آتاکسی انقباضی اتوزومال مغلوب Charlevoix-Saguenay

Autosomal recessive spastic ataxia of Charlevoix-Saguenay

آتاکسی انقباضی اتوزومال مغلوب Charlevoix-Saguenay که بیشتر به عنوان ARSACS شناخته میشود ، بیماری است که حرکات عضلات را تحت تاثیر قرار میدهد. افراد مبتلا به ARSACS معمولا دارای انقباض غیرعادی عضلات ( اسپاستیسیتی ) ، اختلال در هماهنگی حرکات ( آتاکسی ) ، تحلیل عضلانی ( آمیوتروفی ) ، حرکات چشمی غیرارادی ( نیستاگموس ) و اختلالانت گفتاری ( دیس آرتری ) میباشند. دیگر مشکلات احتمالی شامل بدشکلی انگشتان و پاها ، کاهش حس و ضعف در بازوها و پاها ( نوروپاتی محیطی ) ، رگه های زرد بافت چربی در بافت حساس به نور در پشت چشم ( هایپرمیلیناسیون شبکیه ) و ندرتا  نشتی هایی در یکی از دریچه های کنترل کننده جریان خون  قلب ( پرولاپس یا افتادگی دریچه میترال ) میباشند. دلیل بیمای جهش در ژن SACS بوده و می توان آنرا از طریق پانل NGS بیماری های نوروژنتیک آزمایشگاه مندل بررسی نمود.

Neurogenetic and Neuromuscular NGS Panel (MDX11780)

بررسی 551 ژن مرتبط با نوروژنتیک و بیماری های عضلانی

بررسی اگزوم Exome Sequencing solo (MDX19980)

بررسی کلیه 23000 ژن (اگزوم) در یک نفر به تنهایی

آتاکسی انقباضی اتوزومال مغلوب Charlevoix-Saguenay

مشخصات آتاکسی انقباضی اتوزومال مغلوب Charlevoix-Saguenay

آتاکسی انقباضی اتوزومال مغلوب Charlevoix-Saguenay

Autosomal recessive spastic ataxia of Charlevoix-Saguenay

OMIM: #270550

آتاکسی انقباضی اتوزومال مغلوب Charlevoix-Saguenay

توصیف بیماری آتاکسی انقباضی اتوزومال مغلوب Charlevoix-Saguenay

آتاکسی انقباضی اتوزومال مغلوب Charlevoix-Saguenay که بیشتر به عنوان ARSACS شناخته میشود ، بیماری است که حرکات عضلات را تحت تاثیر قرار میدهد. افراد مبتلا به ARSACS معمولا دارای انقباض غیرعادی عضلات ( اسپاستیسیتی ) ، اختلال در هماهنگی حرکات ( آتاکسی ) ، تحلیل عضلانی ( آمیوتروفی ) ، حرکات چشمی غیرارادی ( نیستاگموس ) و اختلالانت گفتاری ( دیس آرتری ) میباشند. دیگر مشکلات احتمالی شامل بدشکلی انگشتان و پاها ، کاهش حس و ضعف در بازوها و پاها ( نوروپاتی محیطی ) ، رگه های زرد بافت چربی در بافت حساس به نور در پشت چشم ( هایپرمیلیناسیون شبکیه ) و ندرتا  نشتی هایی در یکی از دریچه های کنترل کننده جریان خون  قلب ( پرولاپس یا افتادگی دریچه میترال ) میباشند. راه رفتن ناپایدار اولین علامت ARSACS میباشد. این علامت معمولا بین 12 تا 18 ماهگی زمانیکه کودک نوپا در حال یادگیری راه رفتن است ، ظاهر میشود. علائم با گذر سال ها تشدید میشوند و انقباض و آتاکسی بازوها و پاها افزایش میابند. در برخی موارد انقباض از بین میرود اما به نظر میرسد  این بهبودی ظاهری به علت انحطاط اعصاب در دست ها و پاها باشد. بیشتر افراد بیمار با گذر زمان در دهه سوم یا چهارم زندگی خود به صندلی چرخ دار نیاز پیدا میکنند. این بیماری ابتدا در مردم منطقه Charlevoix-Saguenay کبک در کاندا مشاهده شد. اکثریت افراد مبتلا به ARSACS در کبک زندگی میکنند یا اجدادشان اهل کبک بوده اند. افراد مبتلا به ARSACS در ژاپن ، ترکیه ، تونس ، اسپانیا ، ایتالیا و بلژیک نیز شناسایی شده اند. علائم ARSACS در دیگر کشورها با این علائم در کبک متفاوت است. در افراد مبتلا به ARSACS خارج از کبک ، هایپرمیلیناسیون شبکیه کمتر مشاهده شده ، ضریب هوشی ممکن است پایین تر از حد طبیعی باشد و علائم اغلب در سنین بالاتری ظاهر میشوند.

 

فراوانی آتاکسی انقباضی اتوزومال مغلوب Charlevoix-Saguenay

شیوع ARSACS در منطقه Charlevoix-Saguenay کبک در حدود 1 در 1500 تا 2000 فرد تخمین زده شده است. در خارج از کبک ، ARSACS نادر است اما شیوع آن مشخص نیست.

 

علل بیماری آتاکسی انقباضی اتوزومال مغلوب Charlevoix-Saguenay

جهش های ژن SACS باعث ARSACS میشوند. این ژن دستورالعمل هایی برای تولید پروتئینی به نام ساکسین ( sacsin ) فراهم میکند. ساکسین در مغز ، سلول های پوست ، عضلات مورد استفاده برای حرکت ( عضلات اسکلتی ) و به میزان کم در پانکراس یافت میشود اما عملکرد ویژه این پروتئین مشخص نیست. تحقیقات نشان میدهند که احتمالا ساکسین در شکل دادن ( تا زدن یا فولدینگ ) پروتئین های تازه تولید شده به ساختار سه بعدی مناسب نقش ایفا میکند زیرا این پروتئین دارای نواحی مشابه با دیگر پروتئین هایی است که این عمل را انجام میدهند. جهش های ژن SACS باعث تولید پروتئین ساکسین ناپایدار که عملکرد طبیعی ندارد میشوند. اینکه چگونه پروتئین ساکسین غیرطبیعی مغز و عضلات اسکلتی را درگیر کرده و منجر به ایجاد علائم ARSACS میشود ، مبهم است.

 

الگوی توارث آتاکسی انقباضی اتوزومال مغلوب Charlevoix-Saguenay

این بیماری با الگوی توارث اتوزومی مغلوب به ارث میرسد ، به این معنی که هر دو کپی ژن در هر سلول حاوی جهش میباشند. والدین فردی با بیماری اتوزومی مغلوب هر کدام یک کپی از ژن جهش یافته را حمل میکنند ، اما معمولا علائم و نشانه های بیماری را نشان نمیدهند.

 

تا کنون کسی برای این خدمات نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{labServices.labService.commentReviewsForm.errorMessage}}
{{labServices.labService.commentReviewsForm.successMessage}}