هر آنچه که باید از دیابت نوع 1 کودکان بدانید ! دیابت نوع یک کودکان چه علائمی دارد؟

دیابت نوع یک در کودکان وضعیتی است که در آن بدن کودک شما دیگر هورمون مهمی (انسولین) تولید نمی کند. کودک شما برای زنده ماندن به انسولین نیاز دارد ، بنابراین انسولین از دست رفته باید با تزریق یا پمپ انسولین جایگزین شود. دیابت نوع 1 در کودکان قبلا به عنوان دیابت خردسال یا دیابت وابسته به انسولین شناخته می شد. تشخیص دیابت نوع 1 در کودکان ، به ویژه در ابتدای کار ، طاقت فرسا است. ناگهان شما و فرزندتان - بسته به سن او - باید آمپول بزنید و قند خون را کنترل کنید. هیچ درمانی برای دیابت نوع 1 در کودکان وجود ندارد ، اما می توان آن را کنترل کرد. پیشرفت در کنترل قند خون و تحویل انسولین باعث بهبود مدیریت قند خون و کیفیت زندگی در کودکان دیابتی نوع 1 شده است.

دیابت نوع یک کودکان

علت دیابت نوع یک در کودکان :

علت دقیق دیابت نوع 1 ناشناخته است. اما در بیشتر افراد مبتلا به دیابت نوع 1 ، سیستم ایمنی بدن - که به طور معمول با باکتری ها و ویروس های مضر مبارزه می کند - به اشتباه سلول های تولید کننده انسولین (جزایر) در لوزالمعده را از بین می برد. به نظر می رسد ژنتیک و عوامل محیطی در این روند نقش دارند. هنگامی که سلول های جزایر پانکراس از بین می روند ، کودک شما انسولین کمی تولید می کند یا به هیچ وجه انسولین تولید نمی کند. انسولین وظیفه اساسی انتقال قند (گلوکز) از جریان خون به سلولهای بدن را انجام می دهد. قند با هضم غذا وارد جریان خون می شود.

بدون انسولین کافی ، قند در جریان خون کودک شما تجمع می یابد ، که در صورت عدم درمان می تواند باعث عوارض تهدید کننده زندگی شود.

علائم و نشانه های دیابت نوع 1 در کودکان معمولا به سرعت ایجاد می شود و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • افزایش تشنگی
  • تکرر ادرار 
  • گرسنگی شدید
  • لاغری ناخواسته
  • خستگی
  • تحریک پذیری یا تغییر رفتار

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت مشاهده علائم یا نشانه های دیابت نوع 1 به پزشک کودک خود مراجعه کنید.

عوامل خطر دیابت نوع 1 در کودکان عبارتند از:

سابقه خانوادگی : هرکسی که پدر یا مادر یا خواهر و برادر مبتلا به دیابت نوع 1 داشته باشد کمی خطر ابتلا به این بیماری را دارد.
ژنتیک : برخی از ژن ها افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 1 را نشان می دهند.
ویروس های خاص : قرار گرفتن در معرض ویروس های مختلف ممکن است باعث از بین رفتن خود ایمنی سلول های جزایر شود.

عوارض
دیابت نوع 1 می تواند اندام های اصلی بدن شما را تحت تأثیر قرار دهد. در اکثر مواقع نزدیک نگه داشتن سطح قند خون می تواند به طور چشمگیری خطر بسیاری از عوارض را کاهش دهد.

عوارض دیابت برای کودکان می تواند شامل موارد زیر باشد:

بیماری قلب و عروقی : دیابت خطر ابتلا به کودک شما را در ابتلا به بیماری هایی مانند تنگی عروق خونی ، فشار خون بالا ، بیماری قلبی و سکته در سنین بالاتر افزایش می دهد.
آسیب کلیه : دیابت می تواند به خوشه های ریز خونی بسیار ریز که مواد زائد خون کودک شما را فیلتر می کنند آسیب برساند.
آسیب دیدگی چشم : دیابت می تواند به عروق خونی شبکیه آسیب برساند ، که ممکن است منجر به مشکلات بینایی شود.
پوکی استخوان : دیابت ممکن است منجر به کاهش تراکم مواد معدنی استخوان کمتر از حد طبیعی شود و خطر ابتلا به پوکی استخوان را در بزرگسالی کودک افزایش دهد.

پیشگیری از دیابت نوع یک :

در حال حاضر هیچ راهی شناخته شده برای پیشگیری از دیابت نوع 1 وجود ندارد ، اما این یک زمینه تحقیقاتی بسیار فعال است. محققان در حال کار بر روی:

  • جلوگیری از دیابت نوع 1 در افرادی که ریسک بالایی از بیماری دارند و اخیرا حداقل یک دارو را شناسایی کرده است که ممکن است روند پیشرفت بیماری را کند کند.
  • جلوگیری از تخریب بیشتر سلولهای جزایر در افرادی که به تازگی تشخیص داده شده اند.
  • پزشکان می توانند آنتی بادی های مرتبط با دیابت نوع 1 را در کودکانی که خطر بالایی از این اختلال دارند ، تشخیص دهند. این آنتی بادی ها می توانند ماه ها یا حتی سال ها قبل از ظهور اولین علائم دیابت نوع 1 شناسایی شوند ، اما در حال حاضر هیچ راهی شناخته شده برای کاهش یا جلوگیری از بیماری در هنگام یافتن آنتی بادی ها وجود ندارد. همچنین مهم است که بدانید همه افراد مبتلا به این آنتی بادی ها به دیابت نوع 1 مبتلا نمی شوند.
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}