دیستروفی عضلانی مادرزادی فوکویاما

Fukuyama congenital muscular dystrophy

دیستروفی عضلانی مادرزادی فوکویاما یک بیماری ارثی است که عمدتا عضلات ، مغز و چشمها را تحت تاثیر قرار میدهد. دیستروفی های عضلانی مادرزادی گروهی از بیماری های ژنتیکی هستند که باعث ضعف و تحلیل ( آتروفی ) عضلانی میشوند که در اوایل زندگی ( بسیار زود ) شروع میشود. دیستروفی عضلانی مادرزادی فوکویاما عضلات اسکلتی که برای حرکت بدن مورد استفاده قرار میگیرند را تحت تاثیر قرار میدهند. علائم اولیه این بیماری در اوایل نوزادی ظاهر شده و شامل گریه ضعیف ، تغذیه ضعیف و تون ماهیچه ای ضعیف ( هیپوتونی ) میباشد. ضعف عضلات صورت اغلب منجر به ظاهر متمایز چهره شامل افتادگی پلک چشم ( پتوز ) و دهان باز میشود. در دوران کودکی ، ضعف عضلانی و بدشکلی های مفصلی حرکت را محدود کرده و با کسب مهارت های حرکتی مثل نشستن ، ایستادن و راه رفتن مداخله میکنند. دیستروفی عضلانی مادرزادی فوکویاما در اثر جهش های ژن FKTN ایجاد میشود و این ژن را از طریق پانل NGS دیستروفی های عضلانی و همچنین پانل NGS بیماری های نوروماسکولار آزمایشگاه مندل می توان مورد بررسی قرار داد.

Muscular Dystrophy NGS Panels (MDX11785)

بررسی 51 ژن مرتبط با دیستروفی عضلانی

Neurogenetic and Neuromuscular NGS Panel (MDX11780)

بررسی 551 ژن مرتبط با نوروژنتیک و بیماری های عضلانی

بررسی اگزوم Exome Sequencing solo (MDX19980)

بررسی کلیه 23000 ژن (اگزوم) در یک نفر به تنهایی

دیستروفی عضلانی مادرزادی فوکویاما

مشخصات دیستروفی عضلانی مادرزادی فوکویاما

دیستروفی عضلانی مادرزادی فوکویاما

Fukuyama congenital muscular dystrophy

OMIM: #253800

Fukuyama congenital muscular dystrophy

توصیف

توصیف بیماری

دیستروفی عضلانی مادرزادی فوکویاما یک بیماری ارثی است که عمدتا عضلات ، مغز و چشمها را تحت تاثیر قرار میدهد. دیستروفی های عضلانی مادرزادی گروهی از بیماری های ژنتیکی هستند که باعث ضعف و تحلیل ( آتروفی ) عضلانی میشوند که در اوایل زندگی ( بسیار زود ) شروع میشود. دیستروفی عضلانی مادرزادی فوکویاما عضلات اسکلتی که برای حرکت بدن مورد استفاده قرار میگیرند را تحت تاثیر قرار میدهند. علائم اولیه این بیماری در اوایل نوزادی ظاهر شده و شامل گریه ضعیف ، تغذیه ضعیف و تون ماهیچه ای ضعیف ( هیپوتونی ) میباشد. ضعف عضلات صورت اغلب منجر به ظاهر متمایز چهره شامل افتادگی پلک چشم ( پتوز ) و دهان باز میشود. در دوران کودکی ، ضعف عضلانی و بدشکلی های مفصلی حرکت را محدود کرده و با کسب مهارت های حرکتی مثل نشستن ، ایستادن و راه رفتن مداخله میکنند. دیستروفی عضلانی مادرزادی فوکویاما تکوین مغز را نیز معیوب میکند. افراد مبتلا به این بیماری دارای یک آنومالی مغزی به نام لیسنسفالی قلوه سنگ[1] میباشند که در آن سطح مغز ظاهری ناهموار و نامنظم پیدا میکند ( مثل قلوه سنگ ها ). این تغییرات در ساختار مغز منجر به تاخیر چشمگیر توسعه مهارت های گفتاری و حرکتی و ناتوانی ذهنی متوسط تا شدید میشود.

مهارت های اجتماعی با شدت کمتری تحت تاثیر قرار میگیرند. بیشتر کودکان مبتلا به این بیماری هرگز قادر به ایستادن یا راه رفتن نمیباشند گرچه برخی میتوانند بدون کمک بنشینند و با لغزیدن روی زمین به حالت نشسته دربیایند. بیش از نیمی از تمام کودکان مبتلا تشنج را نیز تجربه میکنند. دیگر علائم دیستروفی عضلانی مادرزادی فوکویاما شامل دید ناقص ، دیگر آنومالی های چشمی و مشکلات قلبی پیشرونده کند بعد از 10 سالگی میباشند. با پیشرفت بیماری ، افراد مبتلا ممکن است دچار مشکلات بلع شوند که میتواند باعث ایجاد یک عفونت ریوی باکتریایی به نام ذات الریه تنفسی شود. به علت مشکلات پزشکی جدی مرتبط با دیستروفی عضلانی مادرزادی فوکویاما بیشتر افراد مبتلا به این بیماری تنها تا اواخر دوران کودکی یا دوران نوجوانی زنده میمانند.

 

فراوانی

فراوانی

دیستروفی عضلانی مادرزادی فوکویاما تقریبا منحصرا در ژاپن دیده میشود. این اختلال در ژاپن دومین فرم شایع دیستروفی عضلانی کودکی ( بعد از دیستروفی عضلانی دوشن ) میباشد. دیستروفی عضلانی مادرزادی فوکویاما دارای شیوع تقریبی 2 تا 4 در هر 100.000 نوزاد ژاپنی میباشد.

 

علل

علل بیماری

دیستروفی عضلانی مادرزادی فوکویاما در اثر جهش های ژن FKTN ایجاد میشود. این ژن دستورالعمل هایی برای ساخت پروتئینی به نام فوکوتین فراهم میکند. گرچه عملکرد دقیق فوکوتین مبهم است ، دانشمندان پیشبینی میکنند که این پروتئین ممکن است به طور شیمیایی یک پروتئین به نام آلفا-دیستروگلیکان را دستورزی کند. این پروتئین سلول ها را به شبکه پروتئین ها و مولکول های دیگر ( ماتریکس خارج سلولی ) اطراف آن ها قلاب میکند. در عضلات اسکلتی ، آلفا-دیستروگلیکان به پایداری و حفظ رشته های عضلانی کمک میکند. در مغز ، این پروتئین به هدایت حرکت ( مهاجرت ) سلول های عصبی ( نورون ها ) طی تکوین اولیه کمک میکند. شایع ترین جهش در ژن FKTN میزان فوکوتین تولید شده درون سلول ها را کاهش میدهد. کمبود فوکوتین احتمالا از دستورزی طبیعی آلفا-دیستروگلیکان ممانعت میکند و این امر منجر به اختلال در عملکرد طبیعی این پروتئین میشود.

بدون آلفا-دیستروگلیکان عملکردی برای پایداری سلول های عضلانی ، رشته های عضلانی آسیب میبینند طوریکه حین استفاده مکررا انقباض یافته و آزاد میشوند. رشته های آسیب دیده ضعیف شده و با گذر زمان میمیرند و این امر باعث ضعف و آتروفی پیشرونده عضلات اسکلتی میشود. آلفا-دیستروگلیکان معیوب مهاجرت نورون ها طی توسعه اولیه مغز را نیز تحت تاثیر قرارمیدهد. در نتیجه این امر برخی نورون ها زمانیکه به مقصدهای مورد نظر خود میرسند به جای اینکه متوقف شوند از سطح مغز به فضای پر از مایع اطراف آن مهاجرت میکنند. دانشمندان معتقدند که این اختلال در مهاجرت نورونی باعث ایجاد لیسنسفالی قلوه سنگ در کودکان مبتلا به دیستروفی عضلانی مادرزادی فوکویاما میشود. اطلاعات کمی در مورد اثرات جهش های ژن FKTN در بخش های دیگر بدن وجود دارد. به این علت که دیستروفی عضلانی مادرزادی فوکویاما دارای آلفا-دیستروگلیکان غیرعملکردی میباشد ، این بیماری به عنوان یک دیستروگلیکانوپاتی توصیف میشود.

 

توارث

الگوی توارث

این بیماری با الگوی توارث اتوزومی مغلوب به ارث میرسد به این معنی که هر دو کپی ژن در هر سلول حاوی جهش میباشند. والدین فردی با بیماری اتوزومی مغلوب هر کدام یک کپی از ژن جهش یافته را حمل میکنند ، اما معمولا علائم و نشانه های بیماری را نشان نمیدهند.

 

[1] cobblestone lissencephaly

تا کنون کسی برای این خدمات نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{labServices.labService.commentReviewsForm.errorMessage}}
{{labServices.labService.commentReviewsForm.successMessage}}