آزمایش آنتی بادی Anti-SSA/Ro

Anti-Ro/SSA antibodies

Anti-SSA یک شاخص تعیین کننده بلوک قلبی مادرزادی در نوزادان متولد از مادران مبتلا به SLE است. بیماران با تست Anti-SSA  مثبت، نسبت به نور حساسیت دارند.هر دو آنتی‌ژن (Anti-SSA و Anti-SSB) از گروه آنتی‌ژن‌های قابل استخراج هسته‌ای  (ENA) می‌باشند این تست ...

آزمایش آنتی بادی Anti-SSA/Ro

مشخصات آزمایش آنتی بادی Anti-SSA/Ro

آزمایش آنتی بادی Anti-SSA/Ro

Anti-Ro/SSA antibodies

آزمایش آنتی بادی Anti-SSA/Ro

مرتبط

آزمایش های مرتبط

Antinuclear Antibodies (ANA) ، آنتی بادی ضد سانترومر، Anti-ENA، آنتی بادی ضد DNA و آنتی بادی ضد اسکلرودرما.  

 

شرایط

شرایط نمونه گیری

این آزمایش نیازی به ناشتایی و محدودیت رژیم غذایی ندارد.

 

تفسیر

تفسیر آزمایش

Anti-SSA یک شاخص تعیین کننده بلوک قلبی مادرزادی در نوزادان متولد از مادران مبتلا به SLE است. بیماران با تست Anti-SSA  مثبت، نسبت به نور حساسیت دارند.هر دو آنتی‌ژن (Anti-SSA و Anti-SSB) از گروه آنتی‌ژن‌های قابل استخراج هسته‌ای  (ENA) می‌باشند. نقش SS-A در فعال کردن mRNA جهت روند ترجمه می باشد. درحالی‌که نقش SS-B به عنوان پروتئین کمکی برای آنزیم RNA polymerase III  شناخته شده است، در حین فرآیند رونویسی، SS-B به RNA حاصل چسبیده و بعد از اتمام فرآیند جدا می‌گردد. نام این دو آنتی‌ژن را از بیماری مربوطه به آن یعنی سندروم شوگرن (Sjogren Syndrome) اخذ کرده‌اند تحت عنوان آنتی‌ژن‌های A و B سندروم شوگرن و حروف Ro و La را نیز از نام اولین بیمارانی‌که این دو آنتی‌ژن ابتدا در آنها یافت شده گرفته‌اند.

Anti SS-A را در 40 تا 95% موارد سندرم شوگرن و 20 تا 60% موارد SLE و 20% موارد سیروز اولیه صفراوی و همچنین در هپاتیت مزمن فعال، یافت کرده‌اند. در موارد SLE وجود این اتوآنتی‌بادی با علائم بالینی نظیر راش های پوستی حساس به نور، بیماری ریوی و لنفوپنی در این بیماران همراه است. Anti-SSB را عمدتا در زنان مبتلا به سندروم شوگرن (40 تا 95%) و SLE (10 تا 20%) یافت می‌کنیم. به گونه‌ای‌که نسبت یافت شده این آنتی بادی در زنان به مردان 29 به 1 می‌باشد. از علائم سندرم شوگرن، تخریب پیشرونده غدد اشکی و بزاقی است که منجر به خشکی مخاط و ملتحمه چشم می‌شود و اگر به تنهایی دیده شود سندرم شوگرن اولیه و اگر همراه با SLE یا سایر بیماری‌های خودایمن دیده شود سندروم شوگرن ثانویه نام دارد که البته حالت دوم شایع‌تر است.

 

افزایش

دلایل افزایش

لوپوس نوزادی، ANA منفی و SLE سبب مثبت شدن این آنتی بادی می شوند.

 

نرمال

مقادیر نرمال

منفی می باشد.

تا کنون کسی برای این خدمات نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{labServices.labService.commentReviewsForm.errorMessage}}
{{labServices.labService.commentReviewsForm.successMessage}}