بیماری عروق کوچک مغزی مرتبط با COL4A1

COL4A1-related brain small-vessel disease

بیماری عروق کوچک مغزی مرتبط با COL4A1 ، جزئی از گروه بیماری هایی است که به آنها اختلالات مرتبط با COL4A1 گفته می شود. بیماری های این گروه دارای طیف وسیعی از علائمی هستند که رگ های خونی شکننده را درگیر می کنند. بیماری عروق کوچک مغزی مرتبط با COL4A1 از طریق ضعیف شدن رگ های خونی مغز شناسایی می شود.

بیماری عروق کوچک مغزی مرتبط با COL4A1

مشخصات بیماری عروق کوچک مغزی مرتبط با COL4A1

بیماری عروق کوچک مغزی مرتبط با COL4A1

 

بیماری عروق کوچک مغزی مرتبط با COL4A1

توصیف بیماری

توصیف بیماری

بیماری عروق کوچک مغزی مرتبط با COL4A1 ، جزئی از گروه بیماری هایی است که به آنها اختلالات مرتبط با COL4A1 گفته می شود. بیماری های این گروه دارای طیف وسیعی از علائمی هستند که رگ های خونی شکننده را درگیر می کنند. بیماری عروق کوچک مغزی مرتبط با COL4A1 از طریق ضعیف شدن رگ های خونی مغز شناسایی می شود. غالبا ، سکته مغزی ، اولین علامت این بیماری میباشد که معمولا در اواسط بزرگسالی رخ می دهد. سكته مغزی در افراد مبتلا معمولاً بیشتر به دلیل خونریزی مغزی ( سکته هموراژیک ) ایجاد می شود ، گرچه ندرتا نوع دیگر سکته مغزی که ناشی از نرسیدن خون به مغز می باشد ( سکته ایسکمیک ) نیز رخ می دهد . افراد مبتلا به این بیماری در معرض خطر بالای سکته مغزی بیش از یکبار در طول زندگی خود قرار دارند. افراد مبتلا به این بیماری دارای لکوانسفالوپاتی نیز هستند که به تغییر در یک نوع بافت مغزی به نام ماده سفید که با تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) قابل مشاهده است ، گفته می شود. افراد مبتلا همچنین ممکن است دچار تشنج و سردردهای میگرنی همراه با اختلالات بینایی معروف به اورا ، شوند.

برخی از افراد مبتلا به این بیماری دارای ناهنجاری چشمی به نام ناهنجاری Axenfeld-Rieger هستند. ناهنجاری Axenfeld-Rgerger شامل توسعه نیافتگی و پاره شدن احتمالی قسمت رنگی چشم (عنبیه) و مردمکی که در مرکز چشم قرار ندارد ، می باشد. سایر مشکلات چشمی که توسط این افراد تجربه میشوند عبارتند از تاری عدسی های چشم (آب مروارید) و پیجش و چرخش غیرطبیعی شریانها در بافت حساس به نور در پشت چشم ( چرخش شریانهای شبکیه ).  ناهنجاری Axenfeld-Rieger  و آب مروارید می توانند باعث اختلال در بینایی شوند. در نتیجه هر نوع ضربه جزئی به چشم ، چرخش شریانهای شبکیه می تواند باعث ایجاد دوره های خونریزی داخل چشمی شود که این امر منجر به از بین رفتن موقت بینایی می شود.شدت این بیماری در افراد مبتلا بسیار متفاوت است. برخی از افراد مبتلا به این بیماری هیچ علامتی از این بیماری ندارند.

 

فراوانی بیماری

فراوانی

بیماری عروق کوچک مغزی مرتبط با COL4A1 یک بیماری نادر است ، اگرچه شیوع دقیق آن مشخص نیست. حداقل 50 فرد مبتلا به این بیماری در مقالات علمی شرح داده شده اند.

 

علت بیماری

علت بیماری

همانطور که از نام این بیماری پیداست ، جهشهای ژنCOL4A1  باعث ایجاد این بیماری می شوند. ژن COL4A1 دستورالعمل های لازم برای ساخت یک جزء از پروتئینی به نام کلاژن نوع IV را فراهم میکند. مولکول های کلاژن نوع IV به یکدیگر متصل می شوند تا شبکه های پروتئینی پیچیده ای را تشکیل دهند. این شبکه های پروتئینی اجزای اصلی غشاهای پایه هستند که ساختارهای ورق مانند باریکی هستند که سلول ها را در بسیاری از بافتها از هم جدا کرده و از آنها پشتیبانی می کنند. شبکه های کلاژن نوع IV در غشاهای پایه تقریباً تمام بافت های بدن ، به ویژه غشاهای پایه اطراف رگ های خونی (عروق) نقش مهمی ایفا می کنند.

جهش های ژن COL4A1 که باعث ایجاد این بیماری می شوند ، منجر به تولید پروتئینی می شوند که ساختار کلاژن نوع IV را مختل می کند. در نتیجه ، مولکول های کلاژن نوع IV نمی توانند به یکدیگر متصل شوند تا شبکه های پروتئینی را در غشاهای پایه تشکیل دهند. غشاهای پایه بدون این شبکه ها ناپایدار هستند و این امر منجر به ضعیف شدن بافت هایی که آنها احاطه می کنند می شود. در افراد مبتلا به این بیماری ، عروق مغز ضعیف می شوند ، که این امر می تواند منجر به شکستگی رگ های خونی و سکته مغزی شود. ضعف و شکستگی رگهای خونی چشم ها نیز در برخی از افراد مبتلا رخ می دهد.

 

الگوی توارث

الگوی توارث

این بیماری با الگوی توارث اتوزومی غالب به ارث می رسد ، به این معنی که یک کپی از ژن تغییر یافته در هر سلول برای ایجاد این اختلال کافی است. در بیشتر موارد ، فرد مبتلا دارای یک والد مبتلا به این بیماری می باشد. ندرتا ، جهش های جدیدی در ژن افرادی که سابقه این اختلال را در خانواده خود ندارند رخ می دهند.

 

OMIM:#175780

تا کنون کسی برای این خدمات نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{labServices.labService.commentReviewsForm.errorMessage}}
{{labServices.labService.commentReviewsForm.successMessage}}