مصرف زیاد آنتی بیوتیک افزایش خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را به همراه دارد

مصرف زیاد آنتی بیوتیک

طبق مطالعه ای که اخیراً توسط محققان بیمارستان دانشگاه Helsinki فنلاند انجام شده است، مصرف زیاد آنتی بیوتیک های خوراکی که معمولاً مورد استفاده قرار می گیرند، با افزایش خطر ابتلا به بیماری پارکینسون مرتبط میباشد. ارتباطات معنی داری برای طیف گسترده ای از آنتی بیوتیک ها و آنتی بیوتیک هایی که علیه باکتری ها و قارچ های بی هوازی عمل می کنند، یافت شد. به نظر می رسد زمان مصرف آنتی بیوتیک نیز مهم است.

این مطالعه نشان می دهد که مصرف بیش از حد برخی از آنتی بیوتیک های خاص می تواند احتمال ابتلا به بیماری پارکینسون را افزایش دهد. این ارتباط ممکن است از طریق اثرات مخرب آنها بر اکوسیستم میکروبی روده توضیح داده شود.

دکتر Filip Scheperjans ، رهبر تیم پژوهش ، نورولوژیست در بخش مغز و اعصاب بیمارستان دانشگاه هلسینکی میگوید :

"  ارتباط بین مصرف آنتی بیوتیک و بیماری پارکینسون با مشاهدات فعلی تطابق دارد که در بخش قابل توجهی از بیماران ، آسیب شناسی پارکینسون ممکن است از روده نشات گرفته باشد و احتمالا مربوط به تغییرات میکروبی باشد که سالها قبل از شروع علائم حرکتی رایج پارکینسون مانند کندی ، سفتی عضلات و لرزش اندام ها ایجاد شده اند. مشخص شد که ترکیب باکتریایی روده در بیماران پارکینسون غیر طبیعی است ، اما علت آن مشخص نیست. نتایج ما نشان می دهند که برخی از آنتی بیوتیک های متداول ، که مشخص شده میکروبیوت روده را تحت تأثیر قرار می دهند ، می توانند یک عامل مستعد کننده باشند. "

در روده ، تغییرات پاتولوژیک رایج بیماری پارکینسون تا 20 سال قبل از تشخیص مشاهده میشوند. یبوست ، سندرم روده تحریک پذیر و بیماری التهابی روده با افزایش خطر  ابتلا به بیماری پارکینسون همراه میباشند. مصرف آنتی بیوتیک ها باعث ایجاد تغییرات در میکروبیوم روده شده و با افزایش خطر ابتلا به چندین بیماری دیگر مانند اختلالات روانپریشی و بیماری کرون همراه است. با این حال، این بیماری ها یا افزایش حساسیت به عفونت، رابطه مشاهده شده بین آنتی بیوتیک ها و پارکینسون را توضیح نمی دهند.

Scheperjans میگوید: " این کشف همچنین ممکن است در آینده بر روشهای تجویز آنتی بیوتیک ها تأثیر داشته باشد. علاوه بر مشکل مقاومت آنتی بیوتیکی ، در تجویز ضد میکروبی باید اثرات طولانی مدت آنها بر میکروبیوم روده و ایجاد برخی بیماری های خاص در نظر گرفته شود."

ارتباط احتمالی مصرف آنتی بیوتیک با ابتلا به بیماری پارکینسون در یک مطالعه مورد شاهدی با استفاده از داده های استخراج شده از ثبت ملی بررسی شد. این مطالعه مصرف آنتی بیوتیک ها را در طی سالهای 1998تا 2014 در 13.976 بیمار مبتلا به پارکینسون مقایسه کرده و آن را با 40.697 فرد غیر مبتلا به این بیماری که سن ، جنس و محل زندگی آنها با یکدیگر مطابقت داشت مقایسه کردند.

مصرف آنتی بیوتیک در سه دوره زمانی مختلف : 1 تا 5 ،  5 تا 10  و 10تا 15 سال قبل از تاریخ مشخص (بروز بیماری) ، بر اساس داده های خرید آنتی بیوتیک خوراکی انجام شد. مصرف آنتی بیوتیک بر اساس تعداد دوره های خریداری شده طبقه بندی شد. مصرف آنتی بیوتیک با طبقه بندی آنتی بیوتیک ها با توجه به ساختار شیمیایی ، طیف ضد میکروبی و مکانیسم عمل آنها نیز مورد بررسی قرار گرفت.

منبع: News Medical
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}