فلج انقباضی تیپ 5A

Spastic paraplegia type 5A

فلج انقباضی تیپ  5A  عضوی از یک گروه از اختلالات ژنتیکی، به نام فلج های انقباضی ارثی  میباشد. این اختلالات با سختی عضلانی ( اسپاستیسیتی )  و ضعف شدید در  اندام های تحتانی (فلج ) شناسایی میشوند. فلج های انقباضی  ارثی به دو نوع ساده و پیچیده  تقسیم می شوند. در انواع ساده ، ضعف و انقباض تنها دراندام های تحتانی ایجاد میشود ، اما انواع پیچیده شامل مشکلات بیشتر در دیگر نواحی بدن میباشد ، این ویژگیها شامل تغییرات بینایی ، تغییرات اعمال ذهنی ، آنومالی های مغز و اختلال در عملکرد اعصاب ( نوروپاتی ) میباشد. فلج انقباضی تیپ 5A معمولا یک فلج انقباضی ارثی از نوع ساده میباشد اگرچه ویژگیهای نوع پیچیده نیز در برخی افراد مبتلا گزارش شده است بویژه در افرادی که سالهای زیادی به این بیماری مبتلا میباشند.بروز جهش در ژن CYP7B1 عامل ایجاد این بیماری بوده و این ژن از طریق پانل NGS اسپاستیک پاراپلژیا و همچنین پانل NGS بیماری های نوروژنتیک آزمایشگاه مندل قابل بررسی است

Spastic Paraplegia NGS Panel (MDX11820)

بررسی 57 ژن مرتبط با اسپاستیک پاراپلژی

Neurogenetic and Neuromuscular NGS Panel (MDX11780)

بررسی 551 ژن مرتبط با نوروژنتیک و بیماری های عضلانی

بررسی اگزوم Exome Sequencing solo (MDX19980)

بررسی کلیه 23000 ژن (اگزوم) در یک نفر به تنهایی

فلج انقباضی تیپ 5A

مشخصات فلج انقباضی تیپ 5A

فلج انقباضی تیپ 5A

Spastic paraplegia type 5A

OMIM: #270800

Spastic paraplegia type 5A

توصیف

توصیف بیماری

فلج انقباضی تیپ  5A  عضوی از یک گروه از اختلالات ژنتیکی، به نام فلج های انقباضی ارثی  میباشد. این اختلالات با سختی عضلانی ( اسپاستیسیتی )  و ضعف شدید در  اندام های تحتانی (فلج ) شناسایی میشوند. فلج های انقباضی  ارثی به دو نوع ساده و پیچیده  تقسیم می شوند. در انواع ساده ، ضعف و انقباض تنها دراندام های تحتانی ایجاد میشود ، اما انواع پیچیده شامل مشکلات بیشتر در دیگر نواحی بدن میباشد ، این ویژگیها شامل تغییرات بینایی ، تغییرات اعمال ذهنی ، آنومالی های مغز و اختلال در عملکرد اعصاب ( نوروپاتی ) میباشد. فلج انقباضی تیپ 5A معمولا یک فلج انقباضی ارثی از نوع ساده میباشد اگرچه ویژگیهای نوع پیچیده نیز در برخی افراد مبتلا گزارش شده است بویژه در افرادی که سالهای زیادی به این بیماری مبتلا میباشند.

مبتلایان فلج انقباضی تیپ  5A علاوه بر انقباض و ضعف ممکن است توانایی درک موقعیت اندام ها یا تشخیص ارتعاشات در اندام های تحتانی خود را از دست بدهند. همچنین ممکن است تحلیل عضلانی (آمیوتروفی) ،  کاهش کنترل مثانه یا قوس زیاد کف پا (pes cavus) داشته باشند.  علائم فلج انقباضی تیپ 5A معمولا در نوجوانی ظاهر میشوند اما ممکن است در هر زمانی بین دوران نوزادی تا اواسط بزرگسالی  رخ دهند. با گذر زمان این بیماری به آهستگی تشدید شده  و اغلب باعث میشود افراد مبتلا برای راه رفتن به کمک یا ویلچیر نیاز پیدا کنند.

 

فراوانی

فراوانی

فلج انقباضی تیپ 5A  یک بیماری نادر است. شیوع آن نامشخص است.

 

علل

علل بیماری

فلج انقباضی تیپ 5A از طریق جهش های ژن CYP7B1 ایجاد می شود . این ژن دستورالعمل هایی برای  ساخت آنزیمی به نام oxysterol 7-alpha-hydroxylase فراهم میکند. oxysterol 7-alpha-hydroxylase  در مغز در مسیری که  کلسترول را  به هورمونی هایی به نام نورواستروئیدها تبدیل میکند ، مشارکت میکند. این نورواستروئیدها فعالیت سلول های عصبی را افزایش داده  و  بقا و ارتباط بین سلول های عصبی را ارتقا میدهند.

oxysterol 7-alpha-hydroxylase به حفظ سطح طبیعی کلسترول در مغز کمک کرده و با تولید نورواستروئیدها از طریق تغییر هورمون های موجود در این مسیر، اثرات نورواستروئیدها در مغز را تنظیم می کند.

جهش های ژن CYP7B1 که باعث ایجاد فلج انقباضی تیپ 5A  میشوند ، فعالیت oxysterol 7 –alpha- hydroxylase را کاهش داده یا حذف میکند. کاهش فعالیت این آنزیم در مغز، منجر به تجمع  کلسترول شده و تولید نورواستروئیدها که توسط oxysterol 7-alpha-hydroxylase آغاز می شوند را تغییر می دهد. سطح غیرطبیعی نورواستروئیدها، بقا سلول را معیوب کرده  و احتمالا منجر به مرگ سلول عصبی می شود. تجمع غیرطبیعی کلسترول در مغز نیز احتمالا در مرگ سلول های عصبی مشارکت میکند. از دست دادن این سلول ها منجر به  نابودی اعمال سیستم عصبی ( نورودژنراسیون ) شده و باعث مشکلات حرکتی ، ضعف و دیگر علائم فلج انقباضی تیپ 5A میشود.

 

توارث

الگوی توارث

فلج انقباضی تیپ  5A با الگوی وراثت اتوزومال مغلوب به ارث میرسد ، به این معنی که هر دو کپی ژن در هر سلول حاوی جهش میباشند. والدین فردی با بیماری اتوزومی مغلوب هر کدام یک کپی از ژن جهش یافته را حمل میکنند ، اما معمولا علائم و نشانه های بیماری را نشان نمیدهند.

تا کنون کسی برای این خدمات نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{labServices.labService.commentReviewsForm.errorMessage}}
{{labServices.labService.commentReviewsForm.successMessage}}