سندرم گیتلمن

Gitelman syndrome

سندرم گیتلمن یک بیماری کلیوی است که باعث عدم تعادل یون های باردار بدن از جمله یون های پتاسیم ، منیزیم و کلسیم میشود. علائم سندرم گیتلمن معمولا در اواخر کودکی یا نوجوانی ظاهر میشوند. ویژگیهای شایع این بیماری شامل اسپاسم های عضلانی دردناک ( تتانی ) ، ضعف یا گرفتگی عضلانی ، سرگیجه و تمایل شدید به مصرف نمک میباشد. سندرم گیتلمن معمولا در اثر جهش های ژن SLC12A3 ایجاد میشود. ندرتا ، این بیماری در اثر جهش های ژن CLCNKB نیز ایجاد میشود. هر دو ژن از طریق پانل NGS بیماری های کلیوی آزمایشگاه مندل قابل بررسی هستند.

Nephropathy NGS panel (MDX11145)

بررسی 89 ژن مرتبط با اختلالات کلیه و نفرولوژی

بررسی اگزوم Exome Sequencing solo (MDX19980)

بررسی کلیه 23000 ژن (اگزوم) در یک نفر به تنهایی

سندرم گیتلمن

مشخصات سندرم گیتلمن

سندرم گیتلمن

Gitelman syndrome

OMIM: #263800

Gitelman syndrome

توصیف

توصیف بیماری

سندرم گیتلمن یک بیماری کلیوی است که باعث عدم تعادل یون های باردار بدن از جمله یون های پتاسیم ، منیزیم و کلسیم میشود. علائم سندرم گیتلمن معمولا در اواخر کودکی یا نوجوانی ظاهر میشوند. ویژگیهای شایع این بیماری شامل اسپاسم های عضلانی دردناک ( تتانی ) ، ضعف یا گرفتگی عضلانی ، سرگیجه و تمایل شدید به مصرف نمک میباشد. احساس مور مور یا سوزن سوزن شدن پوست نیز شایع است و اغلب صورت را تحت تاثیر قرار میدهد. برخی افراد مبتلا به سندرم گیتلمن خستگی مفرط ، کاهش فشار خون و یک بیماری مفصلی دردناک به نام کندروکلسینوز را تجربه میکنند. مطالعات پیشنهاد میدهند که سندرم گیتلمن ممکن است خطر ایجاد یک ریتم خطرناک غیرطبیعی قلب به نام آریتمی بطنی را نیز افزایش دهد. علائم سندرم گیتلمن حتی درمیان اعضای یک خانواده به شدت متنوع اند. بیشتر افراد مبتلا به این بیماری دارای علائم نسبتا ملایمی هستند ، گرچه افراد مبتلایی که دارای گرفتگی عضلانی شدید ، فلجی و رشد کند میباشند نیز گزارش شده اند.

 

فراوانی

فراوانی

سندرم گیتلمن حدود 1 نفر از هر 40.000 نفر در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار میدهد.

 

علل

علل بیماری

سندرم گیتلمن معمولا در اثر جهش های ژن SLC12A3 ایجاد میشود. ندرتا ، این بیماری در اثر جهش های ژن CLCNKB نیز ایجاد میشود. پروتئین هایی که از این ژن ها تولید میشوند در بازجذب کلیوی نمک ( سدیم کلرید یا NaCl ) از ادرار و برگشت به جریان خون مشارکت میکنند. جهش در هریک از این ژن ها توانایی کلیه ها در بازجذب نمک را معیوب کرده و منجر به از دست دادن نمک اضافه از طریق دفع ادرار میشود. اختلالات انتقال نمک ، بازجذب یون های دیگر از جمله پتاسیم ، منیزیم و کلسیم را نیز تحت تاثیر قرار میدهند. عدم تعادل یون های بدن باعث ایجاد ویژگیهای عمده سندرم گیتلمن میشود.

 

توارث

الگوی توارث

این بیماری با الگوی توارث اتوزومی مغلوب به ارث میرسد ، به این معنی که هر دو کپی ژن در هر سلول دارای جهش میباشند. والدین افراد مبتلا به نوع اتوزوم مغلوب بیماری هر کدام یک کپی از ژن جهش یافته را حمل میکنند اما معمولا علائم این بیماری را نشان نمیدهند.

تا کنون کسی برای این خدمات نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{labServices.labService.commentReviewsForm.errorMessage}}
{{labServices.labService.commentReviewsForm.successMessage}}