نوروپاتی حسی و خودمختار ارثی تیپ 2

Hereditary sensory and autonomic neuropathy type 2

نوروپاتی حسی و خودمختار ارثی تیپ 2 (HSAN2) اختلالی است که ابتدا سلول های عصبی حسی ( نورون های حسی ) ، که اطلاعات حسی مثل درد ، دما و تماس را به مغز انتقال میدهند ، را درگیر میکند. این حس ها در افراد مبتلا به HSAN2  مختل میشوند. در برخی افراد بیمار ، این بیماری ممکن است باعث آنومالی های ملایم نورون های خودمختار نیز شود. نورون های خودمختار ، اعمال غیرارادی بدن مثل  ضربان قلب ، گوارش و تنفس را کنترل میکنند. این نورون های حسی و خومختار بخشی از سیستم عصبی محیطی بدن میباشند ، که در اعصاب خارج از مغز و طناب نخاعی قرار دارند. چندین نوع مختلف HSAN2 وجود دارد که هر کدام از طریق جهش در ژن متفاوتی ایجاد میشوند. HSAN2A از طریق جهش های ژن WNK1 و HSAN2B از طریق جهش های ژن RETPEG1 ایجاد میشود. هر دوی این ژنها از طریق پانل NGS بیماری های نوروماسکولار و نوروژنتیک آزمایشگاه مندل قابل بررسی هستند.

Neurogenetic and Neuromuscular NGS Panel (MDX11780)

بررسی 551 ژن مرتبط با نوروژنتیک و بیماری های عضلانی

بررسی اگزوم Exome Sequencing solo (MDX19980)

بررسی کلیه 23000 ژن (اگزوم) در یک نفر به تنهایی

نوروپاتی حسی و خودمختار ارثی تیپ 2

مشخصات نوروپاتی حسی و خودمختار ارثی تیپ 2

نوروپاتی حسی و خودمختار ارثی تیپ 2

Hereditary sensory and autonomic neuropathy type 2

OMIM: #613115, #201300

Hereditary sensory and autonomic neuropathy type 2

توصیف

توصیف بیماری

نوروپاتی حسی و خودمختار ارثی تیپ 2 (HSAN2) اختلالی است که ابتدا سلول های عصبی حسی ( نورون های حسی ) ، که اطلاعات حسی مثل درد ، دما و تماس را به مغز انتقال میدهند ، را درگیر میکند. این حس ها در افراد مبتلا به HSAN2  مختل میشوند. در برخی افراد بیمار ، این بیماری ممکن است باعث آنومالی های ملایم نورون های خودمختار نیز شود. نورون های خودمختار ، اعمال غیرارادی بدن مثل  ضربان قلب ، گوارش و تنفس را کنترل میکنند. این نورون های حسی و خومختار بخشی از سیستم عصبی محیطی بدن میباشند ، که در اعصاب خارج از مغز و طناب نخاعی قرار دارند. HSAN2 فرمی از نوروپاتی محیطی محسوب میشود. علائم  HSAN2 معمولا در نوزادی یا اوایل کودکی ظاهر میشوند. علامت اولیه بیماری معمولا بی حسی در دست ها و پاها میباشد. بعد از آن به زودی افراد بیمار توانایی احساس درد یا حس گرمی و سردی را از دست میدهند. در افراد مبتلا به HSAN2 ، آسیب های بدون درمان اغلب باعث ایجاد زخم های باز روی دست ها و پاها میشوند. از آن جائیکه افراد بیمار نمیتوانند درد این زخم ها را احساس کنند ، ممکن است به دنبال درمان زودهنگام نروند. بدون درمان ، زخم ها عفونی شده و ممکن است به قطع ناحیه درگیر نیاز پیدا شود. افراد مبتلا به HSAN2 اغلب ناخواسته به خود آسیب میرسانند.

این آسیب ها معمولا از طریق جویدن زبان ، لب ها یا انگشتان ایجاد میشوند. این جراحت ها ممکن است منجر به از دست دادن نواحی درگیر مثل نوک زبان شوند. افراد مبتلا اغلب آسیب ها یا شکستگی هایی در دست ها ، پاها ، اندام ها و مفاصل خود دارند که به علت ناتوانی در احساس درد ، بدون درمان باقی مانده اند. آسیب مکرر میتواند منجر به بیماری به نام مفاصل شارکوت شده که در آن استخوان ها و بافت اطراف مفاصل آسیب میبیند. اثرات HSAN2 بر سیستم عصبی خودمختار بسیار متنوع تر هستند. برخی افراد مبتلا به HSAN2 مشکلات گوارشی مثل برگرداندن اسید معده به داخل مری یا پرش پلک آرام یا انعکاس gag  ( شبیه انعکاسی که با لمس سقف دهان در پشت گلو ایجاد میشود)  را تجربه میکنند. افراد بیمار ممکن است دارای انعکاس زردپی زیر زانو ضعیف باشند. برخی افراد مبتلا بهHSAN2 یک نوع جوانه چشایی در نوک زبان به نام پاپیلاهای قارچی زبان را از دست داده و حس چشایی کاهش یافته ای دارند.

 

فراوانی

فراوانی

HSAN2 یک بیماری نادر است ، گرچه ، شیوع آن مشخص نیست.

 

علل

علل بیماری

چندین نوع مختلف HSAN2 وجود دارد که هر کدام از طریق جهش در ژن متفاوتی ایجاد میشوند. HSAN2A از طریق جهش های ژن WNK1 و HSAN2B از طریق جهش های ژن RETPEG1 ایجاد میشود. انواع دیگر این بیماری از طریق جهش در دیگر ژن های نادر ، ایجاد میشوند. گرچه ، ژن های متفاوتی در ایجاد این بیماری درگیر هستند ، تمام انواع HSAN2 علائم و نشانه های مشابهی دارند. ژن  WNK1 دستورالعمل هایی برای ساخت انواع ایزوفرم های پروتئین WNK1 ایجاد میکند. HSAN2A از طریق جهش های یک ایزوفرم ویژه به نام پروتئین WNK1/HSN2  ایجاد میشود. این پروتئین در سلولهای سیستم عصبی شامل نورون های حسی یافت میشود. جهش های ایجاد کننده HSAN2A باعث تولید پروتئین WNK1/HSN2 غیرعادی کوتاه میشوند. گرچه عملکرد این پروتئین به خوبی مشخص نشده است ، احتمالا نوع کوتاه غیرعادی آن نمیتواند به طور موثری فعالیت کند یا اینکه تجزیه میشود. تعداد نورون های حسی در افراد مبتلا به HSAN2A کاهش میابد ، گرچه ، نقشی که تغییرات پروتئین WNK1/HSN2 در از دست دادن نورون های حسی ایفا میکنند ، مبهم است. HSAN2B از طریق جهش های ژن RETREG1 ایجاد میشود. این جهش ها منجر به پروتئین غیرعادی کوتاه و غیرعملکردی میشوند.

پروتئین RETREG1 به طور طبیعی در نورون های حسی و خومختار یافت میشود. این پروتئین در بازیافت بخش های فرسوده سلول (اتوفاژی) ، بویژه در بازیافت یک اندامک سلولی به نام شبکه آندوپلاسمی ، شرکت میکند. زمانی که پروتئین RETPEG1 غیرعملکردی باشد ، بازیافت شبکه اندوپلاسمی مختل میشود. تجمع این اندامک ها احتمالا باعث مرگ نورون ها میشود. از دست دادن نورون ها منجر به ناتوانی در احساس درد ، دما و لمس و نقص سیستم عصبی خودمختار در افراد مبتلا به HSAN2 میشود.

 

توارث

الگوی توارث

این بیماری با الگوی توارث اتوزومی مغلوب به ارث میرسد ، به این معنی که هر دو کپی ژن در هر سلول حاوی جهش میباشند. والدین فردی با بیماری اتوزومی مغلوب هر کدام یک کپی از ژن جهش یافته را حمل میکنند ، اما  معمولا علائم و نشانه های بیماری را نشان نمیدهند.

تا کنون کسی برای این خدمات نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{labServices.labService.commentReviewsForm.errorMessage}}
{{labServices.labService.commentReviewsForm.successMessage}}