آلزایمر چیست ؟ از علائم و راه های پیشگیری از آن بیشتر بدانید !

آلزایمر نوعی زوال عقل است که بر حافظه ، تفکر و رفتار تأثیر می گذارد. علائم در نهایت به حدی شدید می شوند که در کارهای روزمره تداخل ایجاد میکند. درواقع این بیماری اصطلاحی کلی برای از دست دادن حافظه و سایر توانایی های شناختی می باشد. برای آشنایی بیشتر با علائم آن و راه های پیشگیری از آن ادامه مقاله را مطالعه نمایید.

آلزایمر چیست و علائم آن

نکاتی در خصوص درک بیشتر بیماری آلزایمر :

آلزایمر شایع ترین علت زوال عقل است ، اصطلاحی کلی برای از دست دادن حافظه و سایر توانایی های شناختی است و به طور جدی برای تداخل در زندگی روزمره ، موضوعی جدی می باشد.

بیماری آلزایمر 60-80٪ موارد زوال عقل را تشکیل می دهد.

آلزایمر بخشی طبیعی از پیری نیست. بیشترین عامل خطر شناخته شده افزایش سن است و اکثر افراد مبتلا به آلزایمر 65 سال و بالاتر هستند. اما آلزایمر فقط بیماری پیری نیست. تقریباً 200000 آمریکایی زیر 65 سال مبتلا به آلزایمر جوانتر هستند (همچنین به عنوان آلزایمر زودرس شناخته می شود).

آلزایمر با گذشت زمان بدتر می شود و یک بیماری پیشرونده است ، جایی که علائم زوال عقل طی چند سال به تدریج بدتر می شود. در مراحل اولیه ، کاهش حافظه خفیف است ، اما با آلزایمر در مراحل آخر ، افراد توانایی ادامه مکالمه و پاسخ دادن به محیط خود را از دست می دهند. آلزایمر ششمین علت اصلی مرگ و میر در ایالات متحده است. به طور متوسط ​​، یک فرد مبتلا به آلزایمر چهار تا هشت سال پس از تشخیص زندگی می کند ، اما بسته به عوامل دیگر می تواند تا 20 سال نیز زندگی کند.

این بیماری در حال حاضر هیچ درمانی ندارد ، اما درمان علائم در دسترس است و تحقیقات همچنان ادامه دارد. اگرچه درمان های فعلی آلزایمر نمی توانند جلوی پیشرفت آلزایمر را بگیرند ، اما می توانند به طور موقت باعث بدتر شدن علائم زوال عقل شوند و کیفیت زندگی افراد مبتلا به آلزایمر و مراقبان آنها را بهبود بخشد. امروزه تلاش جهانی برای یافتن راه های بهتر برای درمان بیماری ، به تأخیر انداختن بروز آن و جلوگیری از پیشرفت آن در حال انجام است.

علائم آلزایمر :

شایع ترین علامت اولیه آلزایمر ، دشواری در یادآوری اطلاعات تازه آموخته شده است.

درست مثل بقیه بدن ، مغز ما با افزایش سن تغییر می کند. بیشتر ما سرانجام متوجه برخی از کندی های تفکر و برخی اوقات مشکلات یادآوری چیزهای خاص می شویم. با این حال ، از دست دادن جدی حافظه ، گیجی و سایر تغییرات عمده در نحوه کار ذهن ما ممکن است نشانه از بین رفتن سلول های مغزی باشد.

شایعترین علامت اولیه آلزایمر ، دشواری در یادآوری اطلاعات تازه آموخته شده است زیرا تغییرات آلزایمر به طور معمول در بخشی از مغز شروع می شود که بر یادگیری تأثیر می گذارد. از آنجا که آلزایمر از طریق مغز پیشرفت می کند ، به علائم فزاینده ای منجر می شود ، از جمله گمراهی ، خلق و خو و تغییر رفتار. تعمیق سردرگمی درباره وقایع ، زمان و مکان ؛ سو susp ظن بی اساس در مورد خانواده ، دوستان و مراقبان حرفه ای. از دست دادن حافظه و تغییرات رفتار جدی تر و در گفتار ، بلع و راه رفتن مشکل دارد.

افرادی که دچار کمبود حافظه یا سایر علائم احتمالی آلزایمر هستند تشخیص اینکه مشکلی دارند دشوار است. علائم زوال عقل ممکن است برای اعضای خانواده یا دوستان آشکارتر باشد. هر کسی که علائم شبه زوال عقل را تجربه می کند باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کند.

ارتباط آلزایمر و مغز :

تغییرات میکروسکوپی در مغز مدت ها قبل از اولین علائم از دست دادن حافظه آغاز می شود.

مغز 100 میلیارد سلول عصبی (نورون) دارد. هر سلول عصبی با بسیاری دیگر ارتباط برقرار می کند و شبکه های ارتباطی را تشکیل می دهد. گروه هایی از سلول های عصبی مشاغل ویژه ای دارند. برخی در فکر کردن ، یادگیری و به خاطر سپردن نقش دارند. دیگران به ما کمک می کنند تا ببینیم ، بشنویم و ببوییم.

سلول های مغز برای انجام کار خود مانند کارخانه های کوچک کار می کنند. آنها تجهیزات را دریافت می کنند ، انرژی تولید می کنند ، تجهیزات را می سازند و از زباله خلاص می شوند. سلول ها همچنین اطلاعات را پردازش و ذخیره می کنند و با سلول های دیگر ارتباط برقرار می کنند. روشن نگه داشتن همه چیز نیاز به هماهنگی و همچنین مقادیر زیادی سوخت و اکسیژن دارد.

دانشمندان معتقدند بیماری آلزایمر از عملکرد خوب قسمت های کارخانه سلول جلوگیری می کند. آنها مطمئن نیستند که مشکل از کجا شروع می شود. اما درست مانند یک کارخانه واقعی ، تهیه نسخه پشتیبان و خرابی در یک سیستم باعث ایجاد مشکل در مناطق دیگر می شود. با گسترش آسیب ، سلول ها توانایی انجام وظایف خود را از دست می دهند و در نهایت می میرند ، و باعث تغییرات غیرقابل برگشت در مغز می شوند.

ارتباط آلزایمر و بیماری قلبی - عروقی :

چندین بیماری شناخته شده برای افزایش خطر بیماری های قلبی عروقی - مانند فشار خون بالا ، دیابت و کلسترول بالا - نیز خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می دهد. برخی از مطالعات کالبد شکافی نشان می دهد که تقریباً 80٪ افراد مبتلا به آلزایمر نیز بیماری قلبی عروقی دارند.

یک سوال طولانی مدت این است که چرا برخی از افراد پلاک ها و گره های مشخص آلزایمر را ایجاد می کنند اما علائم آلزایمر را پیدا نمی کنند. بیماری عروقی ممکن است در نهایت به محققان کمک کند تا جوابی پیدا کنند. برخی از مطالعات کالبد شکافی نشان می دهد که پلاک ها و گره ها ممکن است بدون ایجاد علائم کاهش شناختی در مغز وجود داشته باشند ، مگر اینکه مغز نیز شواهدی از بیماری عروقی را نشان دهد. برای درک بهتر ارتباط بین سلامت عروق و آلزایمر ، تحقیقات بیشتری لازم است.

راه های پیشگیری از ابتلا به آلزایمر :

  • داشتن فعالیت های جسمانی مانند هر روز حداقل ۱.۵ کیلومتر پیاده‌ روی کردن
  • رقصیدن
  • دوچرخه سواری
  • داشتن وعده های غذایی سرشار از آنتی اکسیدان و سبزیجات
  • در هر سنی که هستید دوستان جدید پیدا کنید
  • مطالعه کنید
  • با انجام بازی هایی چون شطرنج ، مغز خود را ورزش دهید
  • طراحی، نقاشی یا مجسمه ‌سازی یاد بگیرید
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}