از نارسایی اولیه تخمدان چه می دانید؟

نارسایی اولیه تخمدان زمانی اتفاق می‌افتد که تخمدان‌ها قبل از 40 سالگی عملکرد خود را متوقف می‌کنند. وقتی این اتفاق می‌افتد، تخمدان‌های شما مقادیر معمولی هورمون استروژن را تولید نمی‌کنند یا تخمک‌ها را به طور منظم آزاد نمی‌کنند. این وضعیت نارسایی زودرس تخمدان نیز نامیده می شود و اغلب منجر به ناباروری می شود.

گاهی اوقات نارسایی اولیه تخمدان با یائسگی زودرس اشتباه گرفته می شود، اما این شرایط یکسان نیستند. زنان مبتلا به نارسایی اولیه تخمدان ممکن است سال‌ها پریود نامنظم یا گاه به گاه داشته باشند و حتی ممکن است باردار شوند. اما زنان مبتلا به یائسگی زودرس پریود نمی شوند و نمی توانند باردار شوند.

بازگرداندن سطح اسیتروژن در زنان مبتلا به نارسایی اولیه تخمدان به پیشگیری از برخی عوارضی که در نتیجه استروژن پایین رخ می دهد، مانند پوکی استخوان کمک می کند.

علائم و نشانه های نارسایی اولیه تخمدان مشابه علائم یائسگی یا کمبود استروژن است. آنها عبارتند از:

پریودهای نامنظم یا حذف شده، که ممکن است سال ها وجود داشته باشد یا بعد از بارداری یا پس از قطع قرص های ضد بارداری ایجاد شود.
مشکل باردار شدن
گرگرفتگی
عرق شبانه
خشکی واژن
خشکی چشم
تحریک پذیری یا مشکل در تمرکز
کاهش میل جنسی

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر قاعدگی خود را برای سه ماه یا بیشتر از دست داده اید، برای تعیین علت به پزشک مراجعه کنید. شما می توانید به دلایل متعددی پریود خود را از دست بدهید - از جمله بارداری، استرس، یا تغییر در رژیم غذایی یا عادات ورزشی - اما بهتر است هر زمان که چرخه قاعدگی شما تغییر کرد، مورد ارزیابی قرار بگیرید.

حتی اگر برایتان مهم نیست که پریود نشوید، توصیه می‌شود با ارائه‌دهنده خود مشورت کنید تا بفهمید چه چیزی باعث این تغییر شده است. سطوح پایین استروژن می تواند منجر به از دست دادن استخوان و افزایش خطر بیماری قلبی شود.

نارسایی اولیه تخمدان ممکن است ناشی از موارد زیر باشد:

تغییرات کروموزوم برخی از اختلالات ژنتیکی با نارسایی اولیه تخمدان مرتبط است. اینها شامل شرایطی است که در آن شما یک کروموزوم X معمولی و یک کروموزوم X تغییر یافته (سندرم ترنر موزاییک) دارید و در آن کروموزوم های X شکننده و شکسته هستند (سندرم X شکننده).
سموم شیمی درمانی و پرتودرمانی از علل شایع نارسایی تخمدان ناشی از سم هستند. این درمان ها می تواند به مواد ژنتیکی در سلول ها آسیب برساند. سایر سموم مانند دود سیگار، مواد شیمیایی، آفت کش ها و ویروس ها ممکن است نارسایی تخمدان را تسریع کنند.
پاسخ سیستم ایمنی به بافت تخمدان (بیماری خود ایمنی). در این شکل نادر، سیستم ایمنی بدن شما آنتی بادی هایی را علیه بافت تخمدان تولید می کند که به فولیکول های حاوی تخمک آسیب می رساند و به تخمک آسیب می رساند. اینکه چه چیزی باعث تحریک پاسخ ایمنی می شود، مشخص نیست، اما قرار گرفتن در معرض ویروس یکی از احتمالات است.
عوامل ناشناخته علت نارسایی اولیه تخمدان اغلب ناشناخته است (ایدیوپاتیک). ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است آزمایش های بیشتری را برای یافتن علت توصیه کند، اما در بسیاری از موارد، علت نامشخص است.

عوارض نارسایی اولیه تخمدان عبارتند از:

  • ناباروری : ناتوانی در باردار شدن می تواند از عوارض نارسایی اولیه تخمدان باشد. در موارد نادر، بارداری ممکن است تا زمانی که تخمک ها تخلیه شوند.
  • پوکی استخوان : هورمون استروژن به حفظ استخوان های قوی کمک می کند. زنان با سطوح پایین استروژن در معرض خطر بیشتری برای ایجاد استخوان‌های ضعیف و شکننده (پوکی استخوان) هستند که احتمال شکستگی آن‌ها بیشتر از استخوان‌های سالم است.
  • افسردگی یا اضطراب : خطر ناباروری و سایر عوارض ناشی از سطوح پایین استروژن باعث می شود برخی از زنان افسرده یا مضطرب شوند.
  • بیماری قلبی : از دست دادن زودهنگام استروژن ممکن است خطر شما را افزایش دهد.

نکته : کاربر گرامی توجه فرمایید در صورتی که تمایل به انجام مشاوره ژنتیک دارید کافیست برای دریافت مشاوره به صورت تلفنی یا حضوری با متخصصین مندل ارتباط برقرار کنید. برای ارتباط تلفنی می توانید با شماره 02188198077 تماس حاصل فرمایید و برای مشاوره حضوری به آدرس تهران، خیابان توانیر، ساختمان پزشکان شماره 4، واحد 5 مراجعه بفرمایید. 

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}