میوپاتی میوشی

Miyoshi myopathy

میوپاتی میوشی یک اختلال عضلانی است که با ضعف عضلاتی که دور از مرکز بدن قرار دارند ( عضلات دور ) مثل عضلات پاها شروع میشود. طی اوایل تا اواسط بزرگسالی ، افراد مبتلا معمولا ضعف و تحلیل (آتروفی) عضلانی را در یک یا هر دو عضله ساق پا تجربه میکنند.میوپاتی میوشی در اثر جهش های ژن DYSF یا ANO5 ایجاد میشود و این ژن ها توسط پانل NGS بیماریهای عضلانی آزمایشگاه مندل قابل بررسی است.

Hereditary Myopathy NGS Panels (MDX11805)

بررسی 70 ژن مرتبط با میوپاتی وراثتی

Neurogenetic and Neuromuscular NGS Panel (MDX11780)

بررسی 551 ژن مرتبط با نوروژنتیک و بیماری های عضلانی

بررسی اگزوم Exome Sequencing solo (MDX19980)

بررسی کلیه 23000 ژن (اگزوم) در یک نفر به تنهایی

میوپاتی میوشی

مشخصات میوپاتی میوشی

میوپاتی میوشی

Miyoshi myopathy

OMIM:#254130

میوپاتی میوشی

توصیف

توصیف بیماری

میوپاتی میوشی یک اختلال عضلانی است که با ضعف عضلاتی که دور از مرکز بدن قرار دارند ( عضلات دور ) مثل عضلات پاها شروع میشود. طی اوایل تا اواسط بزرگسالی ، افراد مبتلا معمولا ضعف و تحلیل (آتروفی) عضلانی را در یک یا هر دو عضله ساق پا تجربه می کنند. اگر تنها یک پا تحت تاثیر قرار بگیرد ، ظاهر عضلات ساق پا از نظر اندازه متفاوت به نظر می رسد ( نامتقارن ). ضعف عضلات ساق پا ممکن است ایستادن روی نوک پنجه را دشوار سازد. حین تشدید میوپاتی میوشی ، ضعف و تحلیل عضلانی به سمت عضلات ران و باسن گسترش یافته و ممکن است عضلات بازو و شانه را نیز درگیر کند. در نهایت ، افراد مبتلا ممکن است دچار اختلال در بالا رفتن از طبقات یا راه رفتن طولانی شوند. برخی افراد مبتلا به میوپاتی میوشی ممکن است در نهایت به صندلی چرخ دار نیاز پیدا کنند. ندرتا ، در افراد مبتلا به میوپاتی میوشی آرریتمی قلبی ایجاد میشود. افراد مبتلا به میوپاتی میوشی دارای افزایش میزان آنزیمی به نام کراتین کیناز ( CK ) در خون خود میباشند که اغلب نشاندهنده بیماری عضلانی میباشد.

 

فراوانی

فراوانی

شیوع دقیق میوپاتی میوشی مشخص نیست. در ژاپن ، اولین مکانی که این بیماری در آن توصیف شد ، حدود 1 نفر در هر 440.000 نفر تحت تاثیر این بیماری قرار می گیرد.

 

علل

علل بیماری

میوپاتی میوشی در اثر جهش های ژن DYSF یا ANO5 ایجاد می شود. زمانی که میوپاتی میوشی در اثر جهش های ژن ANO5 ایجاد شود گاهی به عنوان آنوکتامینوپاتی[1] دور شناخته می شود ؛ زمانیکه این بیماری در اثر جهش های ژن DYSF ایجاد شود به عنوان دیسفرلینوپاتی[2] شناخته می شود. ژن های DYSF و ANO5 دستورالعمل هایی برای ساخت پروتئین هایی که ابتدا در عضلات اسکلتی یافت می شوند ، فراهم می کنند. پروتئینی که از ژن DYSF تولید می شود ، دیسفرلین نام دارد و در غشای نازکی به نام سارکولما که اطراف رشته های عضلانی را احاطه کرده است یافت می شود. به نظر میرسد دیسفرلین به ترمیم سارکولما در زمان آسیب یا پارگی به علت کشیدگی عضله کمک می  کند. ژن ANO5 دستورالعمل هایی برای ساخت پروتئینی به نام آنوکتامین-5 فراهم میکند. این پروتئین درون غشای یک اندامک سلولی به نام شبکه اندوپلاسمی که در تولید ، پردازش و انتقال پروتئین مشارکت می کند ، قرار گرفته است. به نظر میرسد آنوکتامین-5 به عنوان یک کانال عمل کرده و به اتم های کلر باردار ( یون های کلرید ) اجازه ورود و خروج به شبکه اندوپلاسمی را می دهد.

تنظیم ورود و خروج کلر درون سلول های عضلانی در کنترل انقباض و استراحت عضلانی نقش ایفا میکند. جهش های ژن DYSF یا ANO5 اغلب منجر به کاهش یا حذف پروتئین مربوطه می شوند. کمبود دیسفرلین منجر به کاهش توانایی ترمیم آسیب ایجاد شده در سارکولما رشته های عضلانی می شود. در نتیجه ، آسیب ها تجمع میابند و این امر منجر به آتروفی رشته عضلانی میشود. اینکه چرا این آسیب منجر به الگوی ویژه ای از ضعف و تحلیل عضلانی مربوط به میوپاتی میوشی میشود ، مبهم است. اثرات از دست دادن آنوکتامین-5 نیز مبهم است. با اینکه یون کلر برای عملکرد طبیعی عضله ضروی است ، اینکه چگونه از دست دادن کانال کلرید باعث ایجاد علائم میوپاتی میوشی میشود ، مشخص نیست.

 

توارث

الگوی توارث

این بیماری با الگوی توارث اتوزومی مغلوب به ارث میرسد به این معنی که هر دو کپی ژن در هر سلول حاوی جهش می باشند. والدین فردی با بیماری اتوزومی مغلوب هر کدام یک کپی از ژن جهش یافته را حمل می کنند ، اما معمولا علائم و نشانه های بیماری را نشان نمیدهند. این بیماری با فراوانی یکسانی در افراد مذکر و مونث ایجاد می شود.



[1] anoctaminopathy
[2] dysferlinopathy

تا کنون کسی برای این خدمات نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{labServices.labService.commentReviewsForm.errorMessage}}
{{labServices.labService.commentReviewsForm.successMessage}}