افزایش مرگ ناشی از کرونا در افراد پر استرس

کرونا و استرسبه گفته دانشمندان ، بیماران مبتلا به کرونا که میزان هورمون استرس کورتیزول در خونشان بالاتر است ، با احتمال بیشتری در اثر این ویروس کشنده جان خود را از دست می دهند.

یک مطالعه توسط محققان کالج امپریال لندن نشان داد که بیماری در بیماران با سطح بالای هورمون کورتیزول ، سریعتر وخیم می شود و این بیماران در معرض خطر بیشتری برای مرگ قرار دارند.

برای ثبت درخواست آزمایش کرونا (در منزل و یا محل کارتان) بر روی لینک زیر کلیک کنید 

آزمایش کرونا در منزل

کورتیزول توسط بدن در پاسخ به استرس تولید می شود ، باعث تغییر در متابولیسم ، عملکرد قلب و سیستم ایمنی بدن می شود تا به مقابله بدن با استرس کمک کند.

این تیم بریتانیایی می گوید ، این یافته ها می توانند برای شناسایی بیمارانی که به احتمال بیشتر به مراقبت های ویژه نیاز دارند مورد استفاده قرار گیرند.این اولین مدرک مبنی بر این امر می باشد که سطح کورتیزول نشانه شدت ویروس کشنده کرونا می باشد که از سال 2019 باعث مرگ میلیون ها نفر در سراسر جهان شده است.

نویسندگان این مطالعه یافتند که میزان کشف شده بسیار نگران کننده است و به اندازه سه برابر میزان کورتیزول موجود در خون پس از انجام عمل جراحی در فرد میباشد.پروفسور والجیت دیلو ، نویسنده اصلی مطالعه ، گفت : " از دیدگاه متخصص غدد ، معقول است که بیماران مبتلا به شدیدترین نوع بیماری کرونا ، میزان کورتیزول بالاتری داشته باشند ، اما این میزان بسیار  نگران کننده است."

وی گفت که از سه ماه پیش موجی از بیماران مبتلا به کرونا به بیمارستان های لندن مراجعه کردند که اطلاعات کمی در مورد نحوه درمان آنها وجود دارد.وی گفت : " در حال حاضر ، زمانی که افراد به بیمارستان می رسند ، ما به طور بالقوه یک نشانگر ساده دیگر برای استفاده در کنار میزان اشباع اکسیژن داریم که به ما در شناسایی بیمارانی که باید سریعاً بستری شوند کمک می کند."

سطح کورتیزول ما در هنگام استراحت و سلامت 100 تا 200 نانومتر در لیتر و در زمان خواب تقریبا صفر است ، کم بودن میزان کورتیزول در بیماران می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

در بین بیماران مبتلا به کرونا ، افرادی که سطح کورتیزول پایه 744 یا کمتری داشتند ، بطور متوسط ​​36 روز زنده ماندند ، اما افراد با سطح بالای 744 بقای متوسط ​​تنها 15 روز داشتند.

این مطالعه شامل 535 بیمار بستری در سه بیمارستان لندن بود.یک آزمایش PCR و آزمایش های معمول خون برای کرونا، از جمله اندازه گیری پایه سطح کورتیزول ، در طی 48 ساعت پس از پذیرش انجام شد.

در طول دوره مطالعه ، کمتر از 27 درصد از گروه مبتلا به بیماری کرونا در مقایسه با کمتر از 7 درصد از افراد غیر مبتلا به کرونا ، جان خود را از دست دادند. در حال حاضر ، دیلو و تیمش امیدوارند که تحقیقاتشان در یک مطالعه بالینی در مقیاس بزرگتر قابل تأیید باشد.

پروفسور کاویتا ودارا از دانشگاه ناتینگهام ، که در این مطالعه مشارکت نداشته است ، گفت : این مطالعه باید برای تحقیقات بیشتر استفاده شود.پروفسور ودارا گفت : " صرف نظر از اینکه افزایش کورتیزول علت یا پیامد کووید 19 است ، افزایش میزان کورتیزول مشاهده شده در این گروه از بیماران نشان می دهد که ما باید به سرعت در جهت درک نقش این هورمون نه فقط در موارد شدید بیماری تحقیقات لازم را انجام دهیم.وی افزود : " بعلاوه ، ما باید بررسی کنیم که آیا ممکن است هورمون کورتیزول در آسیب پذیری کرونا و پیشرفت از بیماری بدون علامت به بیماری شدید نقش داشته باشد و نقش استرس روانی و سلامت روان را نیز در این فرایندها بررسی کنیم."

این یافته ها در مجله غدد درون ریز و دیابت لانست منتشر شده است.

منبع: Daily Mail
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}