عوارض کرونا ممکن است یک عمر دوام داشته باشد

عوارض کرونا

شواهد نشان می دهند ، حتی افراد دارای علائم خفیف نیز ممکن است آسیب های طولانی مدت قلب ، ریه ها و اعضای دیگر بدن را تجربه کنند.اکثریت قریب به اتفاق بیماران مبتلا به کرونا ، گمان می کردند تنها علائم خفیف ویروس کشنده کرونا را داشته باشند ، اما ممکن است همچنان مشکلاتی را تجربه کنند.

شواهد در حال رشد چین و ایتالیا نشان می دهند که حتی بیماران مبتلا به نوع خفیف کرونا ممکن است مدت ها پس از اینکه ویروس بدن آنها را ترک میکند با مشکلات طولانی مدت در سلامت خود دست و پنجه نرم کنند.

پروفسور روبرتو پدرتی ، رئیس بخش قلب و عروق در انستیتوی علمی بالینی در پاویا ، ایتالیا ، گفت : " آنچه ما در بیمارستان ها دیده ایم نوک کوه یخ است."

برای ثبت درخواست آزمایش کرونا (در منزل و یا محل کارتان) بر روی لینک زیر کلیک کنید 

آزمایش کرونا در منزل

"تمرکز ما در حال حاضر درمان بیماران در مرحله حاد است تا به آنها در بهبودی از کرونا کمک کنیم. اما باید تأثیرات ویروس بر سلامت آینده را نیز در نظر بگیریم."

یكی از این موارد احتمالی آسیب های طولانی مدت به ریه است كه ترس پروفسور پترتی این است که خدمات درمانی سراسر جهان برای مقابله با افزایش تعداد بازماندگان که به دلیل كاهش ظرفیت ریه ناتوان شده اند و به توانبخشی گسترده ای برای احیا کیفیت زندگی نیاز دارند ، دچار چالش شوند.در موارد شدید ، ویروس کرونا که باعث عفونت کرونا می شود عمیقا وارد ریه ها می شود ، کیسه های هوایی ریز را ملتهب می کند و آنها را با مایعات پر می کند. این امر باعث می شود کیسه های هوایی وظیفه خود را برای انتقال اکسیژن از ریه ها به جریان خون و بیرون دادن دی اکسید کربن انجام ندهند.

این ذات الریه است که در بسیاری از موارد کرونا بر روی هر دو ریه تأثیر میگذارد. همانطور که این بیماری پیشرفت می کند ، بیماران دچار مشکل تنفسی می شوند و این امر منجر به بیماری بالقوه کشنده سندرم پریشانی حاد تنفسی (ARDS) می شود ، که در آن ریه ها به شدت ملتهب می شوند.بسیاری از بیماران آسیب دیده قادر به تنفس بدون کمک نیستند و به دستگاه اکسیژن نیاز دارند.

حتی زمانی که بیماران کرونا  از ARDS بهبود می یابند ، ممکن است فیبروز ریوی ( زخم شدن بافت ریه ) برای آنها باقی بماند ، که این امر می تواند منجر به افزایش تنگی نفس شود.

چندین مطالعه اخیر شواهد فزاینده ای را نشان می دهند که کووید 19 باعث فیبروز می شود. یک مقاله تحقیقاتی که در ماه مارس در یک مجله چینی منتشر شده است گزارش داده است که شواهد گسترده ای نشان می دهند که فیبروز ریوی ممکن است یکی از مهمترین عوارض [طولانی مدت] در بیماران مبتلا به کرونا باشد.

این امر یافته های یک مطالعه در ووهان چین را تایید میکند – مطالعه ای که در آن محققان سی تی اسکن 81 بیمار مبتلا به کووید 19 را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و علائم فیبروز را حتی در افرادی که هیچ علائمی مانند سرفه یا درجه حرارت بالا نداشتند (اما نتیجه آزمایششان مثبت بود) نیز مشاهده کردند.

کرونا فقط برای بیماران خطر محسوب نمی شود !

مقامات بهداشتی در هنگ کنگ در ماه مارس فاش كردند كه در بین دوازده بیمار كه پس از درمان کرونا شدید از بیمارستان مرخص شدند ، 25 درصد هنوز از تنگی نفس رنج می برند و زمانی که کمی با سرعت راه میروند نفس نفس میزنند.

دکتر اوون تی سانگ ، مدیر پزشکی مرکز بیماری های عفونی در بیمارستان پرنسس مارگارت در هنگ کنگ میگوید :" علیرغم بهبودی ظاهری ، برخی از بیماران ممکن است در حدود 20 تا 30 درصد کاهش عملکرد ریه داشته باشند".

گروه مشاوره علمی بریتانیا هشدار داده اند که بیماران مبتلا به کوویید ممکن است "خستگی شدید و تنگی نفس را برای چند ماه" داشته باشند.

برخی از کارشناسان معتقدند که حتی افرادی که نیازی به بستری در بیمارستان ندارند نیز ممکن است تحت تأثیر قرار بگیرند. رئیس انجمن پزشکان هلندی در طب قفسه سینه و سل هشدار داد که هزاران نفر در هلند که از کرونا بهبود یافته اند ممکن است در معرض آسیب دائمی به ریه های خود قرار بگیرند ، وی  افزود : بسیاری از افراد با نتیجه مثبت برای آزمایش کرونا که به اندازه کافی بیمار نبودند که به مراقبت های بیمارستانی نیاز داشته باشند نیز متحمل مشکلات دائمی شدند.

یک تئوری این است که به این دلیل که ویروس روند بهبود زخم را مختل می کند ، فیبروز رخ میدهد. این همان اتفاقی است که با توجه به مقاله ای که در مجله ویروس شناسی در سال 2017 منتشر شده است ، با استفاده از ویروس کرونا سارس رخ داده است.

تحقیقات منتشر شده در مجله توراکس در سال 2005 نشان داد که شش ماه پس از اینکه افراد در معرض سارس قرار گرفتند ، عملکرد ریه بازماندگان به طور قابل توجهی پایین تر از جمعیت طبیعی بود. اما سوئینگ وود ، رئیس انجمن فیزیوتراپیست های دارای مجوز در مراقبت تنفسی میگوید : بخشی از این مشکل به علت مدت زمانی بود که برخی از بیماران تحت مراقبت های شدید تهویه تهاجمی قرار گرفتند ؛ افرادی که خیلی طولانی تر از حد طبیعی  "تا 14 روز یا بیشتر" از دستگاه اکسیژن استفاده کردند.

به گفته وی ، قرار گرفتن طولانی مدت در معرض میزان بالای اکسیژن کم مرطوب شده توسط تهویه می تواند باعث خشک شدن و صدمه زدن به مخاط و موهای میکروسکوپی شود که به انتقال ترشحات به سمت بالا و باقی مانده ها به سمت بیرون راه هوایی کمک می کنند.ارسال اکسیژن به صورت غیر تهاجمی از طریق ماسک ها یا لوله های بینی نیز اگر به مدت طولانی استفاده شود ، می تواند تأثیر یکسانی داشته باشد.اما می گوید: "ما شاهد گروهی از بیماران با خستگی و تنگی نفس شدید هستیم".

حتی افراد تندرست نیز تحت تاثیر قرار می گیرند

اما می گوید : "ما بیمارانی را می بینیم که هرگز به طور عادی انتظار نداشتیم بیمار شوند و کاملاً تندرست و خوب هستند و از توانایی های بدنی حیرت انگیز و عملکرد بالای ریوی برخوردار هستند ، اما آنها نیز از مشکلات ریوی رنج می برند."

دکتر نوئل باكستر ، پزشك عمومی و مشاور پزشکی آسم در بریتانیا و بنیاد ریه انگلیس می گوید ، در حال حاضر ، دانستن این که بیماران تا چه حد دچار فیبروز میشوند و چقدر ریه بهبود میابد بسیار دشوار است.

"اما به احتمال زیاد عده ای وجود دارند که به نوعی مشکلات طولانی مدت را تجربه می کنند."

بنیاد ریه انگلیس و آسم بریتانیا ، وب سایت پس از کرونا را راه اندازی کرده اند که در آن بیماران می توانند با پزشکان در تماس مستقیم باشند.

توصیه های بنیاد برای مبتلایان شامل تکنیک هایی برای مقابله با تنگی نفس و نکاتی در مورد ترک "عادت های تنفسی غیر مفید" است که می توانند مشکل را تشدید کنند.

به عنوان مثال ، افراد وقتی احساس تنگی نفس می کنند ناخودآگاه سریعتر نفس می کشند و در نهایت با استفاده از بالای سینه خود به جای کل ریه ها ، نفس می کشند. اما این برای عضلات بیشتر خسته کننده است. توصیه های بنیاد در مورد چگونگی تنفس بهتر از طریق وب سایت Post-Covid Hub قابل دسترسی است. توانبخشی با برنامه ای مناسب برای ورزش بیمارانی که به کرونا مبتلا بوده اند ، خصوصاً برای بیمارانی که تحت مراقبت های ویژه و شدید  قرار گرفته اند ، بسیار ضروری خواهد بود.

اما ممکن است گروه وسیع تری از مردم به کمک نیاز داشته باشند. کارن میدلتون ، مدیر اجرایی انجمن فیزیوتراپی ، پیش بینی کرده است که در هفته ها و ماه های آینده ، موجی از نیاز به توانبخشی وجود خواهد داشت.

پروفسور پدرتی کارآزمایی های توانبخشی جدیدی را برای بیماران مبتلا به کرونا که قادر به ورزش کافی برای بازگرداندن ظرفیت ریه خود نیستند ، آغاز کرده است.

در این کارآزمایی از دستگاه های ReOxy استفاده می شود ، که درمان هیپوکسیک-هایپرکسیک (IHHT) را ارائه می دهند. این روش قبلاً برای تقویت سلامت در بیماران قلبی استفاده میشد.

این روش شامل استفاده از مخلوط جایگزین اکسیژن کاهش یافته سپس اکسیژن غنی شده یا سطح طبیعی اکسیژن است که از طریق ماسک صورت تجویز می شود. محروم کردن متناوب سطح طبیعی اکسیژن باعث تغییرات سلول در سطح مولکولی می شود که باعث می شود سیستم قلبی عروقی در حمل و نقل اکسیژن کارآمدتر شود.

تحقیقات منتشر شده در مجله High Altitude Medicine & Biology در سال 2018 نشان داد که پنج هفته استفاده از IHHT به عنوان یک برنامه تمرینی معمولی ، در بهبود آمادگی قلبی تنفسی در بیماران مؤثر است.

چگونه ویروس می تواند به قلب آسیب برساند

شواهدی در حال ظهور است که نشان میدهد در برخی موارد ویروس ممکن است بر مغز اثر بگذارد و باعث تشنج و سکته مغزی شود و همچنین برای کبد ، کلیه ها ، قلب و عروق نیز مضر باشد.

مقاله ای در مجله قلب و عروق گزارش داد که یک پنجم از 416 بیمار مبتلا به کووید 19 که در ووهان چین بستری بودند ،  آسیب قلبی داشتند. محققان همچنین دریافتند که مشکلات حتی در افراد بدون مشکلات قلبی زمینه ای نیز وجود داشتند.

یک مطالعه دیگر از ووهان در ماه فوریه منتشر شد که از 36 بیمار بستری در بخش مراقبت های ویژه ، 16 نفر (4/44 درصد) از آریتمی (ضربان قلب نامنظم) رنج میبردند.

تصور می شود که مشکلات قلبی در نتیجه تحریک "طوفان سیتوکینی" توسط ویروس ایجاد می شود ، در طوفان سیتوکینی سیستم ایمنی بیش از حد به عفونت واکنش نشان میدهد و منجر به التهاب عضله قلب (میوکاردیت) می شود.

در نتیجه ، پمپاژ قلب ضعیف تر می شود و باعث ایجاد علائمی مانند تنگی نفس می شود. میوکاردیت همچنین می تواند بر سیستم الکتریکی قلب تأثیر بگذارد و منجر به مشکلات ریتم قلب شود.دکتر محمد مجید ، متخصص قلب و عروق دانشگاه تگزاس می گوید : "کووید 19 می تواند بر سیستم قلبی و عروقی از طریق چندین مسیر تأثیر بگذارد."

"این ویروس ممکن است به طور مستقیم بر عضله قلب اثر بگذارد و باعث شود آن طور که باید عمل نکند و باعث نامنظم شدن ریتم قلب شود."

وی افزود : در موارد شدید ، احتمال ایجاد لخته ها بسیار زیاد است که این امر میتواند در قلب یا ریه ها مشکل ایجاد کند و حتی ممکن است منجر به سکته مغزی شود.یوچی هان ، استادیار پزشکی و رادیولوژی و مدیر MRI قلبی در مرکز پزشکی پیشرفته پرلمن در دانشگاه پنسیلوانیا می گوید : به نظر می رسد افرادی که دارای بیماری های قلبی و عروقی هستند ، آسیب جدی تری از این عفونت ببینند.

دکتر هان ، نویسنده همكار تحقيقات منتشرشده در مجله قلب است كه يك سلسله گزارشات باليني را از سراسر دنيا مورد بررسی قرار داده و به اين نتيجه رسيده است كه آسيب به عضلات قلب در کووید 19 شايع است و به معنای پيش آگهی بدتر است.

اما به نظر می رسد افرادی که سابقه مشکلات قلبی ندارند ، به همان اندازه آسیب پذیر هستند. او می گوید : التهابی که در قلب ایجاد می شود فقط به افرادی که بیماری قلبی یا عروقی دارند محدود نمی شود و ممکن است در هر کسی ایجاد شود. با این حال ، ما هنوز نمی دانیم که چرا برخی افرادی که عوامل خطر را ندارند بیماری شدید را تجربه میکنند و برخی دیگر چنین تجربه ای ندارند.

در هفته اول این بیماری همه گیر ، پروفسور نیکلاس هارت که بوریس جانسون را در طول نبرد خود با کووید 19 در بیمارستان سنت توماس لندن درمان کرد ، هشدار داد که بسیاری از بیماران که تنها با سایه تهدید فوری این بیماری روبرو می شوند ، طیفی از مشکلات طولانی مدت را تجربه میکنند.

این متخصص در بخش پزشکی تنفسی و مراقبت های ویژه توئیت کرد :" کووید 19 ، فلج اطفال این نسل است."این یک پیش بینی شجاعانه بود که در حال حاضر یک واقعیت نگران کننده به نظر می رسد.

منبع: Daily Mail
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}