میوپاتی همراه با نقص آنزیم گردآورنده گروه آهن-سولفور

Myopathy with deficiency of iron-sulfur cluster assembly enzyme

میوپاتی همراه با نقص آنزیم گردآورنده گروه آهن-سولفور ، اختلالی است که ابتدا عضلات مورد استفاده برای حرکت ( عضلات اسکلتی ) را تحت تاثیر قرار می دهد. این بیماری معمولا انواع عضلات دیگر مثل عضله قلبی را تحت تاثیر قرار نمی دهد.افراد مبتلا از اوایل دوران کودکی در پاسخ به فعالیت فیزیکی، خستگی مفرط را تجربه می کنند ( عدم تحمل ورزش ). اعمال زور ملایم منجر به تندی ضربان قلب (تاکیکاردی) ، کوتاهی نفس و ضعف و درد عضلانی می شود.

میوپاتی همراه با نقص آنزیم گردآورنده گروه آهن-سولفور

مشخصات میوپاتی همراه با نقص آنزیم گردآورنده گروه آهن-سولفور

میوپاتی همراه با نقص آنزیم گردآورنده گروه آهن-سولفور

 

توصیف بیماری

توصیف بیماری

میوپاتی همراه با نقص آنزیم گردآورنده گروه آهن-سولفور ، اختلالی است که ابتدا عضلات مورد استفاده برای حرکت ( عضلات اسکلتی ) را تحت تاثیر قرار می دهد. این بیماری معمولا انواع عضلات دیگر مثل عضله قلبی را تحت تاثیر قرار نمی دهد.افراد مبتلا از اوایل دوران کودکی در پاسخ به فعالیت فیزیکی، خستگی مفرط را تجربه می کنند ( عدم تحمل ورزش ). اعمال زور ملایم منجر به تندی ضربان قلب ( تاکیکاردی [1] ) کوتاهی نفس و ضعف و درد عضلانی می شود. گرچه ، افراد مبتلا به این بیماری در حالت استراحت معمولا دارای قدرت عضلانی طبیعی می باشند.فعالیت فیزیکی طولانی و مکرر منجر به ایجاد علائم شدیدتری میشود که شامل تجزیه بافت عضلانی ( رابدومیولیز[1] ) می باشد. بافت عضلانی تحلیل یافته ، پروتئینی به نام میوگلوبین آزاد می کند که از طریق کلیه ها پردازش شده و به ادرار ترشح می شود ( میوگلوبینوری[1] ). وجود میوگلوبین باعث میشود ادرار رنگ قرمز یا قهوه ای بگیرد. این پروتئین میتواند به کلیه ها نیز آسیب رسانده و در برخی موارد منجر به نارسایی کلیوی تهدید کننده زندگی شود.

میوپاتی همراه با نقص آنزیم گردآورنده گروه آهن-سولفور

در بیشتر افراد مبتلا به این بیماری ، مشکلات عضلانی مرتبط با این بیماری با گذر زمان تشدید نمی شوند. گرچه ، حداقل دو فرد مبتلا به نوع شدید این بیماری ، ضعف و تحلیل عضلانی پیشرونده که در دوران کودکی شروع می شوند را تجربه کرده اند.

 

فراوانی

فراوانی

این بیماری در چندین خانواده از تبار شمال سوئد ، گزارش شده است.

 

علل بیماری

علل بیماری

میوپاتی همراه با نقص آنزیم گردآورنده گروه آهن-سولفور از طریق جهش های ژن ISCU ایجاد می شود. این ژن دستورالعمل هایی برای ساخت پروتئینی به نام آنزیم گردآورنده گروه آهن-سولفور فراهم می کند. همانطور که از نام این آنزیم مشخص است، این آنزیم در تشکیل گروه های اتم های آهن و سولفور (گروه های Fe-S) مشارکت می کند. این گروه ها برای عملکرد بسیاری از انواع پروتئین ها شامل پروتئین های مورد نیاز برای ترمیم DNA و تنظیم میزان آهن، ضروری هستند. پروتئین هایی که شامل گروه های Fe-S می باشند برای تولید انرژی درون میتوکندری ها نیز ضروری هستند. میتوکندری ها اندامک هایی هستند که انرژی مواد غذایی را به انرژی قابل استفاده برای سلول ها تبدیل می کنند.

جهش های ژن ISCU میزان تولید آنزیم گردآورنده گروه آهن-سولفور در سلول ها را به شدت محدود می کنند. کمبود این آنزیم از تولید طبیعی پروتئین های حاوی گروه های Fe-S ممانعت می کند و این امر طیف وسیعی از فعالیت های سلولی را مختل می کند. کاهش میزان آنزیم گردآورنده گروه آهن-سولفور بویژه به سلول های عضلات اسکلتی آسیب می رساند. درون میتوکندری های این سلول ها ، کمبود این آنزیم باعث اختلالات تولید انرژی و بار اضافه آهن می شود. این نقایص منجر به عدم تحمل ورزش و دیگر ویژگیهای میوپاتی همراه با نقص آنزیم گردآورنده گروه آهن-سولفور می شوند.

 

الگوی توارث

الگوی توارث

این بیماری با الگوی توارث اتوزومی مغلوب به ارث میرسد به این معنی که هر دو کپی ژن در هر سلول حاوی جهش میباشند. والدین فردی با بیماری اتوزومی مغلوب هر کدام یک کپی از ژن جهش یافته را حمل میکنند ، اما معمولا علائم و نشانه های بیماری را نشان نمیدهند.



[1] tachycardia
[2] rhabdomyolysis
[3] myoglobinuria

 

OMIM: #255125

تا کنون کسی برای این خدمات نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{labServices.labService.commentReviewsForm.errorMessage}}
{{labServices.labService.commentReviewsForm.successMessage}}