بیماری CLN10

CLN10 disease

بیماری CLN10 یک اختلال شدید است که ابتدا سیستم عصبی را درگیر میکند. افراد با این بیماری معمولا علائم و نشانه های زود هنگامی بعد از تولد نشان میدهند. این علائم و نشانه ها میتوانند شامل سختی عضلانی ، نارسایی تنفسی و دوره های طولانی مدت فعالیت تشنج که چندین دقیقه طول میکشد ( استاتوس اپیلپتیکوس) باشند. احتمالا برخی افراد تشنج هایی قبل از تولد و زمانی که در رحم هستند نیز تجربه میکنند. نوزدان با بیماری CLN10 سر کوچک غیرعادی (میکروسفالی) با مغزی که ممکن است کمتر از نصف اندازه طبیعی باشد ، دارند. جهش های ژن CTSD منجر به بیماری CLN10 میشود و این ژن را می توان از طریق پانل NGS بیماری های نوروژنتیک آزمایشگاه مندل مورد بررسی قرار داد.

Neurogenetic and Neuromuscular NGS Panel (MDX11780)

بررسی 551 ژن مرتبط با نوروژنتیک و بیماری های عضلانی

بررسی اگزوم Exome Sequencing solo (MDX19980)

بررسی کلیه 23000 ژن (اگزوم) در یک نفر به تنهایی

بیماری CLN10

مشخصات بیماری CLN10

بیماری CLN10

CLN10 disease

OMIM: #610127

 

بیماری CLN10

توصیف بیماری

توصیف بیماری

بیماری CLN10 یک اختلال شدید است که ابتدا سیستم عصبی را درگیر میکند. افراد با این بیماری معمولا علائم و نشانه های زود هنگامی بعد از تولد نشان میدهند. این علائم و نشانه ها میتوانند شامل سختی عضلانی ، نارسایی تنفسی و دوره های طولانی مدت فعالیت تشنج که چندین دقیقه طول میکشد ( استاتوس اپیلپتیکوس) باشند. احتمالا برخی افراد تشنج هایی قبل از تولد و زمانی که در رحم هستند نیز تجربه میکنند. نوزدان با بیماری CLN10 سر کوچک غیرعادی (میکروسفالی) با مغزی که ممکن است کمتر از نصف اندازه طبیعی باشد ، دارند. سلول های مغز در نواحی که حرکات را هماهنگ کرده ( مخچه ) و افکار و احساسات را کنترل میکند ( قشر مخ ) ، از بین میروند. سلول های عصبی در مغز نیز مواد چربی به نام میلین ( از سلول های عصبی محافظت کرده و کارایی انتقال پیام های عصبی را ارتقا میدهند ) را از دست میدهند. نوزادان با بیماری CLN10 اغلب بعد از چند ساعت تا چند هفته بعد از تولد می میرند. در برخی افراد با بیماری CLN10 ، بیماری ممکن است در مراحل بعدی زندگی ظاهر شود. در این افراد بیماری بین اواخر نوزادی تا بزرگسالی ظاهر میشود. این افراد سلول های مغز را به تدریج از دست داده و اغلب مشکلات تعادل و هماهنگی ( آتاکسی) ، از دست دادن گفتار ، از دست دادن پیشرونده عملکرد ذهنی ( تنزل شناختی ) و از دست دادن بینایی را نیز تجربه میکنند. افراد با شروع دیررس بیماری CLN10  طول عمر کوتاهی دارند و این  به زمان ظهور علائم و نشانه های اولیه بیماری بستگی دارد.

بیماری CLN10 یکی از اعضای یک گروه از اختلالات با عنوان Neuronal ceroid lipofuscinosis ( NCLs)  که ممکن است مجموعا به عنوان بیماری  Batten  نیز شناخته شوند ، میباشد.  تمام این اختلالات سیستم عصبی را تحت تاثیر قرار میدهند و معمولا منجر به مشکلات شدیدتر بینایی ، حرکتی و ذهنی میشوند. NCL های مختلف از طریق علت ژنتیکی خود متمایز میشوند. هر کدام از انواع این بیماری با علامت (CLN ) به معنی ceroid lipofuscinosis ، neuronal   و سپس عددی برای  زیرگروه آن نشان داده شده اند.

 

فراوانی

فراوانی

شیوع بیماری CLN10 ناشناخته است ، حداقل ١١ مورد گزارش شده است.

 

علل بیماری

علل بیماری

جهش های ژن CTSD منجر به بیماری CLN10 میشود. ژن CTSD  دستورالعمل هایی برای ساخت آنزیمی به نام کاتپسین D فراهم میکند. کاتپسین D یکی از اعضای خانواده پروتئین های کاتپسین است که به عنوان آنزیم های پروتئازی ( پروتئین ها را از طریق برش تغییر میدهند) عمل میکنند. کاتپسین D در بسیاری انواع سلول ها یافت شده و در لیزوزوم ها ( محفظه های درون سلول ها که انواع مختلف مولکول ها را هضم و بازیافت میکنند) فعال است. کاتپسین D  با برش پروتئین ها میتواند پروتئین های ویژه ای ( پروتئین هایی که دیگر پروتئین ها را فعال میکنند ) را تجزیه کرده و خودتخریبی سلول ( آپوپتوز ) را تنظیم کند. جهش های ژن CTSD که منجر به بیماری CLN10 زودرس ( در زمان تولد ) میشوند ، منجر به فقدان کامل فعالیت آنزیم کاتپسین D  میشوند. در نتیجه ، پروتئین ها و چربی ها به طور مناسب تجزیه نشده و بطور غیرعادی درون لیزوزوم ها انباشته میشوند.

در حالیکه تجمع این مواد در سلول های سراسر بدن یافت میشود ، به نظر میرسد سلول های عصبی به آسیب های ایجاد شده از طریق این مواد سلولی غیرعادی ، بسیار حساس تر هستند. از دست دادن زودهنگام و گسترده سلول های عصبی در بیماری CLN10 منجر به ایجاد علائم و نشانه های شدید و مرگ در نوزادی میشود. در مواردی از CLN10  که دیرتر شروع میشوند ، جهش های ژن CTSD  احتمالا منجر به تولید یک آنزیم کاتپسین D  میشوند که عملکردش به میران زیادی کاهش میابد اما حذف نمیشود. در نتیجه ، برخی پروتئین ها و چربی ها توسط آنزیم تجزیه شده ، بنابراین زمان طولانی تری برای تجمع این مواد در لیزوزوم ها و در نتیجه مرگ سلول عصبی نیاز است.

 

الگوی توارث

الگوی توارث

این بیماری با الگوی توارث اتوزومی مغلوب به ارث میرسد ، به این معنی که هر دو کپی ژن در هر سلول حاوی جهش میباشند. والدین فردی با بیماری اتوزومی مغلوب هر کدام یک کپی از ژن جهش یافته را حمل میکنند ، اما معمولا علائم و نشانه های بیماری را نشان نمیدهند.

 

تا کنون کسی برای این خدمات نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{labServices.labService.commentReviewsForm.errorMessage}}
{{labServices.labService.commentReviewsForm.successMessage}}