دیسپلازی آکرومیکریک یا دیسپلازی ریزپایانکی

Acromicric dysplasia

دیسپلازی آکرومیکریک ، بیماری است که از طریق قامت به شدت کوتاه ، اندام های کوتاه ، مفاصل سخت و ویژگیهای چهره ای متفاوت ، شناسایی میشود. نوزادان مبتلا به دیسپلازی آکرومیکریک اندازه طبیعی دارند اما با گذر زمان به کندی رشد میکنند و این امر منجر به کوتاهی قامت در این افراد میشود. قد متوسط بزرگسالان مبتلا به این بیماری حدود 127 سانتی متر برای زنان و 135 سانتی متر برای مردان میباشد. اندازه استخوان های طویل بازوها و پاها و استخوان های دست و پا ( از مچ تا انگشتان ) نسبت به میزان مورد انتظار و نسبت به قد این افراد کوتاه تر است. این بیماری در اثر بروز جهش در ژن FBN1 ، فیبریلین 1، رخ می دهد و می توان با استفاده از پانل NGS دیسپلازی های استخوانی آزمایشگاه مندل آن را مورد بررسی قرار داد.

Skeletal Dysplasia NGS Panel (MDX16600)

بررسی 175 ژن مرتبط با دیسپلازی های استخوانی

Skeletal Related Genes NGS Panel (MDX16575)

بررسی 250 ژن مرتبط با اختلالات اسکلتی

بررسی اگزوم Exome Sequencing solo (MDX19980)

بررسی کلیه 23000 ژن (اگزوم) در یک نفر به تنهایی

دیسپلازی آکرومیکریک یا دیسپلازی ریزپایانکی

مشخصات دیسپلازی آکرومیکریک یا دیسپلازی ریزپایانکی

دیسپلازی آکرومیکریک یا دیسپلازی ریزپایانکی (Acromicric dysplasia)

OMIM: #102370

توصیف بیماری دیسپلازی آکرومیکریک

دیسپلازی آکرومیکریک ، بیماری است که از طریق قامت به شدت کوتاه ، اندام های کوتاه ، مفاصل سخت و ویژگیهای چهره ای متفاوت ، شناسایی میشود. نوزادان مبتلا به دیسپلازی آکرومیکریک اندازه طبیعی دارند اما با گذر زمان به کندی رشد میکنند و این امر منجر به کوتاهی قامت در این افراد میشود. قد متوسط بزرگسالان مبتلا به این بیماری حدود 127 سانتی متر برای زنان و 135 سانتی متر برای مردان میباشد. اندازه استخوان های طویل بازوها و پاها و استخوان های دست و پا ( از مچ تا انگشتان ) نسبت به میزان مورد انتظار و نسبت به قد این افراد کوتاه تر است. دیگر ویژگیهای اسکلتی که در این بیماری ظاهر میشوند شامل معدنی شدن کند استخوان (  تاخیر سن استخوان ) ، شکل غیرطبیعی ستون فقرات و محدودیت حرکتی مفاصل میباشند. افراد مبتلا اغلب دچار سندرم کارپال تونل[1] میشوند که از طریق بی حسی ، خواب رفتگی و ضعف در دست ها و انگشت های دست ، شناسایی میشود. ناهماهنگی مفاصل لگن ( دیسپلازی لگن ) نیز ممکن است در این بیماری ظاهر شود. این مشکلات اسکلتی و مفصلی ممکن است به درمان نیاز داشته باشند ، اما بیشتر افراد مبتلا دارای محدودیت های کمی در فعالیت های خود میباشند.

کودکان مبتلا به دیسپلازی آکرومیکریک ممکن است دارای صورت گرد ، ابروهای زیاد ، مژه های بلند ، بینی پیازی همراه با سوراخ های رو به بالا ، فاصله زیاد بین بینی و لب بالایی (philtrum) و دهان کوچک با لب هایی ضخیم ، باشند. این تفاوت های چهره ای در بزرگسالی کمرنگ تر میشوند. هوش در این بیماری تحت تاثیر قرار نمیگیرد و طول عمر معمولا طبیعی است.

 

فراوانی دیسپلازی آکرومیکریک

دیسپلازی آکرومیکریک یک بیماری نادر است ؛ شیوع این بیماری مشخص نیست.

 

علل بیماری دیسپلازی آکرومیکریک

دیسپلازی آکرومیکریک در اثر جهش های ژن FBN1 ایجاد میشود. این ژن دستورالعمل هایی برای ساخت پروتئین بزرگی به نام فیبریلین-1 فراهم میکند. این پروتئین به خارج از سلول ها و به ماتریکس خارج سلولی انتقال میابد ، که شبکه پیچیده ای از پروتئین ها و دیگر مولکول ها است و در فضاهای بین سلول ها تشکیل میشود. در این ماتریکس مولکول های فیبریلین -1 به یکدیگر و دیگر پروتئین ها متصل شده تا فیلامنت های نخ مانندی به نام میکروفیبریل ها را تشکیل دهند. میکروفیبریل ها بخشی از فیبرها میباشند که مقاومت و انعطاف بافت های همبند را فراهم میکنند. بافت های همبند از استخوان ها ، پوست و دیگر بافت ها و اندام ها محافظت میکنند. بعلاوه ، میکروفیبریل ها مولکول هایی به نام فاکتورهای رشد شامل فاکتور رشد تبدیل کننده بتا (TGF-β) را ذخیره میکنند و در زمان های گوناگون برای کنترل رشد و ترمیم بافت ها و اندام های سراسر بدن آن ها را ترشح میکنند.

بیشتر جهش های ژن FBN1 که منجر به دیسپلازی آکرومیکریک میشوند ، واحد های سازنده پروتئین یعنی اسیدهای آمینه را در پروتئین فیبریلین-1 تغییر میدهند. جهش ها منجر به کاهش و بی نظمی میکروفیبریل ها میشوند. بدون وجود میزان کافی میکروفیبریل های طبیعی برای ذخیره TGF-β ، این فاکتور رشد به طور غیرطبیعی فعال است. این اثرات احتمالا در ایجاد آنومالی های فیزیکی که در دیسپلازی آکرومیکریک مشاهده میشوند ، مشارکت میکنند اما مکانیسم ها مبهم است.

 

الگوی توارث دیسپلازی آکرومیکریک

دیسپلازی آکرومیکریک یک بیماری اتوزومال غالب میباشد ، به این معنی که یک کپی از ژن تغییر یافته در هر سلول برای ایجاد بیماری کافی است. بیشتر موارد از جهش های جدید در ژن نشات گرفته و در افراد بدون تاریخچه خانوادگی از بیماری ظاهر میشوند. در موارد دیگر ، فرد مبتلا جهش را از یک والد بیمار به ارث میبرد.

 

[1] carpal tunnel syndrome

تا کنون کسی برای این خدمات نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{labServices.labService.commentReviewsForm.errorMessage}}
{{labServices.labService.commentReviewsForm.successMessage}}