیری کردند ، متوجه شدند که برخی از این افراد در اسکنهای مغزی بعدی خود نتایج مثبت داشتند.

این یافته نشان می دهد که برخی از آزمایش های اولیه خون نسبت به اسکن های مغزی در تشخیص بیماری در مراحل بسیار اولیه حساس تر بودند.

بیماری آلزایمر نوعی اختلال برگشت ناپذیر و پیشرونده مغز است که باعث بروز مشکلات حافظه که با گذشت زمان شدید می شوند ، میشود. کاهش تدریجی مهارت های تفکر معمولاً با این علائم همراه است.

افراد مبتلا به این بیماری نهایتا توانایی انجام فعالیت های روزانه خود را از دست میدهند و آلزایمر در حال حاضر به عنوان ششمین علت منجر شونده به مرگ در ایالات متحده میباشد.

بیماری آلزایمر در نتیجه تغییرات پیشرونده مغز ایجاد می شود. قبل از بروز علائم قابل توجه ، تجمع پروتئین ها باعث ایجاد پلاک های آمیلوئید و گره های تائو می شود که هر دو منجر به مشکلات جدی برای نورون ها می شوند.

به تدریج ، این سلول های مغزی ارتباطات با یکدیگر را از دست داده و میمیرند.علائم اولیه آلزایمر شامل مشکلات حافظه است که در عملکرد طبیعی تداخل ایجاد می کنند. بعضی اوقات ، افراد مبتلا به آلزایمر در اوایل بیماری دارای مشکلات حرکتی و تغییر حس بویایی نیز میباشند.

با پیشرفت بیماری ، مشکلات حافظه شدیدتر می شوند. علاوه بر این ، کاهش شناخت افراد میتواند باعث گم شدن آنها ، از دست دادن توانایی مدیریت پول و تغییرات شخصیتی و رفتاری شود.

امکانات درمانی آینده

هدف از این درمان ، حفظ عملکرد ذهنی و مدیریت رفتار است ، اما تحقیقاتی در مورد درمان های بهتر که می توانند پیشرفت بیماری را به طور موثر تری کند کنند ، در حال انجام است. تشخیص زود هنگام نیز بسیار مهم است ، زیرا نتیجه اغلب برای افرادی که تحت درمان زودهنگام قرار می گیرند بسیار بهتر است.

دکتر Randall J. Bateman ، نویسنده ارشد این مطالعه و استاد برجسته عصب شناسی در WUSTL می گوید : "در حال حاضر ما افراد را برای آزمایشات بالینی با اسکن مغزی که بسیار وقت گیر و گران است غربالگری می کنیم و ثبت نام شرکت کنندگان سالها طول می کشد."

وی افزود : " اما با آزمایش خون ، میتوانیم ماهانه بالغ بر هزاران فرد را غربالگری کنیم. این بدان معناست که می توانیم بطور موثرتری شرکت کنندگان را در آزمایشات بالینی ثبت نام کنیم ، این امر به درمان سریع تر کمک میکند و می تواند اثر عظیمی بر هزینه بیماری و همچنین رنج افراد داشته باشد."

منبع: Medical News Today
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}