اثر زینک برای حفاظت در برابر ویروس کرونا

زینک و کرونا

بررسی شواهد نشان می دهد که زینک یا روی ماده معدنی است که میتواند با تقویت ایمنی ضد ویروسی و مهار التهاب ، اثرات محافظتی در برابر ویروس کرونا داشته باشد. رژیم و سلامتی از جمله سلامت سیستم ایمنی بدن ارتباطات زیادی با هم دارند. تغذیه مناسب از سیستم ایمنی بدن برای مقابله با عوامل بیماری زا پشتیبانی می کند و به جلوگیری از التهاب مزمن به دنبال عفونت کمک می کند. بسیاری از افراد می دانند که ویتامین C اثرات قابل توجهی بر سیستم ایمنی بدن دارد. کمبود این ویتامین باعث خطر بیشتر ابتلا به عفونت ها مانند ذات الریه می شود.

مجموعه آزمایشگاه مندل برای راحتی شما در زمان شیوع کرونا آزمایش کرونا را به صورت آنلاین و در منزل انجام می دهیم به این منظور کافیست برروی لینک آزمایش کرونا کلیک کنید.

آزمایش کرونا در منزل

در طول بیماری همه گیر کووید-19 ، علاقه به مکمل های غذایی برای حمایت از عملکرد سیستم ایمنی افزایش یافته است. اگرچه هیچ ماده غذایی یا مکمل خاصی نمی تواند از ابتلا به کووید-19 جلوگیری کند ، برخی مواد مغذی می توانند به عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک کنند.

بررسی اخیر بر مزایای استفاده از زینک (روی) در برابر ویروس کرونا تمرکز داشته است. روی ، یک ماده معدنی است که در بسیاری از مواد غذایی مختلف یافت می شود.

این یافته ها نشان می دهند که روی با محافظت از سیستم ایمنی ضد ویروسی و کاهش التهاب می تواند اثرات محافظتی در برابر بیماری کرونا داشته باشد. تیمی از محققان دانشگاه سچینوا مسکو ، روسیه ، این مطالعه را رهبری کردند و آن را در مجله بین المللی پزشکی مولکولی منتشر کردند.

زینک یک ماده معدنی ضروری

روی یک ماده معدنی ضروری با طیف گسترده ای از وظایف مختلف در بدن انسان از جمله پشتیبانی از عملکرد بیش از 300 آنزیم میباشد. بدن برای متابولیسم طبیعی و اطمینان از عملکرد مناسب سیستم های تولید مثلی ، قلبی و عروقی و عصبی به روی نیاز دارد.

غذاهای سرشار از روی شامل محصولات حیوانی ، مانند گوشت ، صدف ، مرغ و غلات غنی شده صبحانه میباشند. با این حال ، لوبیا ها ، آجیل و دانه ها نیز حاوی روی هستند. فیتاتهای موجود در سبزیجات و غلات باعث کاهش جذب روی می شوند و بنابراین گیاهخواران و وگن ها ممکن است به 50 درصد روی بیشتر در رژیم غذایی خود نیاز داشته باشند.

کمبود روی با تأخیر رشد در کودکان و همچنین افزایش خطر ابتلا به عفونت همراه است. همچنین یک عامل خطر قابل توجه برای ایجاد ذات الریه است که می تواند پیامد کووید-19 باشد.

پروفسور آناتولی اسکالنی ، رئیس آزمایشگاه مولکولی رژیمهای غذایی در دانشگاه سچینوا ، گفت : "بر اساس برآوردهای فعلی ، خطر کمبود روی در بیش از 1.5 میلیارد نفر در جهان مشاهده شده است."

وی اظهار کرد : "با توجه به نقش اساسی روی در تنظیم ایمنی ، می توان پیشنهاد کرد که کمبود آن به عنوان یک عامل خطر برای بیماریهای عفونی در نظر گرفته شود."پروفسور اسكالنی به همراه همكاران در روسیه ، آلمان ، یونان ، نروژ و ایالات متحده به بررسی شواهد علمی در مورد نقش روی در پیشگیری و درمان عفونت های تنفسی از جمله کووید-19 پرداختند.

زینک و سیستم ایمنی

روی از تولید و بلوغ گلبول های سفید که مهمترین عوامل سیستم ایمنی بدن هستند ، حمایت می کند. انواع مختلفی از گلبولهای سفید وجود دارند که برخی از آنها با تولید آنتی بادی ها ، پاتوژن ها را گرفته و از بین می برند و سیستم ایمنی بدن را پس از عفونت به حالت عادی برمی گردانند.

روی به تنظیم التهاب نیز کمک می کند. در حالی که پاسخ التهابی برای مقابله با عفونت ضروری است ، تولید بیش از حد سیتوکین های التهابی در اوایل عفونت مسئول برخی از بدترین علائم کووید-19 میباشد.

در این بررسی ها شواهدی وجود دارند که نشان می دهند روی ممکن است اثرات ضد التهابی در ذات الریه داشته باشد و باعث کاهش آسیب به بافت ریه می شود.

ده ها سال است دانشمندان می دانند که روی می تواند تکثیر رینو ویروس های مسئول عفونت های تنفسی از جمله سرماخوردگی را در افراد مهار کند.

مقادیر بالاتر روی در سلول ها به جلوگیری از تولید مثل رینو ویروس ها و تحریک تولید اینترفرون آلفا کمک می کند. این مولکول سیگنالینگ ، سلولهای اطراف را وادار به شروع دفاع ضد ویروسی می کند.

در این بررسی ها ، شواهدی خاص ویروس کرونا یافت شدند. یک مطالعه نشان داد که روی ، آنزیمی که مسئول تکثیر ویروس کرونایی میباشد که منجر به شیوع سارس در سال 2002 شد ، مهار می کند.

ارتباط با کلروکین

جالب است بدانید ، کلروکین ، که برخی از افراد به عنوان یک گزینه درمانی در اوایل این بیماری همه گیر پیشنهاد کردند - جذب روی توسط سلولها را افزایش می دهد که  این امر ممکن است زمینه ساز اثرات مثبت آن باشد.

یک مطالعه در سال 2020 نشان داد که وقتی پزشکان بیماران را با روی و هیدروکسی کلروکین درمان می کردند ، بیماران بیشتری را مرخص کردند و تعداد کمتری از افراد در اثر کرونا در گذشتند.با این حال ، مقاله ای که نشان داد هیدروکسی کلروکین یا کلروکین می تواند بیماری کووید-19 را درمان کند حرفش را پس گرفته است. آخرین توصیه سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) ، در مورد استفاده از هر یک از این داروها هشدار داد زیرا خطر عوارض جانبی شدید وجود دارد.

اگرچه شواهد نشان می دهند که روی خطر ابتلا به بیماری های تنفسی و عوارض آنها را کاهش می دهد ، اما داده های کافی برای توصیه در مورد مصرف روی در کووید-19 وجود ندارد.همچنین شایان ذکر است که مصرف بیش از حد روی می تواند عوارض جانبی شدیدی از جمله تهوع ، کاهش اشتها و گرفتگی معده داشته باشد. در طولانی مدت ، روی بیش از حد با کاهش ایمنی ارتباط دارد.

منبع: Medical News Today
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}