بیماری آبله مرغان چیست و چه علائمی دارد؟

آبله مرغان عفونت ناشی از ویروس واریسلا-زوستر است. با تاول های کوچک و پر از مایعات باعث ایجاد بثورات خارش دار می شود. آبله مرغان برای افرادی که به این بیماری مبتلا نبوده و یا واکسینه نشده اند بسیار مسری است. امروزه واکسنی در دسترس است که از کودکان در برابر آبله مرغان محافظت می کند. واکسیناسیون معمول توسط مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) توصیه می شود. واکسن آبله مرغان یک روش ایمن و موثر برای جلوگیری از آبله مرغان و عوارض احتمالی آن است.

بیماری آبله مرغان چیست و علائم آن

علت ابتلا به آبله مرغان :

عفونت آبله مرغان ناشی از ویروس است. این می تواند از طریق تماس مستقیم با بثورات گسترش یابد. همچنین هنگامی که فرد مبتلا به آبله مرغان است ، سرفه یا عطسه می کند و شما قطرات هوا را استشمام می کنید ، می تواند گسترش یابد.

علائم آبله مرغان :

بثورات تاول خارش دار ناشی از عفونت آبله مرغان 10 تا 21 روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس ظاهر می شود و معمولا حدود پنج تا 10 روز طول می کشد. سایر علائم و نشانه ها ، که ممکن است یک تا دو روز قبل از بثورات ظاهر شود ، شامل موارد زیر است:

  • تب
  • از دست دادن اشتها
  • سردرد
  • خستگی و احساس عمومی ناخوشی (ضعف)

هنگامی که بثورات آبله مرغان ظاهر شد ، سه مرحله را طی می کند:

برجستگی های صورتی یا قرمز برجسته (پاپول ها) که طی چند روز بروز می کنند
تاول های کوچک پر از مایع (وزیکول) ، که تقریبا در یک روز تشکیل می شوند و سپس می شکند و نشت می کنند
پوسته و دلمه ، که تاول های شکسته را می پوشاند و بهبود آن چندین روز دیگر طول می کشد

برجستگی های جدید برای چندین روز همچنان ظاهر می شوند ، بنابراین ممکن است هر سه مرحله بثورات را داشته باشید. برجستگی ها ، تاول ها و ضایعات پوستی 

قبل از بروز بثورات می توانید ویروس را به افراد دیگر منتقل کنید و ویروس تا زمانی که تمام تاول های شکسته پوسته نشود ، مسری است. این بیماری به طور کلی در کودکان سالم خفیف است. در موارد شدید ، بثورات می تواند کل بدن را بپوشاند و ممکن است ضایعاتی در گلو ، چشم ها و غشاهای مخاطی مجرای ادرار ، مقعد و واژن ایجاد شود.

عوامل خطر :

در صورت ابتلا به آبله مرغان یا واکسن آبله مرغان ، خطر ابتلا به ویروس واریسلا-زوستر که باعث آبله مرغان می شود بیشتر است. واکسیناسیون برای افرادی که در مراکز مراقبت از کودکان یا مدرسه کار می کنند بسیار مهم است. بیشتر افرادی که آبله مرغان داشته اند و یا علیه آبله مرغان واکسینه شده اند ، در برابر آبله مرغان ایمن هستند. اگر واکسینه شده اید و هنوز آبله مرغان می گیرید ، علائم اغلب خفیف تر ، تاول های کمتر و تب خفیف یا بدون تب دارند. چند نفر می توانند بیش از یک بار به آبله مرغان مبتلا شوند ، اما این موارد نادر است.

عوارض بیماری آبله مرغان :

آبله مرغان به طور معمول یک بیماری خفیف است. اما می تواند جدی باشد و منجر به عوارضی از جمله شود:

  • عفونت های باکتریایی پوست ، بافت های نرم ، استخوان ها ، مفاصل یا جریان خون (سپسیس)
  • کمبود آب بدن
  • ذات الریه
  • التهاب مغز
  • سندرم شوک سمی
  • سندرم ری در کودکان و نوجوانان

راه پیشگیری از آبله مرغان :

واکسن آبله مرغان (واریسلا) بهترین راه پیشگیری از آبله مرغان است. کارشناسان مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) تخمین می زنند که این واکسن برای تقریباً 98 درصد از افرادی که هر دو دوز توصیه شده را دریافت می کنند ، از ویروس محافظت کامل می کند. وقتی واکسن از محافظت کامل برخوردار نباشد ، به طور قابل توجهی از شدت آبله مرغان می کاهد. این واکسن را می توان با واکسن سرخک ، اوریون و سرخچه ترکیب کرد ، اما برای برخی از کودکان در سنین 12 تا 23 ماهگی ، این ترکیب ممکن است خطر تب و تشنج از واکسن را افزایش دهد.

واکسن آبله مرغان (Varivax) برای موارد زیر توصیه می شود:

  1. کودکان : در ایالات متحده ، کودکان به عنوان بخشی از برنامه معمول واکسیناسیون ، دو دوز واکسن واریسلا را دریافت می کنند. اولی بین سنین 12 تا 15 ماه و دومی بین سنین 4 تا 6 سال
  2. کودکان بزرگتر واکسینه نشده : کودکان 7 تا 12 ساله که واکسینه نشده اند ، باید دو دوز واکسن واریسلا را دریافت کنند ، حداقل با فاصله سه ماه
  3. بزرگسالانی که هرگز آبله مرغان نداشته اند یا واکسینه نشده اند ، معمولا دو دوز واکسن را با فاصله چهار تا هشت هفته دریافت می کنند.
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}