غیرفعال کردن یک ژن می تواند منجر به درمان سندروم داون شود

سندروم داون

بر اساس پژوهشی که در دانشگاه راتگرز (Rutgers) آمریکا صورت گرفته، هدف قرار دادن یک ژن کلیدی پیش از تولد می تواند منجر به درمان سندروم داون، معکوس کردن رشد غیرطبیعی مغز و بهبود عملکرد شناختی پس از تولد شود.
در این مطالعه که نتایج آن در مجله Cell Stem Cell چاپ شده است دانشمندان دو مدل آزمایشگاهی (یک مدل ارگانویید ۳ بعدی از مغز و یک مدل مغز موش با سلولهای انسانی) به وسیله سلولهای بنیادی برگرفته از افراد مبتلا به سندروم داون ساخته و دریافتند که ژن OLIG2 نقش بسیار مهمی در علایم ایجاد شده در مغز بیماران ایفا می کند.

نوزاد نرمال با 46 کروموزوم متولد می شود، اما نوزادان مبتلا به سندرم داون یک کپی اضافی از کروموزوم 21 دارند. به گفته مرکز کنترل بیماری های ایالات متحده آمریکا، تغییر شکل بدن و مغز کودک، که می تواند منجر به چالش های ذهنی و جسمی شود، تغییر می کند سندروم داون شایع ترین مشکل کروموزومی در ایالات متحده است که در حدود 1 نوزاد از هر 700 نوزاد را تحت تأثیر قرار می دهد در کل حدود 600 هزار نوزاد هر سال با این سندروم به دنیا می آید.

این کشف می تواند راهکاری بسیار کلیدی در درمان بیماران مبتلا به سندروم داون پیش از تولد با هدفگیری ژن OLIG2 داشته باشد. از طرف دیگر ترکیب دو مدل آزمایشگاهی استفاده شده در این مطالعه، قابلیت کاربرد در سایر اختلالات ادراکی همچون آلزایمر و اوتیسم را نیز داراست.

منبع: Medicalxpress
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}