انجام آزمایش خون کرونا به صورت آنلاین

این روز ها ابتلا یا در امان ماندن از بیماری ناشی از ویروس کرونا دغدغه بسیاری از افراد شده است. از این رو بسیاری تمایل دارند تا وضعیت جسمی خود را مورد بررسی قرار دهند. آنچه که ویروس کرونا را از سایر عوامل بیماری زا متمایز می کند سرعت شیوع و سرایت بسیار زیاد آن و همچنین بدون علامت ماندن بسیاری از افرادی است که با ویروس در تماس بوده اند. روش های بسیار متفاوتی برای تشخیص ویروس کرونا وجود دارد که در این مقاله به طور مختصر به آنها خواهیم پرداخت.

 

انواع روش های تشخیص ویروس کرونا:

1- آزمایشهای رپید (سریع) بر پایه آنتی بادی

2- آزمایش های سرولوژی و تعیین آنتی بادی

3- آزمایش RT-PCR برای تشخیص مولکولی ویروس

4- عکس رادیولوژی و CT-Scan

 

هر کدام از این چهار روش جایگاه ویژه ای در تشخیص ویروس دارند و اطلاعات ارزشمندی به کادر پزشکی می دهند. البته هر روش در کنار مزایایی که دارد معایبی را نیز دارد که باعث می شود تا در استفاده از آن روش جنبه های احتیاطی لحاظ شوند. در ادامه به صورت مختصر مزایا و معایب هر روش شرح داده خواهد شد.

 

آزمایش رپید (بر اساس ابزار هایی که شبیه baby check هستند) و در آنها از واکنش آنتی بادی ضد کرونا استفاده می شود

مزایا: سریع و ارزان قیمت

معایب: در داخل کشور دسترسی به آنها بسیار دشوار است، نتایج مثبت و منفی کاذب زیادی ایجاد می کنند.

 

آزمایش آنتی بادی (سرولوژی) 

مزایا: تشخیص نسبتا سریع و ارزان، امکان استفاده وسیع در سطح جمعیت

معایب: حتما باید در آزمایشگاه های تخصصی انجام شود. امکان بروز نتایج منفی و مثبت کاذب در آن وجود دارد.

دلایل منفی کاذب: منفی کاذب نتیجه ای است که در افرادی به دست می آید که قبلا یا در حال حاضر با ویروس مبتلا شده اند ولی نتیجه آزمایش آنها نشان دهنده عدم وجود آنتی بادی ضد کرونا در بدن است. دلیل این امر این است که برخی از افرادی که با ویروس در تماس بوده اند آنتی بادی ضد کرونا به اندازه کافی در بدن ساخته نشده است و لذا نتیجه تست منفی میشود. همچنین در مواردی گذشت زمان 7 الی 30 روز برای ساخته شدن این آنتی بادی لازم است و بدن فرد هنوز مقدار قابل تشخیص از آنتی بادی را نساخته است

دلایل مثبت کاذب: مثبت کاذب حالتی است که فردی با ویروس هیچ تماسی نداشته است و تا کنون مبتلا نشده است ولی آزمایش وجود آنتی بادی ضد کرونا را در بدن وی نشان می دهد. دلیل این نتایج مثبت کاذب در واقع شباهت آنتی ژ« های کرونا ویروس جدید با سایر انواع کرونا ویروس های قدیمی است و اگر فردی قبلا به انواع قدیمی این کرونا ویروس ها (دلیل بسیاری از سرماخوردگی های معمولی در سالیان قبل کرونا ویروس ها بوده است) مبتلا شده باشد ممکن است به اشتباه نتیجه آزمایش وی مثبت شود. بدیهی است این افراد ممکن است به اشتباه گمان کنند به ویروس کرونای جدید مقاوم هستند و با عدم رعایت نکات ایمنی خود را در معرض بیماری قرار دهند!

آزمایش کرونا در منزل

 

آزمایش RT-PCR و تشخیص مولکولی:

مزایا: دقت بسیار زیاد و اختصاصی بودن نتیجه آزمایش

معایب: فقط وجود یا عدم وجود ویروس در لحظه نمونه گیری را نشان داده و سوابق فرد تاثیری در نتیجه آزمایش ندارند. همچنین اگر نمونه گیری به درستی انجام نشود احتمال ایجاد جواب منفی کاذب وجود دارد. نکته منفی دیگر هزینه بالای این آزمایش و نیاز به تجهیزات فوق تخصصی می باشد.

 

عکس برداری رادیولوژی و CT-Scan:

مزایا: حساسیت بسیار زیاد برای تشخیص فرد مبتلا و تمایز آن از سایر انواع بیماری های عفونی

معایب: دسترسی به امکانات و مراکز تصویر برداری در شرایط فعلی بسیار دشوار و نیاز به تنظیم وقت ملاقات می باشد. همچنین در افراد فاقد علامت ممکن است نتیجه طبیعی باشد.

آزمایشگاه مندل در حال حاضر آزمایش RT-PCR و آزمایش سرولوژی تشخیص کرونا را انجام می دهد ولی قبل از تصمیم به انجام آزمایش توصیه اکید می کنیم که حتما به محدودیت های آزمایش دقت داشته باشید و مهم تر از همه این موارد این آزمایش ها به دلیل عدم دقت 100 درصدی خود ممکن است عوارضی را نیز به همراه داشته باشند. لذا اگر تصمیم به انجام آزمایش دارید حتما برگه راهنمایی که در زمان نمونه گیری به شما داده می شود را به دقت مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد آزمایش ویروس کرونا می توانید کلیپ زیر را مشاهده بفرمایید

آزمایشگاه مندل علاوه به ارائه خدمت به مراجعین حضوری آزمایشگاه با سرویس نمونه گیری در منزل و محل کار در سریعترین حالت ممکن بدون نیاز به مراجعه حضوری از شما نمونه گیری را انجام می دهد. در این زمینه می توانید بر روی لینک آزمایش کرونا در منزل کلیک کنید و به سادگی درخواست خود را ارسال نمایید . همکاران ما پس از بررسی با شما تماس خواهند گرفت. در صورت داشتن سوال و برای گرفتن مشاوره می توانید با شماره 02188198077 تماس بگیرید.

آزمایش کرونا در منزل

 

آزمایش مولکولی ویروس کرونا چیست ؟

آزمایش های مولکولی به دنبال علائم عفونت فعال هستند. این آزمایش ها معمولا شامل گرفتن نمونه از پشت گلو با سواب پنبه ای میباشند. سپس پزشک نمونه را برای آزمایش ارسال می کند. این نمونه تحت آزمایش واکنش زنجیره ای پلیمراز (PCR) قرار خواهد گرفت. این نوع آزمایش علائم ماده ژنتیکی ویروس را تشخیص می دهد. آزمایش های مولکولی تنها می توانند به تشخیص موارد فعلی کرونا کمک کنند و آنها نمی توانند تشخیص دهند که کسی به این عفونت مبتلا شده و بهبود یافته است.

انجام آزمایش کرونا به صورت آنلاین

آزمایش سرولوژیکی ویروس کرونا چیست ؟

آزمایش سرولوژیکی درواقع آنتی بادی هایی را تشخیص می دهند که بدن برای مقابله با ویروس تولید می کند. این آنتی بادی ها در هرکسی که از کووید-19 یا همان کرونا بهبود یافته باشد، وجود دارند. آنتی بادی ها در خون و بافت های سراسر بدن وجود دارند و آزمایش سرولوژیک معمولا به نمونه خون نیاز دارد. آزمایش های سرولوژیکی به ویژه برای تشخیص موارد مبتلا با علائم خفیف یا بدون علائم، مفید می باشند.

دقت آزمایش کرونا :

اگر برای وجود آنتی بادی های ویروس کرونا کووید-19 مثبت باشید معمولا به این معنی است که به کرونا مبتلا بوده اید. اما اگر تنها برای مدت کوتاهی دارای ویروس بودید ، ممکن است نتیجه منفی بگیرید. ممکن است در معرض ویروس قرار گرفته باشید و آنتی بادی تولید نکرده باشید. همچنین ممکن است یک جواب مثبت کاذب دریافت کنید. انجام آزمایش خیلی زود یا خیلی دیر می تواند منجر به نتیجه منفی کاذب شود. دقت آزمایش های مشابه برای آنفولانزا به طور کلی 50 تا 70 درصد است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد تفسیر نتایج آزمایش های کرونا می توانید به این لینک مراجعه فرمایید.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}