بیماری اوریون چیست و چه علائمی دارد؟

اوریون یک عفونت ویروسی است که در درجه اول غدد تولید کننده بزاق (بزاقی) را که نزدیک گوش شما قرار دارند تحت تأثیر قرار می دهد. اوریون می تواند باعث تورم در یکی از این دو غده شود. بیماری اوریون در ایالات متحده امری رایج بود تا اینکه واکسیناسیون اوریون به صورت روتین درآمد. از آن زمان ، تعداد موارد به طور چشمگیری کاهش یافته است. با این حال ، شیوع اوریون در ایالات متحده هنوز وجود دارد و تعداد موارد در سال های اخیر پنهان شده است. این شیوع به طور کلی افرادی که واکسینه نشده اند را تحت تأثیر قرار می دهد و در محیط های نزدیک تماس مانند مدارس یا دانشگاه ها رخ می دهد. عوارض اوریون ، مانند کاهش شنوایی ، به طور بالقوه جدی اما نادر است همچنین درمان خاصی برای این بیماری وجود ندارد.

بیماری اوریون چیست و علائم آن

علت بیماری اوریون :

اوریون در اثر ویروسی ایجاد می شود که از طریق بزاق آلوده به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. اگر ایمن نباشید ، می توانید با تنفس قطرات بزاقی از فرد آلوده که تازه عطسه یا سرفه کرده است ، به اوریون مبتلا شوید.

علائم بیماری اوریون :

برخی از افراد آلوده به ویروس اوریون یا علائم و نشانه هایی ندارند و یا علائم بسیار خفیفی دارند. وقتی علائم و نشانه ها ایجاد می شوند ، معمولا حدود دو تا سه هفته پس از قرار گرفتن در معرض ویروس ظاهر می شوند.

علامت اصلی اوریون غدد بزاقی متورم است که باعث پف شدن گونه ها می شود. علائم و نشانه های دیگر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درد در غدد بزاقی متورم در یک یا دو طرف صورت شما
  • درد هنگام جویدن یا بلعیدن
  • تب
  • سردرد
  • دردهای عضلانی
  • ضعف و خستگی
  • از دست دادن اشتها

عوارض بیماری اوریون :

بیشتر عوارض اوریون شامل التهاب و تورم در برخی از قسمت های بدن است :

بیضه ها : این وضعیت که به ارکیت معروف است باعث تورم یکی یا هر دو بیضه در مردانی می شود که به سن بلوغ رسیده اند. ارکیت دردناک است ، اما به ندرت منجر به ناتوانی در پدر شدن فرزند می شود (عقیمی).

مغز : عفونت های ویروسی مانند اوریون می تواند منجر به التهاب مغز (انسفالیت) شود. انسفالیت می تواند باعث مشکلات عصبی شود و زندگی را تهدید کند.

غشاها و مایع در اطراف مغز و نخاع : این بیماری که به عنوان مننژیت شناخته می شود ، می تواند در صورت انتشار ویروس اوریون از طریق جریان خون و آلوده شدن سیستم عصبی مرکزی رخ دهد.

سایر عوارض اوریون عبارتند از:

از دست دادن شنوایی : کاهش شنوایی می تواند در یک گوش یا هر دو گوش ایجاد شود. اگرچه نادر است.

مشکلات قلبی به ندرت ، اوریون با ضربان قلب غیر طبیعی و بیماری های عضله قلب همراه است.

سقط جنین : ابتلا به اوریون در دوران بارداری ، به ویژه در اوایل بارداری ، ممکن است منجر به سقط جنین شود.

پیشگیری از اوریون :

بهترین روش پیشگیری از اوریون ، واکسیناسیون در برابر بیماری است. اکثر افراد پس از واکسیناسیون کامل نسبت به اوریون مصونیت دارند. واکسن اوریون معمولا به صورت ترکیبی سرخک ، اوریون- سرخچه (MMR) تزریق می شود که حاوی ایمن ترین و موثرترین شکل از هر واکسنی است. قبل از ورود کودک به مدرسه ، دو دوز واکسن MMR توصیه می شود. این واکسن ها باید در هنگام تولد کودک تزریق شوند:

  • بین سنین 12 تا 15 ماهگی
  • بین سنین 4 تا 6 سال
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}