فلج انقباضی تیپ 7

Spastic paraplegia type 7

فلج انقباضی تیپ 7 عضوی از یک گروه از اختلالات ژنتیکی، به نام فلج های انقباضی ارثی  میباشد. این اختلالات با سختی پیشرونده ماهیچه  و فلج اندام های تحتانی شناسایی میشوند. فلج های انقباضی  ارثی به دو نوع ساده و پیچیده  تقسیم می شوند. در انواع ساده ، اندام های تحتانی تحت تاثیر قرار می گیرند اما انواع پیچیده این اختلال اندام هاي تحتانی و همچنین  اندام های فوقانی را با درجه کمتر ، ساختار یا عملکرد مغز، اعصاب متصل کننده مغز و نخاع به عضلات و سلول های حسی تشخیص دهنده حس هایی مانند لمس، درد، گرما و صدا(سیستم عصبی محیطی) را نیز تحت تاثیر قرار می دهند. فلج انقباضی تیپ 7 می تواند به شکل ساده و یا پیچیده ایجاد شود.روز جهش در ژن SPG7 عامل ایجاد این بیماری بوده و این ژن از طریق پانل NGS اسپاستیک پاراپلژیا و همچنین پانل NGS بیماری های نوروژنتیک آزمایشگاه مندل قابل بررسی است

Spastic Paraplegia NGS Panel (MDX11820)

بررسی 57 ژن مرتبط با اسپاستیک پاراپلژی

Neurogenetic and Neuromuscular NGS Panel (MDX11780)

بررسی 551 ژن مرتبط با نوروژنتیک و بیماری های عضلانی

بررسی اگزوم Exome Sequencing solo (MDX19980)

بررسی کلیه 23000 ژن (اگزوم) در یک نفر به تنهایی

فلج انقباضی تیپ 7

مشخصات فلج انقباضی تیپ 7

فلج انقباضی تیپ 7

Spastic paraplegia type 7

OMIM: #607259

Spastic paraplegia type 7

توصیف

توصیف بیماری

فلج انقباضی تیپ 7 عضوی از یک گروه از اختلالات ژنتیکی، به نام فلج های انقباضی ارثی  میباشد. این اختلالات با سختی پیشرونده ماهیچه  و فلج اندام های تحتانی شناسایی میشوند. فلج های انقباضی  ارثی به دو نوع ساده و پیچیده  تقسیم می شوند. در انواع ساده ، اندام های تحتانی تحت تاثیر قرار می گیرند اما انواع پیچیده این اختلال اندام هاي تحتانی و همچنین  اندام های فوقانی را با درجه کمتر ، ساختار یا عملکرد مغز، اعصاب متصل کننده مغز و نخاع به عضلات و سلول های حسی تشخیص دهنده حس هایی مانند لمس، درد، گرما و صدا(سیستم عصبی محیطی) را نیز تحت تاثیر قرار می دهند. فلج انقباضی تیپ 7 می تواند به شکل ساده و یا پیچیده ایجاد شود.

همانند تمام فلج های انقباضی ارثی، فلج انقباضی تیپ 7 نیز شامل  انقباض عضلات پا و افزایش ضعف عضلات می باشد. افراد مبتلا به این نوع بیماری میتوانند علائمی مانند انعکاس های بیش از حد در بازوها  ، اختلالات گفتاری (دیس آرتری) ، مشکلات بلع ( دیس فاژی ) ، حرکات غیر ارادی چشم (نیستاگموس) ، از دست دادن شنوایی خفیف، انحنای غیر طبیعی ستون مهره ها (اسکولیوز) ، قوس زیاد کف پا (pes cavus)، بی حسی، خواب رفتگی  یا درد در دست ها و پا ها ( نوروپاتی حسی ) ، اختلال در اعصاب مورد استفاده در حرکت عضلات (نوروپاتی حرکتی) و تحلیل عضلانی (آمیوتروفی) را نیز تجربه کنند.

زمان ظهور علائم در افراد مبتلا به فلج انقباضی تیپ 7 به شدت متنوع است. گرچه ،  آنومالی های تون ماهیچه ای و دیگر ویژگی ها معمولا در بزرگسالی ایجاد می شوند.

 

فراوانی

فراوانی

شیوع تمام فلج های انقباضی ارثی، بین 2 تا 6 درهر 100000 نفر در سراسر جهان تخمین زده شده است. احتمالا فلج انقباضی تیپ 7 مسئول  تنها درصد کمی از تمام موارد فلج های فشاری  میباشد.

 

علل

علل بیماری

جهش در ژن SPG7 باعث ایجاد فلج فشاری تیپ 7 می شود. این ژن دستورالعمل هایی برای  ساخت پروتئینی به نام  پاراپلژین(paraplegin) را فراهم میکند. پاراپلژین یکی از پروتئین هایی است که در غشاء داخلی مراکز تولید انرژی سلول ( میتوکندری ها ) قرار دارد و یکی از پروتئین هایی است که مجموعه ای به نام  پروتئاز  m-AAA را تشکیل می دهند. پروتئاز m-AAA  مسئول گردآوری ریبوزوم ها (اندامک های سلولی که دستورالعمل های ژنتیکی سلول را برای ساخت پروتین پردازش می کنند) و حذف پروتئین های غیرعملکردی درمیتوکندری ها  میباشد.

جهش در پاراپلژین باعث ایجاد اختلال در عملکرد مناسب پروتئاز m-AAA میشود. پروتئاز m-AAA غیرعملکردی باعث تجمع پروتئین های غیر قابل استفاده در میتوکندری های سلول های عصبی شده و منجر به تورم سلول، کاهش سیگنالینگ سلولی و حرکت سلولی ناقص  شده و باعث ایجاد  علائم و نشانه های عمده فلج انقباضی تیپ 7 میشود.

 

الگوی توارث

الگوی توارث

فلج انقباضی تیپ 7 با الگوی وراثت اتوزومال مغلوب به ارث میرسد ، به این معنی که هر دو کپی ژن در هر سلول حاوی جهش میباشند. والدین فردی با بیماری اتوزومی مغلوب هر کدام یک کپی از ژن جهش یافته را حمل میکنند ، اما معمولا علائم و نشانه های بیماری را نشان نمیدهند.

تا کنون کسی برای این خدمات نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{labServices.labService.commentReviewsForm.errorMessage}}
{{labServices.labService.commentReviewsForm.successMessage}}