دیستونی ١٠

Dystonia 10 - Familial paroxysmal kinesigenic dyskinesia

دیستونی ١٠ ، اختلالیست که از طریق دوره هایی از حرکات غیرعادی از ملایم تا شدید ، شناسایی میشود. در این بیماری کلمه paroxysmal  نشاندهنده حرکات غیر عادی است که در طول زمان می‌آیند و می روند ، kinesigenic به معنی دوره هایی است که با حرکت شروع میشوند و dyskinesia مربوط به حرکات غیرعادی بدن میباشد. بروز جهش در ژن PRRT2 عامل ایجاد این بیماری بوده و این ژن از طریق پانل NGS اسپاستیک پاراپلژیا و همچنین پانل NGS بیماری های نوروژنتیک آزمایشگاه مندل قابل بررسی است.

Neurogenetic and Neuromuscular NGS Panel (MDX11780)

بررسی 551 ژن مرتبط با نوروژنتیک و بیماری های عضلانی

بررسی اگزوم Exome Sequencing solo (MDX19980)

بررسی کلیه 23000 ژن (اگزوم) در یک نفر به تنهایی

دیستونی ١٠

مشخصات دیستونی ١٠

دیستونی ١٠

Dystonia 10 - Familial paroxysmal kinesigenic dyskinesia

OMIM: #614386

دیستونی 10

توصیف

توصیف بیماری

دیستونی ١٠ ، اختلالیست که از طریق دوره هایی از حرکات غیرعادی از ملایم تا شدید ، شناسایی میشود. در این بیماری کلمه paroxysmal  نشاندهنده حرکات غیر عادی است که در طول زمان می‌آیند و می روند ، kinesigenic به معنی دوره هایی است که با حرکت شروع میشوند و dyskinesia مربوط به حرکات غیرعادی بدن میباشد .

افراد با دیستونی ١٠ ، دوره هایی از لرزش یا حرکات سریع و نامنظم که با حرکات ناگهانی مثل سریع بلند شدن یا وحشت زدگی تحریک میشود را تجربه میکنند. یک دوره ممکن است شامل انقباض های عضلانی آرام ، طولانی (دیستونی) ؛ کم ، تند ، حرکات رقص مانند (داء الرقص) ؛ حرکات پیچ خوردن اندام ها ( athetosis )  ؛ یا ندرتا، حرکات شلاقی اندام ها (ballismus) باشد.دیستونی ١٠ ممکن است یک یا هر دو طرف بدن را درگیر کند . نوع حرکات غیرعادی در میان افراد بیمار  ، حتی در میان اعضای یک خانواده ، متنوع است.

در بسیاری افراد با دیستونی ١٠ ، یک الگو از علائم به نام aura  نشاندهنده شروع دوره است . aura  اغلب با احساس خواب رفتگی یا خزیدن چیزی در بخش های بدن فرد بیمار توصیف میشود. افراد با این بیماری در طی یک دوره هوشیاری خود را از دست نمیدهند و هیچ علائمی بین دوره ها ندارند. افراد با دیستونی ١٠ معمولا برای اولین بار علائم و نشانه های اختلال را طی دوران کودکی یا نوجوانی نشان میدهند. دوره ها معمولا کمتر از پنج دقیقه طول میکشند و فراوانی دوره ها از یک بار در ماه تا صد بار در روز متغیر است . در بیشتر افراد بیمار دوره ها با افزایش سن کمتر میشوند.

در برخی افراد با دیستونی ١٠ ، اختلال در نوزادی همراه با تشنج های مکرر به نام تشنج های نوزادی خوش خیم ،  شروع میشود. این تشنج ها معمولا در اولین سال زندگی ایجاد شده و در سه سالگی متوقف میشوند.

زمانیکه تشنج های نوزادی خوش خیم همراه با دیستونی ١٠ اتفاق می افتند بیماری به عنوان تشنج های نوزادی و کره آتتوزیس (ICCA)  شناخته میشود .در خانواده هایی با ICCA ، برخی افراد تنها تشنج های نوزادی خوش خیم ، برخی تنها دیستونی ١٠  و دیگران هر دو را نشان میدهند.

 

فراوانی

فراوانی

دیستونی ١٠ ، ١ در ١٥٠٠٠٠ فرد تخمین زده شده است. به دلایل نامشخص این بیماری افراد مذکر را بیشتر از افراد مونث درگیر میکند .

 

علل

علل بیماری

دیستونی ١٠ میتواند از طریق جهش های ژن PRRT2 ایجاد شود . عملکرد پروتئینی که از این ژن تولید میشود ناشناخته است گرچه به نظر میرسد در توسعه و عملکرد مغز مشارکت میکند . مطالعات نشان میدهند که پروتئین PRRT2 با پروتئینی که به کنترل سیگنالینگ بین سلول های عصبی ( نورون ها ) کمک میکند ، تعامل میکند.

به نظر میرسد  جهش های ژن PRRT2  میزان پروتئین PRRT2 را کاهش میدهند و منجر به سیگنالینگ نورونی غیر عادی میشوند. فعالیت نورونی تغییر یافته میتواند مشکلات حرکتی مرتبط با دیستونی ١٠ را بوجود آورد.همه افرادی که این بیماری را دارند در ژن PRRT2 جهش ندارند . زمانی که جهش های ژن PRRT2 یافت نشوند ، علت بیماری ناشناخته است.

 

توارث

الگوی توارث

این بیماری با الگوی توارث اتوزومی غالب به ارث میرسد به این معنی که یک کپی از ژن تغییر یافته در هر سلول برای ایجاد بیماری کافی است. فرد بیمار معمولا یک والد بیمار دارد.

تا کنون کسی برای این خدمات نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{labServices.labService.commentReviewsForm.errorMessage}}
{{labServices.labService.commentReviewsForm.successMessage}}