زگیل تناسلی چه علائمی را از خود بروز می دهد و برای پیشگیری از زگیل تناسلی باید چه کرد؟

شناخت علائم زگیل تناسلی به شما کمک خواهد کرد تا بیماری زگیل تناسلی را بهتر بشناسید. زگیل های تناسلی یکی از شایعترین بیماری های منتقله از راه تماس جنسی در جهان است. زگیل تناسلی درواقع حاصل عفونتی با نام hpv می باشد که علائمی چون رشد زگیل هایی روی پوست یا غشای مخاطی دارد. بیش از 100 نوع ویروس hpv وجود دارد که برخی از این عفونت ها باعث ایجاد زگیل می شوند و برخی دیگر می توانند باعث ایجاد انواع مختلفی از سرطان شوند. برای انجام آزمایش hpv و کسب اطلاع بیشتر از آن می توانید برروی لینک کلیک کنید.

علت به جود آمدن زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی یک عارضه پوستی است که بر اثر انتقال ویروس به وجود می‌آید. حتما شما هم نام ویروس اچ‌ پی ‌وی HPV را شنیده ‌اید. این ویروس انواع خیلی مختلفی دارد که بیشترشان اصلا خطرناک نیستند و در صورت تشخیص زود هنگام، اصلا سلامت خانم‌ ها را تهدید نمی‏ کنند اما اگر عفونت مربوط به آن‌ ها دائمی شود و درمان مناسب صورت نگیرد، سلول‎ های طبیعی ناحیه تناسلی را دچار تقسیم شدید می‏کنند و تبدیل به سرطان می ‌شوند. سرطانی که خانم ها دچار آن می شوند، سرطان دهانه رحم می باشد که این سرطان را با آزمایشی به نام آزمایش پاپ اسمیر می توانند تشخیص دهند که شما سرطان دهانه رحم دارید یا خیر.

علائم زگیل تناسلی

علائم زگیل تناسلی در زنان و مردان:

زگیل ‌های تناسلی در زنان می ‌تواند روی فرج، دیواره‌های واژن، ناحیه‌ی بین فرج و مقعد، مقعد و دهانه‌ی رحم ایجاد شوند. در مردان، این زگیل‌ها ممکن است روی نوک یا محور آلت، کیسه‌ی بیضه یا مقعد به وجود بیایند. زگیل‌های تناسلی همچنین می‌توانند در دهان یا گلوی فردی که با یک شخص مبتلا به این بیماری، آمیزش دهانی داشته ‌است، تشکیل شوند.

نشانه‌ها و علایم زگیل تناسلی عبارتند از:

  • تشکیل ورم ‌های کوچکی به رنگ پوست یا به رنگ خاکستری در ناحیه‌ تناسلی
  • خونریزی در جریان رابطه‌ جنسی
  • در افرادی که رابطه جنسی دهانی داشته ‌اند این زائده‌ ها ممکن است در اطراف نواحی دهان، زبان، لب ها و گلو ایجاد شده باشد.
  • احساس خارش یا ناراحتی در ناحیه‌ تناسلی
  • تجمع چند زگیل در مجاورت یکدیگر که حالتی گل ‌کلمی شکل تشکیل می‌ دهند
  • احساس خارش و سوزش در محل زگیل‌ ها
  • اگر زائده‌ ه‍ا در مسیر مجاری ادراری قرار گرفته باشند می‌ توانند باعث ایجاد خونریزی، بروز درد و انسداد مجاری ادراری شوند.
  • وجود زائده های برجسته، سفت و توپر گوشتی شکل در اطراف ناحیه تناسلی و مقعد به شکل تک زگیل ‌هایی پراکنده و ریز و یا برآمدگی های بزرگ تر به شکل خوشه ‌ای و متمرکز هستند.
  • رنگ زگیل ‌های تناسلی غالبا به رنگ پوست است ولی در برخی موارد ممکن است تیره تر یا روشن تر از رنگ پوست فرد باشد.
  • وجود رطوبت و ترشح در محل زگیل ‌های تناسلی

راه های درمان و پیشگیری زگیل تناسلی در زنان و مردان :

در حال حاضر هیچ درمانی برای HPV وجود ندارد. اغلب، سیستم ایمنی افراد در طول زمان با این ویروس مبارزه می کند. در صورتی که زگیل های تناسلی سبب ناراحتی فرد شوند، پزشک می تواند آن ها را از بین برده یا دارو هایی را جهت رفع علائم تجویز کند. این درمان همچنین می تواند خطر انتقال عفونت به دیگران را نیز کاهش دهد.

سه واکسن HPV توسط سازمان غذا و دارو تأیید شده اند. جدیدترین مورد گارداسیل 9  بود که برای محافظت در برابر سرطان گردن رحم و زگیل های تناسلی در افراد سنین 9 تا 45 ساله تأیید شده است. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) ،  واکسیناسیون معمول HPV را برای دختران و پسران 11 و 12 ساله توصیه می کنند ، اگرچه ممکن است زودتر در سن 9 سالگی انجام شود.

برای دختران و پسران ، ایده آل است که قبل از تماس جنسی و قرار گرفتن در معرض HPV ، واکسن را دریافت کنند. تحقیقات نشان داده اند که دریافت واکسن در سنین جوانی به شروع زود هنگام فعالیت جنسی ارتباطی ندارد. زمانی که شخصی به HPV آلوده شود ، واکسن ممکن است به اندازه پیش از عفونت مؤثر نباشد یا ممکن است کلا کار نکند. بعلاوه ، پاسخ به واکسن در سنین جوانتر نسبت به سنین مسن تر بهتر است. اما اگر قبل از آلوده شدن به فرد واکسن زده شود ، می تواند از بیشتر موارد سرطان گردن رحم جلوگیری کند

 

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}