سرطان کولون یا سرطان روده بزرگ چیست و چه علائمی دارد؟

سرطان کولون نوعی سرطان است که از روده بزرگ (روده بزرگ) شروع می شود. روده بزرگ آخرین قسمت دستگاه گوارش است. سرطان روده بزرگ معمولا افراد مسن را تحت تأثیر قرار می دهد ، هرچند ممکن است در هر سنی اتفاق بیفتد. این بیماری معمولا به صورت توده های کوچک ، غیر سرطانی (خوش خیم) سلول به نام پولیپ که در قسمت داخلی روده بزرگ ایجاد می شوند ، شروع می شود. با گذشت زمان برخی از این پولیپ ها می توانند به سرطان روده بزرگ تبدیل شوند.

پولیپ ها ممکن است کوچک باشند و در صورت وجود علائم کمی ایجاد کنند. به همین دلیل ، پزشکان آزمایش های منظم غربالگری را برای جلوگیری از سرطان روده بزرگ با شناسایی و برداشتن پولیپ ها قبل از تبدیل شدن آنها به سرطان ، توصیه می کنند. اگر سرطان کولون ایجاد شود ، بسیاری از روش های درمانی برای کنترل آن در دسترس است ، از جمله جراحی ، پرتودرمانی و درمان های دارویی ، مانند شیمی درمانی ، درمان هدفمند و ایمونوتراپی

سرطان کولون یا سرطان روده بزرگ

علت ایجاد سرطان روده بزرگ :

به طور کلی ، سرطان روده بزرگ زمانی شروع می شود که سلول های سالم در روده بزرگ تغییراتی (جهش) در DNA آنها ایجاد می کنند. DNA سلول شامل مجموعه ای از دستورالعمل ها است که به سلول می گوید چه کاری انجام دهد. سلولهای سالم به شکلی منظم رشد می کنند و تقسیم می شوند تا بدن شما عملکرد طبیعی داشته باشد. اما وقتی DNA سلول آسیب دیده و سرطانی می شود ، سلول ها تقسیم می شوند - حتی در صورت عدم نیاز به سلول های جدید. همزمان با تجمع سلول ها ، تومور ایجاد می شود.

با گذشت زمان ، سلولهای سرطانی می توانند رشد کرده و به بافتهای طبیعی نزدیک حمله کرده و از بین ببرند. و سلولهای سرطانی می توانند به سایر قسمتهای بدن سفر کرده و رسوباتی در آنجا ایجاد کنند

علائم و نشانه های سرطان روده بزرگ عبارتند از:

  • تغییر مداوم در عادات روده ای شما ، از جمله اسهال یا یبوست یا تغییر قوام مدفوع
  • خونریزی مقعدی یا خون در مدفوع شما
  • ناراحتی مداوم در شکم ، مانند گرفتگی ، گاز یا درد
  •  احساسی که روده شما کاملا خالی نمی شود
  • ضعف یا خستگی
  • کاهش وزن بدون دلیل

بسیاری از افراد مبتلا به سرطان روده بزرگ در مراحل اولیه بیماری هیچ علائمی را تجربه نمی کنند. وقتی علائم ظاهر می شوند ، بسته به اندازه و محل سرطان در روده بزرگ ، متفاوت خواهند بود.

عواملی که ممکن است خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش دهد عبارتند از :

  • سن بالاتر : سرطان روده بزرگ در هر سنی قابل تشخیص است ، اما اکثر افراد مبتلا به سرطان روده بزرگ بالاتر از 50 سال هستند. میزان سرطان روده بزرگ در افراد زیر 50 سال در حال افزایش است ، اما پزشکان دلیل آن را مطمئن نیستند.
  • نژاد آفریقایی - آمریکایی : آفریقایی - آمریکایی ها بیشتر از افراد دیگر نژاد در معرض خطر سرطان روده بزرگ هستند.
  • سابقه شخصی سرطان روده بزرگ یا پولیپ : اگر قبلا سرطان روده بزرگ یا پولیپ روده بزرگ غیر سرطانی داشته اید ، در آینده بیشتر خطر سرطان روده بزرگ را دارید.
  • سندرم های ارثی که خطر سرطان روده بزرگ را افزایش می دهند : برخی جهش های ژنی منتقل شده در نسل های خانواده شما می تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. تنها درصد کمی از سرطان های روده بزرگ به ژن های ارثی مرتبط هستند. شایع ترین سندرم های ارثی که خطر سرطان روده بزرگ را افزایش می دهند ، پولیپوز آدنوماتوز خانوادگی (FAP) و سندرم لینچ است که به عنوان سرطان روده بزرگ غیرپلیپوزیتی ارثی (HNPCC) نیز شناخته می شود.
  • رژیم کم فیبر و چربی : سرطان روده بزرگ و سرطان رکتوم ممکن است با یک رژیم غذایی معمول غربی همراه باشد ، که دارای فیبر کم و چربی و کالری زیادی است. تحقیقات در این زمینه نتایج متفاوتی داشته است. برخی مطالعات افزایش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را در افرادی که رژیم های غذایی حاوی گوشت قرمز و گوشت فرآوری شده دارند ، نشان داده اند.
  • سبک زندگی بی تحرک : افرادی که بی تحرک هستند بیشتر در معرض سرطان روده بزرگ قرار می گیرند. انجام فعالیت بدنی منظم ممکن است خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهد.
  • دیابت : افراد مبتلا به دیابت یا مقاومت به انسولین خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را دارند.
  • چاقی : در افرادی که چاق هستند ، در مقایسه با افرادی که وزن طبیعی دارند ، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و خطر مرگ ناشی از سرطان روده بزرگ افزایش می یابد.
  • سیگار کشیدن : افرادی که سیگار می کشند ممکن است در معرض خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ باشند.
  • الکل : استفاده زیاد از الکل خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد.
  • پرتودرمانی برای سرطان : پرتودرمانی جهت معالجه سرطانهای قبلی به سمت شکم جهت افزایش سرطان روده بزرگ افزایش می یابد.
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}