تست آنتی بادی برای تشخیص کرونا مناسب است یا تست pcr ؟

برای تشخیص کرونا تست های مختلفی از جمله تست آنتی بادی، تست pcr (پی سی آر) در آزمایشگاه مندل هم به صورت حضوری و هم غیر حضوری و در منزل انجام می شود. اینکه کدام یک از این تست ها برای تشخیص کرونا مناسب است را با خواندن ادامه مقاله متوجه خواهید شد و در صورت نیاز آزمایش کرونا را انجام می دهید. اگر می خواهید در خصوص تست کرونا در منزل اطلاعات بیشتری کسب کنید، می توانید برروی لینک کلیک کنید.

تست آنتی بادی برای تشخیص کرونا :

شما باید مقداری خون بدهید. متخصصان دو نوع آنتی بادی ضد کووید-19 را آزمایش می کنند که این دو نوع آنتی بادی شامل  آنتی بادی های IgM ، که در اوایل عفونت ایجاد می شوند و آنتی بادی های IgG ، که متعاقبا بعد از بهبودی شما ظاهر می شوند، می باشد. حدود 4 هفته طول می کشد تا بدن شما آنتی بادی های IgM را تولید کند. اما دانشمندان مطمئن نیستند چقدر طول خواهد کشید تا این اتفاق در مورد کرونا رخ دهد. برای فهمیدن این موضوع آزمایشات بیشتری لازم است.

در این تست، آنتی بادی در نمونه­ ی خون مورد بررسی قرار می­گیرد تا مشخص شود آیا قبلا به ویروس کووید-19 مبتلا شده ­اید یا خیر. آنتی بادی پروتئینی است که به دفع عفونت کمک و از بدن در برابر ابتلای دوباره به ویروس محافظت می­کند (مصونیت). هر بیماری آنتی بادی مخصوص به خود را دارد. مثلا، اگر دوباره در معرض سرخک قرار بگیرید، آنتی بادی سرخک مانع از ابتلای مجدد می­شود اما اگر در معرض ابتلا به اوریون قرار بگیرید، از بدن در برابر این بیماری محافظت نمی­کند.

 

برای ثبت درخواست آزمایش کرونا (در منزل و یا محل کارتان) بر روی لینک زیر کلیک کنید 

آزمایش کرونا در منزل

 

مزایای تست آنتی بادی :

  • تشخیص نسبتا سریع و ارزان
  • امکان استفاده وسیع در سطح جمعیت

دلایل مثبت کاذب چیست: مثبت کاذب حالتی است که فردی با ویروس هیچ تماسی نداشته است و تا کنون مبتلا نشده است ولی آزمایش وجود آنتی بادی ضد کرونا را در بدن وی نشان می دهد. دلیل این نتایج مثبت کاذب در واقع شباهت آنتی ژن های کرونا ویروس جدید با سایر انواع کرونا ویروس های قدیمی است و اگر فردی قبلا به انواع قدیمی این کرونا ویروس ها (دلیل بسیاری از سرماخوردگی های معمولی در سالیان قبل کرونا ویروس ها بوده است) مبتلا شده باشد ممکن است به اشتباه نتیجه آزمایش وی مثبت شود. بدیهی است این افراد ممکن است به اشتباه گمان کنند به ویروس کرونای جدید مقاوم هستند و با عدم رعایت نکات ایمنی خود را در معرض بیماری قرار دهند!

معایب تست آنتی بادی چیست؟

حتما باید در آزمایشگاه های تخصصی انجام شود.

امکان بروز نتایج منفی و مثبت کاذب در آن وجود دارد.

دلایل منفی کاذب: منفی کاذب نتیجه ای است که در افرادی به دست می آید که قبلا یا در حال حاضر با ویروس مبتلا شده اند ولی نتیجه آزمایش آنها نشان دهنده عدم وجود آنتی بادی ضد کرونا در بدن است. دلیل این امر این است که برخی از افرادی که با ویروس در تماس بوده اند آنتی بادی ضد کرونا به اندازه کافی در بدن ساخته نشده است و لذا نتیجه تست منفی میشود. همچنین در مواردی گذشت زمان 7 الی 30 روز برای ساخته شدن این آنتی بادی لازم است و بدن فرد هنوز مقدار قابل تشخیص از آنتی بادی را نساخته است.

تست pcr (پی سی آر) برای تشخیص کرونا :

در این تست از سیستم تنفسی، مانند قرار دادن گوش پاک کن در بینی، نمونه گرفته می­شود تا مشخص شود در حال حاضر به ویروس SARS-CoV-2، که باعث بروز بیماری کووید-19 می­شود، مبتلا هستید یا خیر. بعضی از تست­ها در محل مراقبت از بیمار انجام می­شود یعنی جواب آزمایش کم­تر از یک ساعت در همان محل تست آماده است.

مزایای تست pcr :

  • دقت بسیار زیاد
  • اختصاصی بودن نتیجه آزمایش

معایب تست pcr (پی سی آر) :

 

  • در افراد فاقد علامت ممکن است نتیجه طبیعی باشد.

تست آنتی بادی یا تست pcr برای تشخیص کرونا

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}