بیماری هپاتیت ب چیست و علائم آن را بشناسید!

هپاتیت ب (B) یک عفونت جدی کبدی است که توسط ویروس هپاتیت B (HBV) ایجاد می شود. برای بعضی از افراد ، عفونت هپاتیت B مزمن می شود ، یعنی بیش از شش ماه طول می کشد. ابتلا به هپاتیت B مزمن خطر ابتلا به نارسایی کبدی ، سرطان کبد یا سیروز را افزایش می دهد. وضعیتی که به طور دائمی جای کبد را می گیرد. بیشتر بزرگسالان مبتلا به هپاتیت B بهبود می یابند ، حتی اگر علائم و نشانه های آنها شدید باشد. نوزادان و کودکان بیشتر به عفونت مزمن (طولانی مدت) هپاتیت B مبتلا می شوند. یک واکسن می تواند از هپاتیت B جلوگیری کند ، اما در صورت ابتلا به این بیماری هیچ درمانی وجود ندارد. اگر آلوده باشید ، رعایت برخی اقدامات احتیاطی می تواند از سرایت ویروس به دیگران جلوگیری کند.

بیماری هپاتیت ب

فهرست آنچه در این مقاله می خوانید:

علائم بیماری هپاتیت :

علائم و نشانه های هپاتیت B از خفیف تا شدید متغیر است. آنها معمولاً حدود یک تا چهار ماه پس از آلوده شدن ظاهر می شوند ، اگرچه می توانید آنها را از همان دو هفته پس از عفونت مشاهده کنید. برخی از افراد ، معمولا کودکان خردسال ، ممکن است هیچ علائمی نداشته باشند.

علائم و نشانه های هپاتیت B ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درد شکم
  • ادرار تیره
  • تب
  • درد مفصل
  • از دست دادن اشتها
  • تهوع و استفراغ
  • ضعف و خستگی
  • زرد شدن پوست و سفیدی چشم

علل ایجاد بیماری هپاتیت :

عفونت هپاتیت B توسط ویروس هپاتیت (B (HBV ایجاد می شود. ویروس از طریق خون ، منی یا مایعات دیگر از بدن به فرد دیگر منتقل می شود. با عطسه یا سرفه گسترش نمی یابد.

روش های رایج HBV که منجر به گسترش آن می شود:

تماس جنسی: اگر با فردی که آلوده است رابطه محافظت نشده داشته باشید ممکن است به هپاتیت B مبتلا شوید. اگر خون ، بزاق ، مایع منی یا ترشحات واژن فرد وارد بدن شود ، ویروس می تواند به شما منتقل شود.
سوزن زدن: HBV به راحتی از طریق سوزن ها و سرنگ های آلوده به خون آلوده پخش می شود. به اشتراک گذاشتن مواد مخدر IV شما را در معرض خطر بالای هپاتیت B قرار می دهد.
مادر به فرزند: زنان باردار آلوده به HBV می توانند ویروس را در حین زایمان به نوزاد خود منتقل کنند. با این حال ، می توان نوزاد تازه متولد شده را واکسینه کرد تا تقریبا در همه موارد از آلودگی جلوگیری کند.

هپاتیت B حاد و مزمن :

عفونت حاد هپاتیت B کمتر از شش ماه طول می کشد. سیستم ایمنی بدن شما احتمالا می تواند هپاتیت B حاد را از بدن شما پاک کند و شما باید طی چند ماه کاملا بهبود پیدا کنید. اکثر افرادی که در بزرگسالی به هپاتیت B مبتلا می شوند دارای عفونت حاد هستند اما می تواند منجر به عفونت مزمن شود. عفونت مزمن هپاتیت B شش ماه یا بیشتر طول می کشد. طولانی می شود زیرا سیستم ایمنی بدن شما قادر به مقابله با عفونت نیست. عفونت مزمن هپاتیت B ممکن است یک عمر ادامه داشته باشد ، احتمالاً منجر به بیماری های جدی مانند سیروز و سرطان کبد شود.

برای جلوگیری از HBV اقدامات احتیاطی را انجام دهید

  • وضعیت HBV هر شریک جنسی را بدانید. به یک رابطه جنسی محافظت نشده مبادرت نکنید ، مگر اینکه کاملاً مطمئن باشید همسرتان به HBV یا عفونت منتقله از راه جنسی آلوده نشده است.
  • اگر از وضعیت سلامتی همسرتان اطلاع ندارید ، در هر بار رابطه جنسی از یک کاندوم لاتکس یا پلی اورتان استفاده کنید.
  • از سوزن و سورنگ آلوده به هیچ عنوان استفاده نکنید.
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}