انواع سردرد ها را با علائمشان بشناسید!

توصیف سردرد گاهی اوقات ممکن است دشوار باشد. سردرد ممکن است خود به خود ایجاد شود یا با فعالیت یا ورزش همراه باشد. ممکن است یک شروع حاد داشته باشد یا ماهیتا مزمن باشد یا در دوره هایی شدت داشته باشد و در دوره هایی شدت آن کمتر باشد. سردرد اغلب با حالت تهوع و استفراغ همراه است. این امر خصوصا در مورد سردرد های میگرنی بیشتر صدق می کند. با ما همراه باشید تا در ادامه مقاله به انواع سردردها به همراه علائمشان بپردازیم.

انواع سردرد ها

انواع سردرد ها شامل موارد زیر می شود:

سردردهای تنشی
سردردهای خوشه ای
سردردهای میگرنی
آلرژی یا سردردهای سینوسی
سردردهای هورمونی
سردردهای کافئین
سردردهای تحرکی (حرکتی)
سردردهای فشار خون
سردردهای برگشتی
سردردهای پس از سانحه

اگرچه سردرد را می توان به عنوان درد "در هر ناحیه از سر" تعریف کرد ، اما علت ، طول مدت و شدت آن می تواند باتوجه به نوع سردرد متفاوت باشد.

اگر در کنار سردرد خود یکی از موارد زیر را دارید ، فورا به دنبال مراقبت های پزشکی باشید:

  • گرفتگی گردن
  • بدترین سردردی که تاکنون داشته اید
  • استفراغ
  • گیجی
  • لکنت زبان
  • داشتن تب 38 درجه سانتیگراد یا بالاتر
  • فلج در هر قسمت از بدن یا از دست دادن بینایی

سردردها می توانند اپیزودیک یا مزمن باشند:

سردردهای اپیزودیک ممکن است هر چند وقت یک بار یا حتی هر چند وقت یک بار اتفاق بیفتد. آنها می توانند از نیم ساعت تا چند ساعت دوام بیاورند. سردردهای مزمن سازگارتر هستند. آنها بیشتر روزهای خارج از ماه اتفاق می افتند و می توانند چند روز ادامه داشته باشند. در این موارد ، یک برنامه کنترل درد لازم است.

سردردهای تنشی :

اگر سردرد تنشی دارید ، ممکن است احساس سرگیجه و درد در سراسر سر خود داشته باشید. ضربان دار نیست حساسیت در اطراف گردن ، پیشانی ، پوست سر یا عضلات شانه شما نیز ممکن است ایجاد شود. هرکسی ممکن است دچار سردرد تنشی شود و اغلب به دلیل استرس ایجاد می شود.

مسکن درد بدون نسخه (OTC) ممکن است تمام آنچه که برای تسکین علائم گاه به گاه شما لازم است باشد. این شامل:

آسپرین
ایبوپروفن (ادویل)
ناپروکسن (Aleve)
استامینوفن و کافئین 

هنگامی که سردرد تنشی مزمن می شود ، ممکن است یک عمل متفاوت برای رفع تحریک سردرد زمینه ای پیشنهاد شود.

سردردهای خوشه ای :

سردردهای خوشه ای با درد شدید سوزشی مشخص می شوند. همزمان در اطراف یا پشت یک چشم یا یک طرف صورت رخ می دهد. گاهی اوقات تورم ، قرمزی ، گرگرفتگی و تعریق می تواند در طرفی که تحت تأثیر سردرد قرار دارد ، رخ دهد. گرفتگی بینی و پارگی چشم نیز اغلب در همان طرف سردرد اتفاق می افتد. این سردردها به صورت یک سری رخ می دهد. سردرد در هر فردی می تواند از 15 دقیقه تا سه ساعت طول بکشد. بیشتر افراد روزانه یک تا چهار سردرد ، معمولا هر روز در همان زمان ، در طی یک خوشه تجربه می کنند. پس از رفع یک سردرد ، به زودی سردرد دیگری به دنبال خواهد داشت.

میگرن :

درد میگرن یک ضربان شدید از عمق سر شما است. این درد می تواند روزها ادامه داشته باشد. سردرد توانایی شما را در انجام کارهای روزمره به طور قابل توجهی محدود می کند. میگرن ضربان دار و معمولا یک طرفه است. افرادی که سردرد میگرنی دارند اغلب به نور و صدا حساس هستند. حالت تهوع و استفراغ نیز معمولا رخ می دهد. برخی از میگرن ها با اختلالات بینایی همراه است. تقریبا از هر پنج نفر یک نفر این علائم را قبل از شروع سردرد تجربه می کند.

آلرژی یا سردردهای سینوسی :

سردرد گاهی اوقات در اثر واکنش آلرژیک اتفاق می افتد. درد ناشی از این سردردها اغلب در ناحیه سینوس و جلوی سر شما متمرکز می شود. سردردهای میگرنی معمولا به عنوان سردردهای سینوسی تشخیص داده نمی شوند. در حقیقت ، تا 90 درصد "سردردهای سینوسی" در واقع میگرن هستند. افرادی که به آلرژی فصلی مزمن یا سینوزیت مبتلا هستند ، مستعد ابتلا به این نوع سردردها هستند.

سردردهای هورمونی :

زنان معمولا سردردهایی را تجربه می کنند که با نوسانات هورمونی مرتبط است. قاعدگی ، قرص های جلوگیری از بارداری و بارداری همگی بر میزان استروژن شما تأثیر می گذارند که می تواند باعث سردرد شود. آن سردردهایی که به طور خاص با چرخه قاعدگی مرتبط هستند به عنوان میگرن قاعدگی نیز شناخته می شوند. این موارد می توانند درست قبل ، حین یا بلافاصله بعد از قاعدگی و همچنین در حین تخمک گذاری رخ دهند.

سردردهایی در اثر کافئین :

کافئین بر جریان خون در مغز شما تأثیر می گذارد. داشتن بیش از حد این ماده در مغز باعث سردرد می شود و همچنین ترک کافئین نیز موجب سردرد می شود. افرادی که میگرن مکرر دارند به دلیل استفاده از کافئین در معرض خطر ایجاد سردرد قرار دارند. وقتی عادت دارید هر روز مغز خود را در معرض مقدار مشخصی از کافئین قرار دهید، در صورت عدم دریافت کافئین ممکن است سردرد بگیرید.

سردردهای حرکتی :

سردردهای ورزشی پس از دوره هایی از فعالیت بدنی شدید به سرعت اتفاق می افتند. بالا بردن وزن ، دویدن و مقاربت جنسی از عوامل اصلی ایجاد سردرد تحت فشار است. تصور می شود که این فعالیت ها باعث افزایش جریان خون در جمجمه شما می شود ، که می تواند منجر به سردرد ضربان دار در هر دو طرف سر شما شود.

سردردهای ناشی از فشار خون بالا :

فشار خون بالا می تواند شما را دچار سردرد کند و این نوع سردرد نشانه یک وضعیت اضطراری است.  سردرد در اثر فشار خون بالا معمولا در دو طرف سر شما ایجاد می شود و به طور معمول با هر فعالیتی بدتر می شود. اغلب کیفیت ضربانی دارد. همچنین ممکن است تغییراتی در بینایی ، بی حسی یا سوزن سوزن شدن ، خون دماغ ، درد قفسه سینه یا تنگی نفس مشاهده کنید. اگر فکر می کنید سردرد بر اثر فشار خون بالا را تجربه می کنید ، باید فورا به مراقبت پزشکی بپردازید.

سردردهای برگشتی :

سردردهای برگشتی ، سردردهای بیش از حد دارویی نیز شناخته می شوند ، می توانند مانند سردرد تنشی و کسل کننده احساس شوند ، یا ممکن است مانند میگرن احساس درد بیشتری داشته باشند. سردردهای برگشتی احتمالا هر زمان که داروهای OTC مانند استامینوفن ، ایبوپروفن ، آسپیرین و ناپروکسن بیش از 15 روز از یک ماه استفاده شوند، وجود دارد.

سردردهای پس از سانحه :

سردردهای پس از سانحه می توانند پس از هر نوع آسیب به سر ایجاد شوند. این سردردها مانند سردردهای میگرنی یا تنشی احساس می شوند و معمولا 6 تا 12 ماه پس از بروز آسیب شما ادامه می یابند. آنها می توانند مزمن شوند.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}