از عفونت کمپیلوباکتر چه می دانید؟

عفونت کمپیلوباکتر یا کمپیلوباکتریوز توسط باکتری کمپیلوباکتر ایجاد می شود. این شایع ترین علت باکتریایی بیماری اسهال در ایالات متحده است. داده‌های شبکه نظارت فعال بیماری‌های منتقله از غذا نشان می‌دهد که هر سال حدود 20 مورد به ازای هر 100000 نفر تشخیص داده می‌شود. شبکه نظارت فعال بیماری های منتقله از مواد غذایی نشان می دهد که هر سال حدود 20 مورد به ازای هر 100000 نفر تشخیص داده می شود. بسیاری از موارد دیگر تشخیص داده نشده یا گزارش نشده است. CDC تخمین می زند که عفونت کمپیلوباکتر سالانه 1.5 میلیون ساکن ایالات متحده را تحت تأثیر قرار می دهد. اکثر موارد جزء شیوع شناخته شده نیستند و موارد بیشتری در تابستان نسبت به زمستان رخ می دهد.

علائم عفونت کمپیلوباکتر چیست؟

افراد مبتلا به عفونت کمپیلوباکتر معمولاً اسهال (اغلب خونی)، تب و گرفتگی معده دارند. تهوع و استفراغ ممکن است همراه با اسهال باشد. علائم معمولاً دو تا پنج روز پس از عفونت شروع می شود و حدود یک هفته طول می کشد. برخی از افراد عوارضی مانند سندرم روده تحریک پذیر، فلج موقت و آرتریت را تجربه می کنند. در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، مانند افرادی که دارای اختلالات خونی هستند، مبتلا به ایدز یا شیمی درمانی می‌شوند، کمپیلوباکتر گهگاه به جریان خون گسترش می‌یابد و باعث عفونت تهدید کننده زندگی می‌شود.

چگونه غذا و آب به کمپیلوباکتر آلوده می شود؟

کامپیلوباکتر می تواند غذا و آب را از راه های مختلفی آلوده کند.

بسیاری از جوجه ها، بوقلمون ها، گاوها و سایر حیواناتی که هیچ نشانه ای از بیماری ندارند، حامل کمپیلوباکتر هستند. کمپیلوباکتر را می توان در روده، کبد و سایر اندام های حیوانات حمل کرد و در هنگام ذبح حیوان می تواند به سایر قسمت های خوراکی منتقل شود. در سال 2015، آزمایش سیستم ملی پایش مقاومت ضد میکروبی (NARMS) نشان داد که کمپیلوباکتر در 24 درصد مرغ خام خریداری شده از خرده‌فروشان است.

هنگامی که گاو به عفونت کمپیلوباکتر در پستان خود مبتلا شود یا زمانی که شیر به کود آلوده شود، شیر ممکن است آلوده شود. پاستوریزه کردن شیر را برای نوشیدن بی خطر می کند.

میوه ها و سبزیجات می توانند از طریق تماس با خاک یا آب حاوی مدفوع (مدفوع) گاوها، پرندگان یا سایر حیوانات آلوده شوند. مدفوع حیوانات می تواند دریاچه ها و نهرها را آلوده کند. شستن یا تمیز کردن میوه ها و سبزیجات و ضدعفونی کردن آب آشامیدنی تصفیه نشده به پیشگیری از بیماری کمک می کند.

چگونه افراد با باکتری کمپیلوباکتر آلوده می شوند؟

تعداد بسیار کمی از باکتری های کمپیلوباکتر برای بیمار کردن کسی لازم است. یک قطره آب مرغ خام می تواند حاوی باکتری کافی برای آلوده کردن افراد باشد.

بیشتر عفونت های کمپیلوباکتر احتمالاً با خوردن مرغ خام یا نیم پز یا خوردن چیزی که به آن تماس داشته است به دست می آید. کمپیلوباکتر از طریق سایر غذاها از جمله غذاهای دریایی، گوشت و محصولات نیز منتقل می شود. از طریق تماس با حیوانات؛ و با نوشیدن آب تصفیه نشده

وقتی تخته برشی که برای برش و تهیه مرغ خام استفاده شده است، قبل از استفاده برای تهیه غذاهایی که خام یا کمی پخته شده سرو می شوند، مانند سالاد یا میوه، شسته نشود، ممکن است مبتلا شوند. افراد همچنین می توانند از طریق تماس با مدفوع سگ یا گربه آلوده شوند. به ندرت افراد از طریق انتقال خون آلوده به این بیماری مبتلا می شوند.

کمپیلوباکتر معمولا از فردی به فرد دیگر سرایت نمی کند.

شیوع بیماری با طیور، محصولات لبنی خام (غیر پاستوریزه)، غذاهای دریایی، آب تصفیه نشده، محصولات و توله سگ ها همراه بوده است.

عفونت کمپیلوباکتر در کشورهای کم منابع رایج است و افرادی که به خارج از کشور سفر می کنند شانس بیشتری برای ابتلا دارند. از هر پنج عفونت کمپیلوباکتر که گزارش شده است، یک مورد با سفرهای بین المللی مرتبط است.

آیا عفونت کمپیلوباکتر جدی است؟

اکثر افراد مبتلا به عفونت کمپیلوباکتر در عرض یک هفته به طور کامل بهبود می یابند، اگرچه برخی از آنها باکتری کمپیلوباکتر را هفته ها پس از بهبودی در مدفوع خود دفع می کنند. عفونت کمپیلوباکتر به ندرت منجر به مشکلات سلامتی طولانی مدت می شود. برخی از مطالعات تخمین زده اند که 5 تا 20 درصد از افراد مبتلا به عفونت کمپیلوباکتر برای مدت محدودی به سندرم روده تحریک پذیر و 1 تا 5 درصد به آرتریت مبتلا می شوند.

حدود یک مورد از هر 1000 بیماری کمپیلوباکتر گزارش شده منجر به سندرم گیلن باره (GBS) می شود. GBS زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی فرد توسط یک عفونت تحریک شود. افراد مبتلا به GBS ممکن است دچار ضعف عضلانی یا گاهی فلج شوند که می تواند هفته ها طول بکشد و اغلب به مراقبت های پزشکی شدید نیاز دارد. اکثر افراد به طور کامل بهبود می یابند، اما برخی آسیب عصبی دائمی دارند. برآوردها نشان می دهد که 40 درصد موارد GBS در ایالات متحده ممکن است توسط عفونت کمپیلوباکتر ایجاد شود.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}