تغذیه زنان باردار باید چگونه باشد؟

یک زن باردار باید در دوران بارداری می بایست دارای یک رژیم غذایی مناسب باشد تا بتواند تمامی نیاز های خود و جنینش را برآورده سازد به این دلیل که بارداری مرحله ای حساس و مهم برای هر زنی می باشد. زنی که باردار است بهکلسیم، اسید فولیک، آهن و پروتئین و ... نیاز دارد. همچنین در دوران بارداری آزمایشاتی وجود دارند تا بتوانید تجربه بارداری سالمی را داشته باشید این آزمایشات شامل آزمایش nipt و آزمایش سندروم داون می باشد. (برای کسب اطلاعات بیشتر و انجام آزمایش مورد نظر کافیست برروی لینک کلیک کنید)

تغذیه زنان باردار

مصرف اسید فولیک :

هنگامی که ماده مغذی در غذاها یافت می شود ، به عنوان فولات شناخته می شود ، اسید فولیک یک ویتامین B است که برای کمک به جلوگیری از نقایص مادرزادی در مغز و نخاع کودک بسیار مهم است ، که به عنوان نقایص لوله عصبی شناخته می شود. ممکن است دریافت مقدار توصیه شده اسید فولیک فقط از رژیم غذایی دشوار باشد به همین خاطر در این خصوص می بایست با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف مواد غذایی دارای کلسیم :

این ماده معدنی برای ساخت استخوان و دندان کودک نیاز می باشد. طبق آکادمی تغذیه و رژیم های غذایی ، اگر یک زن باردار کلسیم کافی مصرف نکند ، مواد معدنی از مورد نیاز جنین، از مادر گرفته می شود و به کودک می رسد تا نیازهای اضافی بارداری را برآورده کند. بسیاری از محصولات لبنی همچنین با ویتامین D غنی شده اند که ماده مغذی دیگری ست که با کلسیم برای رشد استخوان ها و دندان های کودک نیاز است.

مصرف مواد غذایی سرشار از آهن :

طبق تحقیقات ACOG ، زنان باردار به 27 میلی گرم آهن در روز نیاز دارند. مقادیر بیشتری از این ماده معدنی برای تولید خون بیشتر جهت تأمین اکسیژن جنین مورد نیاز است. دریافت کم آهن در دوران بارداری می تواند منجر به کم خونی ، وضعیتی منجر به خستگی و افزایش خطر عفونت شود. ACOG توصیه می کند برای افزایش جذب آهن ، در همان وعده غذایی منبع خوبی از ویتامین C قرار دهید. به عنوان مثال ، هنگام صبحانه یک لیوان آب پرتقال همراه با غلات غنی شده با آهن میل کنید.

دوران بارداری یکی از مراحل مهمی است که به دلیل افزایش حجم خون زن باردار و نیاز جنین برای ساخت سلول های خونی، بدن به آهن بیشتری احتیاج پیدا می کند که امکان تأمین نشدن آن در تغذیه مادر وجود دارد بنابراین برخی از پزشکان مصرف مکمل آهن به زنان باردار را توصیه می کنند.

تغذیه در دوران بارداری باید تقسیم به 5 گروه شود :

  1. سبزیجات
  2. میوه ها
  3. پروتئین بدون چربی : زنان باردار باید در هر وعده غذایی منابع پروتئینی خوبی داشته باشند تا از رشد جنین حمایت کنند. غذاهای غنی از پروتئین شامل گوشت ، مرغ ، ماهی ، تخم مرغ ، لوبیا ، توفو ، پنیر ، شیر ، آجیل و دانه ها می باشد.
  4. محصولات لبنی
  5. غلات کامل 

کریگر که متخصص تغذیه است توصیه میکند تا زنان باردار، نیمی از بشقاب خود را با میوه و سبزیجات پر کنند ، یک چهارم آن را غلات کامل و یک چهارم آن را منبع پروتئین بدون چربی قرار دهند و همچنین در هر وعده غذایی یک محصول لبنی نیز داشته باشند. کریگر گفت : زنان باردار باید تمرکز خود را روی میوه ها و سبزیجات بگذارند ، به ویژه در سه ماهه دوم و سوم

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}