کشف یک "سوئیچ" مولکولی که فرآیند التهاب مزمن و پیری را معکوس می کند

فرایند پیری

التهاب مزمن زمانی ایجاد میشود که پیری ، استرس یا سموم محیطی ، سیستم ایمنی بدن را در حالت دفاع بیش از حد نگه میدارند و می تواند در ایجاد انواع بیماری های ویرانگر ، از آلزایمر و پارکینسون گرفته تا دیابت و سرطان مشارکت کند.اکنون دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا ، برکلی ، یک "سوئیچ" مولکولی را شناسایی کرده اند که بخشی از سیستم ایمنی که مسئول التهاب مزمن در بدن میباشد را کنترل میکند. این یافته که اخیرا به صورت آنلاین در مجله Cell Metabolism منتشر شده است ، می تواند روش های جدیدی را برای متوقف کردن یا حتی معکوس کردن بسیاری از این بیماری های مرتبط با سن ایجاد کند.

پروفسور Danica Chen ، نویسنده ارشد این مطالعه و استادیار زیست شناسی متابولیک ، علوم تغذیه ای و سم شناسی در دانشگاه کالیفرنیا ، برکلی ، گفت : "آزمایشگاه من به درک برگشت پذیری فرآیند پیری علاقه بسیاری دارد." "در گذشته نشان دادیم كه سلولهای بنیادی پیر می توانند جوان شوند. حال ما می پرسیم : تا چه اندازه می توان پیری را برگرداند؟ و ما این کار را با بررسی شرایط فیزیولوژیکی مانند التهاب و مقاومت به انسولین ، که با دژنراسیون (انحطاط) و بیماری های مرتبط با پیری همراه هستند ، انجام می دهیم. "

در این مطالعه ، Chen و تیم وی نشان می دهند که یک مجموعه بزرگ از پروتئین های ایمنی به نام NLRP3 inflammasome  که مسئول سنجش تهدیدات احتمالی بدن و آغاز یک پاسخ التهابی میباشند - می توانند با حذف مقدار کمی از ماده مولکولی در فرآیندی به نام د استیلاسیون خاموش شوند.

فعالیت بیش از حد NLRP3 inflammasome  با انواع بیماریهای مزمن از جمله مولتیپل اسکلروزیس ، سرطان ، دیابت و زوال عقل مرتبط میباشد. نتایج Chen نشان می دهند كه داروهایی كه به منظور داستیلاسیون یا خاموش كردن ، NLRP3 inflammasome  را هدف قرار میدهند ، ممكن است به پیشگیری یا درمان این بیماری ها و احتمالاً تحلیل کلی مرتبط با سن كمك كنند.

پروفسور Chen گفت : " این استیلاسیون می تواند به عنوان یک سوئیچ عمل کند." "بنابراین ، هنگامی که استیلاسیون اتفاق می افتد ، این سیستم التهابی روشن است و هنگامی که د استیلاسیون اتفاق می افتد ، این سیستم التهابی خاموش است."

این تیم با مطالعه موش ها و سلول های ایمنی به نام ماکروفاژها ، دریافتند که پروتئینی به نام SIRT2 مسئول د استیلاسیون  NLRP3 inflammasome میباشد. موش هایی که با یک جهش ژنتیکی تولید شدند و به علت وجود جهش ، SIRT2 را تولید نمیکردند ، در سنین پیری علائم بیشتری از التهاب نسبت به همتایان طبیعی خود نشان دادند. این موشها همچنین نسبت به انسولین مقاومت بیشتری نشان دادند ، شرایطی که با دیابت نوع 2 و سندرم متابولیک مرتبط است.

این تیم همچنین موشهای پیرتر که سیستم ایمنی بدنشان با پرتو از بین رفته و سپس با سلولهای بنیادی خون که نوع د استیله یا استیله NLRP3 inflammasome را تولید میکردند بازسازی شدند ، بررسی کردند. موش هایی که نسخه د استیله یا خاموش NLRP3 inflammasome را دریافت کرده بودند ، مقاومت به  انسولین در آنها بعد از شش هفته بهبود یافت ، این امر نشان می دهد که خاموش کردن این سیستم ایمنی ممکن است در واقع روند بیماری متابولیک را معکوس کند.

پروفسور Chen گفت : " فکر می کنم این یافته پیامدهای بسیار مهمی در درمان بیماریهای عمده مزمن انسان دارد." " در یک سال گذشته ، بسیاری از آزمایشات امیدوارکننده مرتبط به بیماری آلزایمر با شکست روبرو شدند. یک توضیح احتمالی این است که درمان خیلی دیر شروع شده و بیماری به مرحله برگشت ناپذیر رسیده است. بنابراین ، من فکر می کنم درک برگشت پذیری بیماری های ناشی از پیری و استفاده از آن در کمک به توسعه دارو برای بیماری های مرتبط با پیری ، ضروری تر از همیشه است. "

منبع: ScienceDaily
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}