تشخیص آلزایمر از طریق آزمایش ادرار

تشخیص آلزایمر

آزمایش ادرار در آینده می تواند نشان دهد که افراد در مراحل اولیه آلزایمر هستند. یک مطالعه نشان می دهد که این آزمایش می تواند افراد مبتلا به مشکلات حافظه و آلزایمر را بر اساس سطح اسید فرمیک در ادرارشان شناسایی کند. آزمایش ادرار و خون شانس اصلی برای غربالگری افراد از نظر علائم اولیه زوال عقل است.

در حالی که آزمایش‌های ادرار و خون روش سریع‌تر و ساده‌تری هستند، تحقیقات بیشتری برای بررسی عملکرد آنها مورد نیاز است.مطالعات انجام شده بر روی 600 نفر نشان داد که مقدار زیاد اسید فرمیک در ادرار می تواند علامت هشدار دهنده آلزایمر باشد. محققان 574 نفر را به پنج گروه مطالعاتی شامل افرادی با مهارت های عادی تفکر، افراد دچار زوال عقل، افرادی با اختلالات شناختی جدی تر، افرادی با اختلالات شناختی خفیف و گروه پنجم افرادی که قبلاً آلزایمر داشتند، تقسیم کردند.سطح اسید فرمیک در میان افراد گروه های مبتلا به آلزایمر یا مشکلات شناختی در مقایسه با افراد دارای مهارت های عادی تفکر بیشتر بود.

  • آزمایش ادرار و خون شانس اصلی برای غربالگری افراد از نظر علائم اولیه است.
  • سی تی اسکن و پت اسکن مغز پرهزینه است و افراد را در معرض تشعشع قرار می دهد.
  • بررسی مایع نخاعی روشی دردناک و تهاجمی است.

اسید فرمیک از فرمالدئید در بدن ساخته می‌شود که سطح بالای آن در مغز ممکن است باعث تجمع پروتئین‌های مضر در افراد مبتلا به آلزایمر شود.محققان بر این باورند که با انجام آزمایش خون می توان آلزایمر را تشخیص داد. با این حال، این تحقیق در مراحل اولیه می باشد و چگونگی افزایش سطح اسید فرمیک در ادرار برای تشخیص بیماری آلزایمر نیازمند مطالعات بیشتری است. این مطالعه نشان می دهد که بررسی اسید فرمیک در ادرار نسبت به آزمایش خون برای بررسی برخی پروتئین های مرتبط با آلزایمر روش مناسبتری می باشد. علائم بیماری در خون و ادرار افراد به عنوان نشانگرهای زیستی شناخته می شوند.

محققان چینی بر این باورند که: "وجود اسید فرمیک در ادرار به عنوان یک نشانگر زیستی جدید بالقوه برای تشخیص زودهنگام بیماری آلزایمر است." دکتر فرانچسکو تاماگنینی، متخصص زوال عقل و عصب‌شناس از دانشگاه ریدینگ، می‌گوید: «در بیماری آلزایمر، علاوه بر یافتن روش درمان و بهبود کیفیت زندگی افراد، غربالگری افراد با روشهای مانند آزمایش ادرار یا خون نیز اهمیت بسزایی دارد. همانطور که از آزمایش خون برای بررسی سرطان پروستات یا ماموگرافی برای بررسی سرطان سینه استفاده می شود. دکتر سارا ایماریسیو، رئیس ابتکارات استراتژیک در تحقیقات آلزایمر انگلستان، گفت: «این مطالعه نشان داد که چگونه می توان از سنجش اسید فرمیک در ادرار به عنوان شاخصی برای بررسی بیماری بهره برد و به اندازه آزمایش‌های خون که در تحقیقات استفاده می شود، دقیق است.

آلزایمر چیست؟

بیماری آلزایمر یک بیماری پیشرونده و تحلیل برنده ی مغز بوده که در آن تجمع پروتئین های غیرطبیعی (پلاک) باعث مرگ سلول های عصبی می شود و در نتیجه باعث مختل شدن انتقال پیام و کوچک شدن مغز (آتروفی) می شود.

در آلزایمر چه اتفاقی می افتد؟

زمانی که سلول های مغز می میرند، عملکردهایی که توسط آنها ارائه می شود از بین می روند که شامل حافظه، جهت یابی و توانایی تفکر و استدلال میشود. پیشرفت روند بیماری آهسته و تدریجی می باشد. به طور متوسط، بیماران 5 تا 7 سال پس از تشخیص و در برخی 10 تا 15 سال زنده می مانند.

علائم اولیه بیماری آلزایمر :

  • اختلال در حافظه کوتاه مدت
  • پریشانی
  • تغییرات رفتاری
  • نوسانات خلقی

علائم ثانویه بیماری :

  • از دست دادن شدید حافظه، فراموش کردن اعضای نزدیک خانواده، اشیاء یا مکان‌های آشنا
  • مضطرب شدن و ناامید شدن از ناتوانی در درک دنیا که منجر به رفتار پرخاشگرانه می شود
  • عدم توانایی در راه رفتن
  • مشکل در غذا خوردن
  • فرد مبتلا به بیماری آلزایمر در نهایت نیاز به مراقبت 24 ساعته دارد
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}