ترکیبی در شیر مادر بر علیه باکتری های مضر مبارزه می کند

مزایای شیر مادر

محققان دانشگاه آیووا ، ترکیبی در شیر مادر را شناسایی کرده اند که ضمن امکان رشد باکتری های مفید ، با عفونت های باکتری های مضر مبارزه می کند. شیر انسان نسبت به شیر گاو بیش از 200 برابر گلیسرول مونولورات (GML) بیشتری دارد. شیر خشک دارای GML نمیباشد. ساخت GML ارزان است. تحقیقات آینده مشخص خواهند کرد که آیا GML می تواند یک ماده افزودنی مفید به شیر گاو و شیر خشک باشد.

پروفسور دونالد لئونگ ، استاد اطفال در مرکز بهداشت ملی یهودیان و نویسنده ارشد این مقاله در مجله گزارشات علمی بیان کرد : "یافته های ما نشان می دهند که مقادیر بالای GML منحصر به شیر مادر در انسان است و به شدت مانع از رشد باکتری های بیماری زا می شود."

پروفسور Patrick Schlievert ، استاد میکروبیولوژی و ایمونولوژی در کالج پزشکی دانشگاه آیووا و نویسنده اول این مقاله گفت : "با اینکه آنتی بیوتیک ها می توانند با عفونت های باکتریایی در نوزادان مقابله کنند اما باکتری های مفید را همراه با باکتری های بیماری زا میکشند." "GML بسیار انتخابی تر عمل میکند ، فقط با باکتری های بیماری زا مبارزه می کند و اجازه می دهد گونه های مفید باکتریایی رشد کنند. ما فکر می کنیم GML نوید بزرگی را به عنوان یک افزودنی بالقوه برای شیر گاو و شیر خشک مخصوص شیرخوارگان فراهم می کند که می تواند سلامت نوزادان را در سراسر جهان ارتقا بخشد. "

محققان پس از تشخیص اینکه شیر انسان حاوی مقادیر GML بسیار بالاتری نسبت به شیر گاو میباشد ، نشان دادند که شیر انسان رشد باکتریهای بیماری زا استافیلوکوکوس اورئوس ، باسیلوس سوبتیلیس و کلستریدیوم پرفرینجنز  را مهار می کند ، در حالی که نه شیر گاو و نه شیر خشک تاثیری بر این باکتری ها نداشتند. شیر انسان رشد باکتریهای مفید انتروکوک فاسیلیس را مهار نکرد. نوزادانی که از شیر مادر تغذیه میکنند دارای مقادیر زیادی از بیفیدوباکتری ها ، لاکتوباسیل ها و گونه های باکتریایی انتروکوک مفید میباشند.

هنگامی که محققان GML را از شیر انسان خارج کردند ، فعالیت ضد میکروبی خود را علیه استافیلوکوکوس اورئوس از دست داد. هنگامی که آنها GML را به شیر گاو اضافه کردند ، ضد میکروبی شد.

محققان همچنین نشان دادند كه GML مانع از التهاب سلولهای اپیتلیال كه روده و سایر سطوح مخاطی را میپوشانند میشود. التهاب می تواند به سلول های اپیتلیال آسیب رسانده و در ابتلا به عفونت های باکتریایی و ویروسی نیز مؤثر باشد.

دکتر Schlievert و دکتر Leung متقاضی ثبت اختراع در استفاده از GML به عنوان یک ماده افزودنی مفید به شیر گاو و شیر خشک میباشند.

منبع: Medical Xpress
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}