آزمایش سیکلوسپورین خون (CSA)، نئورال، ساندیمون

Cyclosporine (CSA) , Neoral , Sandimmune

سیکلوسپورین (cyclosporine) دارویی می باشد که برای کاهش و تضعیف سیستم ایمنی بدن تجویز می شود. سیکلوسپورین برای جلوگیری از رد پیوند عضو، مثل قلب، کلیه و یا پیوند کبد مورد استفاده قرار می گیرد. سیستم ایمنی با عفونت های موجود در بدن مبارزه می کند، اما سیستم ایمنی بدن همچنین می تواند به مبارزه با یک عضو پیوندی جدید مثل کبد و کلیه ها بپردازد و باعث رد پیوند عضو شود، زیرا بدن عضو جدید را به عنوان یک مهاجم شناسایی کرده و سعی در نابودی آن می نماید، به همین دلیل جهت جلوگیری از چنین مشکلاتی داروهای تضعیف سیستم ایمنی بدن تجویز می شود.

آزمایش سیکلوسپورین خون (CSA)، نئورال، ساندیمون

مشخصات آزمایش سیکلوسپورین خون (CSA)، نئورال، ساندیمون

آزمایش سیکلوسپورین خون (CSA)، نئورال، ساندیمون

Cyclosporine (CSA) , Neoral , Sandimmune

سیکلوسپورین

شرایط

شرایط نمونه گیری

این آزمایش نیازی به ناشتایی و محدودیت رژیم غذایی ندارد.

 

تفسیر

تفسیر آزمایش

سیکلوسپورین (cyclosporine) دارویی می باشد که برای کاهش و تضعیف سیستم ایمنی بدن تجویز می شود. سیکلوسپورین برای جلوگیری از رد پیوند عضو، مثل قلب، کلیه و یا پیوند کبد مورد استفاده قرار می گیرد. سیستم ایمنی با عفونت های موجود در بدن مبارزه می کند، اما سیستم ایمنی بدن همچنین می تواند به مبارزه با یک عضو پیوندی جدید مثل کبد و کلیه ها بپردازد و باعث رد پیوند عضو شود، زیرا بدن عضو جدید را به عنوان یک مهاجم شناسایی کرده و سعی در نابودی آن می نماید، به همین دلیل جهت جلوگیری از چنین مشکلاتی داروهای تضعیف سیستم ایمنی بدن تجویز می شود. همچنین سیکلوسپورین در درمان آرتریت روماتوئید و یا پسوریازیس شدید نیز استفاده می شود. مقادیر حاصل از نمونه ای که بلافاصله قبل از تجویز دوز صبحگاهی گرفته شود، به عنوان محدوده درمانی مورد قبول می باشد. اکثر مردم پاسخ مطلوبی به دوز سیکلوسپورین در محدوده 100-400 ng/mL  می دهند. این تست ممکن است همچنین در آنالیز سطح سیکلوسپورین، 2 ساعت بعد از تجویز دوز مورد استفاده قرار بگیرد. گرچه محدوده درمانی شامل حال نمونه دو ساعته نمی شود.

 

داروها

داروها و عوامل مداخله گر

تداخل دارویی با دیلتیازم، اریترومایسین، استروژن، کتوکونازول، آندروژن ها، سایمتیدین و دانازول گزارش شده است، همچنین اندازه گیری خون گرفته شده در زمان های دیگر منجر به بالا رفتن نتایج می شود.

 

نرمال

مقادیر نرمال

پیوند استخوان

12 ساعت پس از تجویز : 100 – 250 ng/mL

پیوند کلیه

12 ساعت پس از تجویز : 100 – 400 ng/mL

24 ساعت پس از تجویز : 100 – 200 ng/mL

پیوند قلب

12 ساعت پس از تجویز : 100 – 300 ng/mL

24 ساعت پس از تجویز : 100 – 200 ng/mL

بحرانی

محدوده ی دوز سمی برای بدن

بیشتر از 400 ng/mL

تا کنون کسی برای این خدمات نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{labServices.labService.commentReviewsForm.errorMessage}}
{{labServices.labService.commentReviewsForm.successMessage}}